Annons:
Etikettför-ev-allergiker
Läst 12733 ggr
RainesX
10/31/11, 4:38 PM

Allergisk mot kattsanden

Nu har Mau vart hos oss i två veckor och det är helt underbart :) Men snabbt uppstod en underlig situation…

Mau slutade använda lådan och han vägrade kissa när vi inte var hemma. Istället höll han sig tills vi kom hem från jobbet/vaknade på morgonen och sen kissade han rakt ned på golvet i närheten av oss.

Så här höll han på i en vecka. Detta löste vi dock genom att byta sand! Poff så var han rumsren igen haha.

Sanden han protesterade mot var Worlds Best, majssand. Den är ju lite mer grovkorig. Han gick på den när vi hade honom hoss oss i våras, utan problem, förutom att han aldrig täckte över det han gjorde i lådan.

Vi provade nu då med Ever Clean Extra Strength unsceanted, finkornig och klumpande. Nu gräver han och täcker över som aldrig förr.

Den stora nackdelen med Everclean är dock att jag reagerar på den. Vi var ju rädda att jag inte skulle tåla CRX katter, men jag reagerar inte alls på Mau, men sanden kliar under fötterna om jag går på den, och sen hamnar den ju på Mau och då reagerar jag ju på honom pga sanden. Dessutom har Mau börjat nysa sedan vi bytte sand, så han verkar inte heller så glad i den.

Svårt val helt enkelt, rumsren men alleri, eller allergifritt men kiss på golvet.

Så jag undrar om någon vet en kattsand som en sådan kräsen katt som Mau skulle uppskatta att gräva i, men som jag kanske också tål?

Vi tänker nog prova köpa flera olika sorter och prova i olika lådor och se vad han tycker, men om någon känner igen sig, hade det vart trevligt å veta hur ni löste det?

Annons:
fiffiluren
10/31/11, 4:45 PM
#1

Det finns flera sorter som är lika Everclean och minst lika bra, här är dom jag kommer på nu:

Cat's choice

Classic

Tidy Cats

ahr bara provat två av dom men har erfarenhet på annat håll av den tredje och alla är lika bra. Tror alla finns i olika alternativ också (parfymerad eller inte)

Annars vet jag inte vad du ska testa

MonicaLagerquist
10/31/11, 5:16 PM
#2

Everclensanden reagerar jag också emot.Nu har vi Olivers och den fungerar både för mig och katterna.

Stolt ägare till fem La permer

feeorin
10/31/11, 5:32 PM
#3

jag anänder Cat's Best Öko plus och är jättenöjd - mindre lukt o mindre skräp jmf med Ever Clean. Den är gjord av träfiber, är finkornig och klumpbildande.

kissan78
10/31/11, 5:32 PM
#4

Både jag och en av katterna reagerar på everclean, här hemma är det Extreme Classic som används, den utan babypuder.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Salmissra
10/31/11, 5:44 PM
#5

Extreme Classic - oparfymerad! Underbar!

noir
10/31/11, 5:46 PM
#6

Men då har vi samma problem du och jag. Har en hane som vägrar öko plus och har faktiskt köp cats best majs som din rata… hoppas min inte gört.

men testade extream classic den funkar, jag tål den betydlig bättre än Ever clean men inte fullt ut… Kommer nog testa olivers om jag inte hitter någon mer "naturlig" sand/strö som passar oss alla.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
nakenkatt
10/31/11, 5:47 PM
#7

Får ni klåda av sanden eller andra allergi reaktioner??

noir
10/31/11, 5:55 PM
#8

Jag får astma besvär och nyser. Inget jag märker av alls med Öko plus men ena katten vägrar. Han vill inte ens gå ner i lådan…. men tycker det är kul att kika på när det andra katterna sitter där… Hoppas på att han ska fatta att det är ok att gå på öko…

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

GunillaE
10/31/11, 6:08 PM
#9

Jag använder Husses kattsand den finns i både en grövre och en finare sort och jag använder den sistnämnda. Katterna går gärna dit och gräver och den dammar minimalt också. Den körs hem gratis och kostar 199 kr för 15 kg ett bra alternativ till Ever Clean. Prova sanden den finns i vitt och grått men jag tycker den grå är bäst av dem. Lycka till!Glad

mjau74
10/31/11, 7:07 PM
#10

Jeg bruker Imperial Fine & Easy, såkalte katteperler. Dei støver ikke. Mannen min har støvallergi, men desse perlene reagerer han ikke på.

Arcadia
10/31/11, 7:39 PM
#11

Jag klarar inte Pussi Comapct däremot funkar Ever Clean Less track hur bra som helst. Den är lite mer grovkornig och dammar inte. Det gör Pussi Compact - usch jag får astmakänning bara jag tänker på den…

Majssanden funkar men den luktar ju så äckligt + att den är dyr.

Dragonrebell
10/31/11, 8:12 PM
#12

Jag använder Extreem Classic. Vill inte vara utan den nu. Super. Finns både med och utan parym. Själv så använder vi den som luktar lite svagt Babypuder. Har dock inga problem med allergier, men finns som sagt utan parym med.

Leffe
10/31/11, 8:25 PM
#13

Jag tycker Golden Grey är toppen, men den har en parfymdoft som kanske inte är så bra. Å andra sidan dammar den inte så mycket

Annons:
Ulricah
10/31/11, 8:27 PM
#14

Har också reagerat på Everclean, dessutom dammar den mycket mer än Extreme Classic som vi har nu och som jag är jättenöjd med. Parfymfri, köpte babypuder av misstag och katterna stank babypuder när de hade varit på lådan så det gör jag inte om Glad

KatternasMatte
11/1/11, 1:05 AM
#15

Tidy Cats och Pussy Compact har jag ju haft när ni varit här så det är ju onödigt att prova dem för dem har du ju reagerat emot då.

Jag tror ju som jag sa att det kan vara det klumpbildande medlet i sanden som du reagerar emot. Nackdelen med icke klumpbildande sand är ju att det luktar mer och man får tömma hela lådan oftare och då går det åt mer sand. Å andra sidan så kan man ju kompostera den, det kan man ju inte med klumpbildande.

Olivers sand dammar jättemycket och jag vet fler som reagerat på den.

Nutram ska komma komma med en ny klumpbildande sandsort och en ny majssand nu i höst. Jag ska försöka maila dem.

Jag har deras gamla sand hemma som ni kan få nästa gång ni kommer. Mau hade ju gått på den innan han flyttade så om du funderar på om du reagerade nått på honom när han kom?

Pelletsvarianter tror jag inte är nån idé att prova alls i detta läget, och inte heller kristallsand eftersom de ju är lite obehagliga att trampa på.

Det finns en annan sand som jag använt på utställning som kan vara värd att prova och det är http://www.callecat.com/. Jag har inte upplevt att den dammar så mycket men jag har för mig att det finns nån på forumet som använder den som kan berätta mer om den.

Ulricah
11/1/11, 9:03 AM
#16

Någongång någonstans läste jag att kristallsand var cancerframkallande för katter, är det någon som vet om det är sant eller bara en skröna?

I vilket fall som helst så är det ju väldigt vass och obehaglig att gå på så det är inget jag väljer för den sakens skull.

Arcadia
11/1/11, 6:14 PM
#17

Callecat har jag jättedålig erfarenhet av tyvärr. Det slutade med att jag skänkte bort nästan en hel pall av kattsanden pga av allergi problem hos mig och nysningar hos katterna. Den dammade alldedels förskräckligt. Men som sagt jag har ju bara upplevt positivt av Ever Clean och kristallsanden som funkade utmärkt när jag bara hade en katt.

nakenkatt
11/1/11, 6:20 PM
#18

gav också bort massor av callecat.det luktade kiss i hela huset.

RainesX
11/1/11, 10:02 PM
#19

Tack för alla svar! Man kommer ju aldrig känna sig utelämnad när det finns så här fina människor på forumet som ni alla är :)

Vi ska leta oss fram och testa dom en efter en tror vi. Börja med dom ni pratat gott om här. Öko plus är kanske värt att prova, men även classic extreme. Börja prova i en låda så får vi se sen :)

Men tack allihopa! Känner det kanske var värt å ha en sådan här tråd för framtida allergiker också, jag hade svårt att hitta info om just detta ämne själv.

noir
11/1/11, 10:46 PM
#20

Gick han inte på majs sanden kanske inte öko funkar. Men den är riktigt bra

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
Dolleminas
11/1/11, 11:46 PM
#21

Har provat Callecat och visst klumpade det bra, men de höll inte ihop när man skulle rensa lådan… Haft Everclean också men det dammar ohyggligt mycket + att dottern fick huvudvärk av parfymeringen (vi testade flera dofter för utan doft blev det bara kisslukt…) Pussi testade jag ett tag (min syster rekommenderade det…) det enda som hände var att jag fick en katt som kissade på annat ställe om hon inte fick vara först efter att man rensat lådorna…

Har sen flera år nu köpt endast Classic cat, den dammar inget, jag kör den med babyouderdoft, för så fort jag testat uatan doft så går nämnda kisse här ovan på annat ställe och kissar… när jag sedan haft kattungar så har jag även kört classic cat för kattungar som inte klumpar och de vuxna har inte försökt gå på den (förutom mamma katt när hon ska vuisa…) och allt har gått bra =) så jag rekommenderar den iaf!!!

Eine
11/2/11, 11:19 AM
#22

Jag använder just nu Tidy cats 24/7.Visst är den parfymerad men jag gillar den mycket och har inga besvär med vare sig doften eller ev damm.Däremot kan katter nysa av den när det är nypåfyllt.Har till och från använt Classic extreme och Pussi compact och tycker de fungerar *så där…*Tidy Cats får jag hemkört från Hemfoder,som tar 19 kr i frakt om jag beställer för mer än 500kr.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: