Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1684 ggr
elaaa
10/30/11, 3:01 PM

Devon eller cornish rex??

Hej!!

Jag undrar vad de är för skillnad mellan Devon Rex & Cornish Rex mer än utseende??? =)

vill ha en av dom men e de bara utseende som skiljer kanske man inte e lika kräsen, med tanke på att dom är så svåra att få tag på. vill inte vänta för evigt!!! längtar såååå… =)

nån som vet???

Annons:
Eine
10/30/11, 3:10 PM
#1

De är inte alls svåra att få tag på,ingen av raserna.Och skillnaden ja,är att de är två olika raser,trevliga båda.Här är vi många som inte har erfarenhet av Devon Rex,då vi främst har Cornish.Du får hälsa på olika uppfödare eller gå på en kattutställning och titta.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Leffe
10/30/11, 3:37 PM
#2

Här är det mest Cornish, men du kan nog hitta en hel del om Devon på Devon Rex iFokus. Så kan du kanske få en jämförelse

noir
10/30/11, 4:45 PM
#3

Jag har hört att Cornish ska ha mjukare lenare päls än devon? kan det stämma?

För mig är det Cornish rex som gäller  <3

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

mjau74
10/30/11, 7:05 PM
#4

#3 Det stemmer. Devon rex har noe "stivere" pels.

elaaa
10/31/11, 1:03 AM
#5

Okej tack, undrade mest över beteende o ev. brister så de e nog svårt o se på utställning.. :P

men tack för tipsen!

undrar dock om dom nu är lätta att få tag i så undrar jag om det är någon som vet var. Här finns de ju inte mkt o blocket e de ganska dött på oxå.

Är självklart redo att åka en bit men hittar ju ingen.. =/

Sen verkar de så skumt att dom verkar variera i pris allt mellan 4-7000kr. trots renras, verkar som en stoor skillnad bara..

FiffiD
10/31/11, 6:30 AM
#6

Gå in på nordiskarexringen. Där finns bl.a. info om raserna, länkar tillmånga uppfödare o kattungeförmedling. Kika på uppfödares hemsidor för att få en uppfattning om vad de avlar på för katter, för att kunna bilda dig en uppfattning om vad du gillar för typ. Där hittar du också oftast info om kattungeplaner osv. Lycka till, båda raserna är underbara!

Annons:
AnnaS
10/31/11, 7:46 AM
#7

Adressen till Nordiska Rexringen är http://www.rexringen.nu Flört

Rosenwyns
10/31/11, 9:58 AM
#8

Vad jag hört så har crx enbart underull medans drx även har en del täckhår…

Ja på Nordiska rexringen kan du se alla kattungar till salu i båda raserna, d finns en hel del just nu..Glad

Lycka till å kom gärna tebax å berätta vad du fastnat för!!Skrattande

elaaa
11/1/11, 12:09 PM
#9

Tack för mkt bra råd allihop! Uppskattas verkligen o att man slapp blev nonchalant bemött pga ovetande vilket man ofta kan bli på forum framförallt om djur! Skriver när jag hittat nån liten krabat.. ^.^

Spotless
11/1/11, 2:02 PM
#10

Mitt tips är att du funderar på vilken av typerna du föredrar, rent utseendemässigt alltså. Temperament och aktivitetsnivå är väldigt lika vad gäller DRX och CRX.

Jag själv har ju CRX och för mig är det absolut helt rätt ras på alla sätt och vis. Tänk "vinthund" när du tänker cornish och dess utseende och mer "doggytyp" när du tänker devon rex. Som någon sagt är det tillåtet och förkommer täckhår hos DRX men inte hos CRX som ska vara silkeslena och vågiga.

Mig och mina katter hittar du i Solna och/eller på www.spotless.se

…såg att du bor i Sthlm, TCC anordnar kattutställning i Alvik i helgen jag kommer att vara där både lördag och söndag. På lördagen har jag en vuxen hona och en vuxen hane med mig och på söndagen två kattungar och en vuxen hona. Kom dit och kika! Vi är flera från iFokus som kommer att ställa ut då och så klart även andra med CRX och säkert en hel del DRX också. Såg att du funderade lite över siames och oriental också, min mor som är medinnehavare i mitt stamnamn kommer att vara där med en vuxen balineshane både lördag och söndag, på söndagen kommer även en vuxen kastrerad balineshona och hennes unge (Jänta), en röd OLH, att ställas ut.

Lycka till med att hitta rätt katt!

Upp till toppen
Annons: