Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Allmänt Cornish Rexprat Att tänka på innan katten kommer! Avel, genetik och uppfödning Färger och färggenetik Färgalbumet Cornish Rex och andra djur Kattungar till salu Avelshane finnes/sökes Fodervärd finnes/sökes Omplacering Planerade kullar Hälsovård,skötsel,omvårdnad Sjukdomar och andra bekymmer Titelkattsalbumet God morgon, goddag, godkväll, godnatt! Dagens citat, dikt eller visdomsord! Dagens ros Ett gott skratt förlänger livet För ev allergiker Kattmat, sand och tillbehör, böcker Katter i nöd Min kattklubb Om sajten och iFokus Tävlingar Till minne Pyssel och upptåg Samåkning och transport Utställningar Utställningsresultat Video-snuttar Övrigt
Allmänt Cornish Rexprat

Devon eller cornish rex??

2011-10-30 15:01 #0 av: elaaa

Hej!!

Jag undrar vad de är för skillnad mellan Devon Rex & Cornish Rex mer än utseende??? =)

vill ha en av dom men e de bara utseende som skiljer kanske man inte e lika kräsen, med tanke på att dom är så svåra att få tag på. vill inte vänta för evigt!!! längtar såååå... =)

nån som vet???

Anmäl
2011-10-30 15:10 #1 av: Eine

De är inte alls svåra att få tag på,ingen av raserna.Och skillnaden ja,är att de är två olika raser,trevliga båda.Här är vi många som inte har erfarenhet av Devon Rex,då vi främst har Cornish.Du får hälsa på olika uppfödare eller gå på en kattutställning och titta.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Anmäl
2011-10-30 15:37 #2 av: Leffe

Här är det mest Cornish, men du kan nog hitta en hel del om Devon på Devon Rex iFokus. Så kan du kanske få en jämförelse

Anmäl
2011-10-30 16:45 #3 av: noir

Jag har hört att Cornish ska ha mjukare lenare päls än devon? kan det stämma?

För mig är det Cornish rex som gäller  <3

Anmäl
2011-10-30 19:05 #4 av: mjau74

#3 Det stemmer. Devon rex har noe "stivere" pels.

Anmäl
2011-10-31 01:03 #5 av: elaaa

Okej tack, undrade mest över beteende o ev. brister så de e nog svårt o se på utställning.. :P

men tack för tipsen!

undrar dock om dom nu är lätta att få tag i så undrar jag om det är någon som vet var. Här finns de ju inte mkt o blocket e de ganska dött på oxå.

Är självklart redo att åka en bit men hittar ju ingen.. =/

Sen verkar de så skumt att dom verkar variera i pris allt mellan 4-7000kr. trots renras, verkar som en stoor skillnad bara..

Anmäl
2011-10-31 06:30 #6 av: FiffiD

Gå in på nordiskarexringen. Där finns bl.a. info om raserna, länkar tillmånga uppfödare o kattungeförmedling.

Kika på uppfödares hemsidor för att få en uppfattning om vad de avlar på för katter, för att kunna bilda dig en uppfattning om vad du gillar för typ. Där hittar du också oftast info om kattungeplaner osv.

Lycka till, båda raserna är underbara!

Anmäl
2011-10-31 07:46 #7 av: AnnaS

Adressen till Nordiska Rexringen är http://www.rexringen.nu Flört

Anmäl
2011-10-31 09:58 #8 av: Rosenwyns

Vad jag hört så har crx enbart underull medans drx även har en del täckhår...

Ja på Nordiska rexringen kan du se alla kattungar till salu i båda raserna, d finns en hel del just nu..Glad

Lycka till å kom gärna tebax å berätta vad du fastnat för!!Skrattande

Anmäl
2011-11-01 12:09 #9 av: elaaa

Tack för mkt bra råd allihop! Uppskattas verkligen o att man slapp blev nonchalant bemött pga ovetande vilket man ofta kan bli på forum framförallt om djur!

Skriver när jag hittat nån liten krabat.. ^.^

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.