Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 3329 ggr
mjau74
2011-10-09 17:06

Blodgrupper og kattunger.

Når to mennesker som har ulike blodtyper får barn går det bra med første barnet, men ved senere svangerskap kan barnet få gulsot. Er det også slik når en parer to katter med ulik blodtype? Det går bra med første kullet, men ved senere kull kan det bli problem? Føler jeg spør dumt nå, men jeg lurer på hvordan det fungerer. Takker for svar :)

Annons:
Rosenwyns
2011-10-09 18:37
#1

Om honan har blodgrupp A kan hon paras med en hane som både e blodgrupp A och B…..

Om honan har blodgrupp B e det däremot bäst att hon paras med en B hane…

Visst kan man para B hona med A hane men då får ungarna INTE dia mammans mjölk det första dygnet

"Vad som då händer är, att honan normalt föder sin kull, men tyvärr genom sin modersmjölk ” förgiftar” sina små. Katter har i sitt blod antikroppar mot främmande blodgruppsfaktorer. A katter mycket lite antikroppar mot blodgrupp B, eller så har de inte alls några. Dessa antikroppar kan inte passera moderkakan till den ofödda ungen. Men när ungen är väl född, får den genom modersmjölken dessa antikroppar. Under kattungens 48 första timmar kan antikropparna upptas via tarmsystemet till ungens blodcirkulation.
Antikropparna bryter ned kattungens röda blodkroppar, vilket oftast leder kattungens död inom några dagar. Detta kallas neonatal isoerytrolys. Första symtom är brunrött urin, gulaktiga slem-hinnor, trötthet och ovilja att dia. Men kattungen kan också dö plötsligt utan att ha haft några symtom alls. I de lindrigaste fallen kan kattungen få kallbrand i svansen och svanstippen torkar bort. Detta kan ske redan i
livmodern."

Rosenwyns
2011-10-09 18:40
#2

"Blodgrupperna nedärvs enligt Mendels lagar . Blodgruppen A består av AA eller Ab och B blodgruppen av bb. Om du parar din B (bb) hona med en A(AA) hane kommer alla ungarna att insjukna, eftersom ungarna då till 100% A(Ab) katter. Ungarna får då via modersmjölken antikroppar mot den blodfaktor de ärvt av sin far. Om hanen är A(Ab) kommer ungarna att till 50% att insjukna då deras blodgrupper blir A(Ab) och 50 % förblir friska med blodgruppen B(bb). Ungarna som insjuknat kan mycket sällan räddas. Även om ungarna som visat de första symtomen, genast åtskiljs från sin mamma och stödmatas, är ungarna tillfriskande mycket osannolikt. Eventuellt kan deras liv förlängas med några dagar. Det enda säkra sättet att rädda en B honans kull där hanen är A, är att genast plocka undan ungarna. Då kan man alternativt ge ungarna till en A hona eller försöka handmata ungarna med mjölkersättning i ca 2 dygn.Därefter kan ungarna inte mera uppta sin kattmammans antikroppar via tarmsystemet dvs honan kan igen få sköta om sina egna ungar. Ett annat problem är vad man gör med sin B hona under de 2 dygn hon inte får ge di till sina ungar. Persontligen anser jag att man till det yttersta ska fösöka undvika situationen där honans ungar tas bort och hon inte får sköta om några. Det bästa lösningen är att låna honan en eller två äldre ungar, som hon tryggt kan få pyssla om."

Vet ej om d e ok att jag kopierade 2 stycken från SVENSKA KATTERS SIDA??Glad

mjau74
2011-10-09 18:57
#3

Takker så mye for svar, trenger å lære meg om dette med blodgrupper. Syns artikkelen var veldig bra og forklartGlade ting på en forståelig måte

AnnaS
2011-10-09 20:18
#4

Man kan låta ungarna dia om man vet att mammans antikroppsnivå är låg. Men den ökar ju, liksom människans, efter dräktigheter och ålder. Första kullen och ibland andra kullen kan gå utan problem.

Ofta får man reda på mammans antikroppsnivå när man blodgrupperar genom blodprov.

mjau74
2011-10-09 21:04
#5

Jeg får ta meg en tur til veterinæren for å ta en blodtype test på Sabrina snarest. Oppdretteren tror hun er B-blod, men er nok best å teste henne for å være 100% sikker.

AlexH
2011-10-10 10:04
#6

Min hona som är dräktig är B-blod och hon är parad med en A blods hane, så jag har delningskull att vänta mig inom 10-12 dagar… jag vågar inte låta kattungarna dia även om det är hennes första kull och titrarna kanske inte är jättehöga.. Jag tar det säkra före det osäkra och handmatar första dygnet…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Annons:
mjau74
2011-10-10 11:25
#7

#6 Ja det er nok dumt å ta sjansen på at det skal gå bra, det er jo tross alt levende vesen det er snakk om. Men jeg ser at det er flere oppdrettere som parer B-blod hoer med A-blod hanner på rexringen (devon rex)

Jina
2011-10-10 11:38
#8

Fasar lite för att testa mina nya töser + hane. Hanen får gärna vara B, men hoppas verkligen honorna är A! Vill helst undvika handmatning och hitta bra B-hanar är inte det enklaste.

mjau74
2011-10-10 11:46
#9

#8 Hadde blitt glad om hoa mi var A, men den sjansen er nok liten. Ja hanner med B-blod er ikke det enkleste å få tak i. Tenkte ikke på blodgrupper når jeg kjøpte ho, men kunne aldri tenkt å bytta ho i noen annen katt i hele verden :) Ho har eit helt fantastisk gemytt, så mild og god.

Jina
2011-10-10 12:12
#10

När jag köpte Alta var chansen god att hon var A. Bägge föräldrar var nämligen A. men nä, hon var b :p

AlexH
2011-10-10 12:15
#11

#10 precis som min tjejja.. föräldrarna A blod men bärare av B = min tös i kullen var B blod :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
2011-10-10 12:35
#12

Enligt Susan Little sluts tarmsystemet efter 16 timmar,alltså inte efter 2 dygn…När jag handmatar delningskull ,gör jag det i 16 timmar.Det har alltid fungerat och jag har gjort det ett antal gånger nu.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rexjen
2011-10-10 13:11
#13

#12, vad har dina honor haft för titervärden?

Annons:
Eine
2011-10-10 13:25
#14

Minns ej.men rena B.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AlexH
2011-10-10 13:48
#15

#14 det finns uppfödare som också förlorat sina kullar efter att de "bara" handmatat i 16 timmar.. så  jag tar nog det säkra före det osäkra och kör på i 24 timmar… :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Rexjen
2011-10-10 13:51
#16

#14 Ok, vad menar du med rena B? Vi har två honor som är B-blod. Båda är efter två A bär B föräldrar, om det blir aktuellt med delningskull blir det handmatning i 24h. Båda honorna har höga titervärden, har inte fått kull än. Jag har hört om kattungar som dött efter bara ha blivit handmatade i 16 h, och den honan hade lägre titervärden än båda våra. Jag skulle aldrig våga chansa.

Eine
2011-10-10 14:25
#17

#15 det finns honkattägare som förlorat kull efter 48 timmars matning också.Och jag vet att en vän till mig förlorat kull efter ca 20 timmars matning.Det man bör veta är att det finns ingen absolut säker gräns,om man inte väljer 100% dvs att aldrig låta ungarna dia sin mor..Så jag kör på med mina 16 timmar.Lovar att jag meddelar om ungarna dör i en sådan kull!Kan ju enbart ge mina egna erfarenheter .

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AlexH
2011-10-10 14:31
#18

# 17 absolut, det kan ju även vara andra orsaker som gör att kattungarna inte överlever.. och vissa katter kanske inte är kompatibla.. Meda har 1,32 i titrar och dert är vad jag förstår ganska högt så  då får jag köra långmatning.. eftersom detta är min första delningskull så får jag försöka gör det bästa jag kan..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Rexjen
2011-10-10 14:36
#19

#17 vad menar du med rena B? #18 Våra har 1:64 och 1:259 ;)

Eine
2011-10-10 14:38
#20

#19 jag har inte papperen här,och jag har inte lagt det på minnet.Återkommer om det vid ett annat tillfälleGlad.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Rexjen
2011-10-10 14:40
#21

#20 Gör gärna det, skulle vara intressant att veta :)

Dolleminas
2011-10-10 17:19
#22

TS vad gäller människor och graviditeter handlar det inte om att barnen får gulsot utan mer om att man bildar antikroppar efter första barnet (vet själv efter att ha fått spruta efter mina 3 graviditeter…) eftersom jag har en minusfaktor på min blodgrupp och gubben min vet jag ej men barna har haft + som faktor ;)

Jag har haft "tur" och haft A-blod på mina katter förutom den som nu är parad där jag anade att hon var B, pappret stod det bara B utan några siffror efter, har dock haft turen och få låna en B.hane til henne eftersom jag är väldigt kluven till detta med stödmatning… en fråga som jag då tänker på… om nu honan är Ab är det då A som gäller på hanen, om man vill slippa mata, eller B om man är beredd på att handmata??

AnnaS
2011-10-10 18:15
#23

#18 1:32 är inte högt utan det är gränsen för vad man kan "tillåta" om man ska låta ungarna dia (tror jag).

Anledningen till att jag tog upp det där med titrar och sådant är att jag tyckte att det kan vara bra att veta och att det var lite det som var frågeställningen i första inlägget. Självklart tycker jag ju inte att man ska chansa men om man vet titrarna och de är låga så kan det vara skönt att slippa minutövervakning i flera dygn och sedan mata i ett dygn…

I mina kullar har det alltid varit hanarna som varit A och honorna B…. Fifis bror är A så jag är ganska säker på att hon är B Flört Har bara gjort B-hona - A-hane parningar eftersom jag valt att inte låta blodgrupp begränsa min avel och matat i 24 timmar.

Rexjen
2011-10-10 19:22
#24

Tänkte också svara TS på den egentliga fråganGlad och spåna vidare på vad #22 redan har nämnt.

Hos människa har vi fyra blodgrupper A, B, AB och 0. Dessa blodgrupper ärvs enligt Mendels lagar och A och B är dominant över 0. Man måste således vara homozygot för 0 för att ha blodgruppen 0. Som ni säkert vet så är ni en bodgrupp plus antingen ett + eller ett -. Det står för närvarande eller frånvarande av resusfaktorn (Rh). När vi människor skaffar barn spelar inte vår blodgrupp någon roll utan de ärvs från föräldrarna precis som färgerna på katt ;) Det som däremot spelar roll är om man är resusnegativ (Rh negativ) eller resuspositiv (Rh positiv). När en kvinna som är Rh negativ skaffar barn med en man som är Rh positiv får hon ett Rh positivt barn (vi antar att mannen är homozygot för resusfaktorn). Barnet blir då Rh positivt (heterozygot för resusfaktorn). Barnet har då sk D-antigen på sina röda blodkroppar. Under förlossningen kan bebisens blod blandas med mammans och om mamman får in sin bebis blod i sin kropp kommer hon att börja producera anikroppar mot resusfaktorn. Det är därför man får en spruta efter förlossningen för att eliminera ev. antikroppar. Då kroppen har ett väldigt specifikt minne kommer de antikroppsproducerande cellerna annars komma ihåg hur resusfaktorn "såg ut" och snabbt börja producera antikroppar mot barnet i nästa graviditet när barnet fortfarande ligger i magen.

Så till katt. Katter har tre blodgrupper A, B och den väldigt ovanliga AB. Man kan enkelt beskriva det som att blodgrupperna på katt fungerar som resusfaktorn gör på människa. Tänk blodgrupp A som Rh positiv och B som Rh negativ. A är dominant över B och två A-blodskatter kan alltså få B-blodig avkomma. Blodgrupperna ärvs enligt Mendels lagar. Varför ska vi då dela en kull om mamman är B-blod och pappan är A? Jo, eftersom A är dominant över B kommer en sådan parning resultera i 100% A-blod (men de bär B) Vi antar för enkelhetens skull att pappakatt är homozygot för A dvs har två alleler A. Mamman som är B-blod saknar på sina röda blodkroppar antigenet som pappakatt har på sina blodkroppar och kommer därför börja producera antikroppar mot A-blod eller egentligen antigenet på A. Det är här antalet timmar man ska stödamata kommer in. Några timmar efters födseln är tarmen "öppen" för att kunna absorbera antikroppar ur mammans mjölk. Det är viktiga antikroppar och systemet är till för att ungen ska få i sig antikroppar för att stärka ungens immunförsvar. Så handmatningen måste alltså pågå så länge tarmen fortfarande är "öppen". För att inte ungen ska få in antikroppar mot antigenet A genom tarmen. När den väl är "stängd" kan man lägga tillbaka ungarna till mamman så de får dia av hennes mjölk.

Vi har haft sådan tur att vi aldrig har behövt göra en delningskull, jag har ingen egen erfaranehet av det. Däremot har jag parat B-hane med A-hona två gånger och för de "synderna" har jag nu två B-blods brudar ;) Jag har hittat en mkt stilig kille till min ena B-blodshona och är enormt glad över att behöva göra en delningskull. Glad

kvasikatten
2011-10-11 08:24
#25

Du har fått så många god svar ovan. Vill bara infa om att vad gäller människor är det den positiva eller negativa faktorn som spelar in i blodgruppsfrågan när man föder barn.
Jag  är RH- och man gjorde en test direkt på min dotter som oxå var negativ vilket innebar att hon inte fick någon "vaccin". hade hon varit positiv skulle hon fått nån medikament för att hon inte skulle stöta bort resterna av mitt blod och bli sjuk (hepatit)….

Katter har inte denna plus/minus faktor tack och lov. Det räcker med pysslet över de olika blodgrupperna som det är.

Kram från Karin

mjau74
2011-10-11 16:44
#26

Takker alle sammen for svar. Har forståt at det absolutt enkleste er å pare B-blod med B-blod. Men at en kan pare med A-blod om en tar visse forhåndsregler.

AnnaS
2011-10-11 19:00
#27

#26 Det är inga problem heller att para en hona med A-blod med en hane med B-blod Glad Det är bara tvärtom som man ska vara medveten om vad man gör

Annons:
Upp till toppen
Annons: