Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1048 ggr
noir
2011-09-30 12:05

Vågar jag vänta 10 dagar på kastering?

Jag har sökt runt på livmoderinflammation hos katt och blivit rädd för att det är grymt att vänta med kastrering av Zaffie,
Vi fick tid den 10/10 det är ju ett par dagar dit och jag vill inte att Zaffie ska må dåligt.

Hon blöder ur sin snippa, och veterinären sa (var där imorse) att eftersom jag inte tänkt avla på henne så kastrerar vi henne bara. Vilken var anledningen att jag skulle ringa veterinären från början innan jag upptäckte att hon blödde.
Men nu oroar jag mig att det kan bli värre tills den 10 oktober.

Tycker ni jag ska ringa och titta om det finns tidigare tid eller vända mig till någon annan? Tyckte om veterinären som vi var hos idag, även hon som skulle kastrera Zaffie. Hon berätta vad och hur hon skulle göra och var jätte fin med Zaffie som är rätt stressad och tycker inte alls om Veterinär mottagnings miljön och fräser ofta när hon strosar runt.
Visst skulle jag märka att Zaffies allmäntillstånd försämras så ringer jag ju direkt till veterinär. Kosta vad det kosta vill.

Så egentligen är min fråga. Är det dumt att vänta 10 dagar? Veterinären sa ju inte att det var just livmoderinflammation, mer att det kunde vara det och att om vi ändå ville kastera henne så skulle vi bara boka in en tid.

Tacksam för råd, vill inte höra onödiga skräckupplevelser jag mår redan väldigt dåligt av sömnbrist och oro.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
AnnicaB
2011-09-30 12:43
#1

Men sa veterinären att det kunde vara livmoderinflammation? Jag blir så frågande för om det misstäns brukar de vilja kastrera omgående - jag menar direkt på fläcken… eller sätta in antibiotika omgående. Tror verkligen inte att någon veterinär vill låta livmoderinflammation vara obehandlad i 10 dagar…

Jag tycker du skall ringa upp veterinären igen och fråga om du uppfattat honom rätt. Eller fick du några förhållningsorder under väntetiden till kastrering?

*** Qui vivrqa verra ***

MonicaLagerquist
2011-09-30 13:00
#2

Vore det min katt så skulle jag be veterinären kolla upp om det är en PYO.Helst med UL.

Är det en PYO så bör ju katten kastreras omgående innan hon blir redigt sjuk.

Vill inte veterinären kolla upp det så skulle jag ringa runt och fixa en kastrationstid på ett annat ställe.

Om jag inte fick någon optid idag så skulle jag se till att katten får PC över helgen och op tid på måndag morgon.

Kolla också upp med ditt försäkringsbolag vad de anser.

Stolt ägare till fem La permer

Eine
2011-09-30 13:09
#3

PYO  är inte blod,det är variga flytningar.Är du säker på att hon inte löper? Det är inte rent blod då heller,men rosaaktiga flytningar.Den allvarliga formen av PYO visar inga flytningar,medan den öppna varianten med flöde inte behöver medföra kastration utan går att medicinera.Blod måste vara ngt annat,eller ett ovanligt symtom..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MonicaLagerquist
2011-09-30 13:20
#4

#3 Mina honor har i början på PYO blödit.Sen har det övergott till variga blodiga flytningar.

Stolt ägare till fem La permer

noir
2011-09-30 15:14
#5

Nä hon sa inte rakt ut att det kan vara det, hon prata även en del om cystor… Hon blöder ju inte mycket utan det är nån droppe hit och dit.

men hon sa att om det blir värre eller om katten inte är sig själv skulle vi återkomma direkt.

Är det skilland kostads messigt att gör akut kastering direkt när man kommer med en katt än när man bokar en tid för det?

För hon sa att vi kunde göra det idag om det fanns någon tid.
Sen var det ju en annan som boka tidet åt oss. Men jag blir väldigt fundersam så här i efterhand när man sitter och tänker och har kollat runt på nätet på andra som faktiskt har katter som haft livmoderinflammation. Det låter jätte obehagligt!
Men hon äter, dricker, går på lådan, gosar och tar hand om adoptivbarnen o.s.v Sover inte mer än vanligt.
Kan vara jag som överdriver, jag är duktigt på att hitta på och tycka sjukdommar på mina djur är mycket mer än dom är. lite av en katt hypokondriker.

Men jag vet ju att blod i rumpan på en katt är ju aldrig bra….

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

AnnicaB
2011-09-30 15:36
#6

Kostnadsskillnad är väl om det tillkommer akutavgift eventuell kvällsjour osv. Själva kastreringen borde kosta samma oavsett när den görs. Å andra sidan om den utförs akut pga sjukdom eller misstänkt sjukdom så går den ju på kattens försäkring. Det gör inte en vanlig planerad kastrering.

*** Qui vivrqa verra ***

Annons:
noir
2011-09-30 16:55
#7

Tänkte mest ifa det var nått sånt veterinären tänkte på.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: