Annons:
Etikettövrigt
Läst 1404 ggr
Bettan
9/27/11, 11:33 AM

Vad ska jag tänka på?

Jag är ny här och har stora funderingar på att skaffa mig en liten Cornish Rex. De verkar ju vara ett fantastiskt sällskap av vad jag bland annat läst här. Jag har haft katt förut, men det var en långhårig huskatt. Honom fick jag borsta varje dag och han njöt i fulla drag.

Är det annorlunda i skötseln av Cornish Rex. Ja man behöver inte borsta päls varje dag. Nej jag menar om den behöver andra typer av stimulas för att trivas, om den ska ha speciell mat eller sand jämfört med en huskatt.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
Mona22
9/27/11, 11:52 AM
#1

en kompis vill de nog ha .Rexar är väldigt sociala och aktiva. Bli inte förvånad om du hittar katten på gardinstången eller på dörren. ibland måste man ha väldigt tålamod med dem då de trots sin litenhet inte alltid är så smidiga Tungan ute.

Sedan är de otroligt envisa, de glömmer väldigt lätt vad man sagt åt dem. haha.

men de är helt underbara och verkligen beroendeframkallande.

Kattsand finns det många sorter av och det är väl lite en smaksak vad man tycker bäst om. Dyrast är inte alltid bäst.

Samma med kattmat, många skillda åsikter. Fråga uppfödaren vilken sort den använder.Men så mycket kött som möjligt ska det vara i det.

noir
9/27/11, 11:59 AM
#2

#1 Håller med mona22!

Ensamkatt tycker jag då inte man ska ha om man inte adopterar en äldre Cornish som inte klarar av att bo med andra katter. Men jag trode min Zaffie inte gick ihop med andra katter men jag hade så fel när jag akut fick passa en kattfamilj åt en släktig till min sambo. Idag har jag tre Cornishar och dom är så underbara, roliga, knäppa, och toppen som sällskap, dock så slänger dom dövörat till när man säger åt dom men det är bara att vara lika envisa tillbaka och inte vara lat och itne orka säga ifrån då vinner man efter ett tag.

Men pälsvård är näst intill nada. Jag badar mina rexar från och till, speciellt under pollen säsong för min skull och så borstarjag dom med en mjuk borste, men det är enbart för att dom älskar det. :p
Mina hårar knappt heller, man märker bara av det när dom ska byta päls, Men det är inte ens hälften så mycket som mina huskatter hårar i vanliga fall som bor med mamma och pappa :p

klart du ska att ett par Cornishar! :D

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Leffe
9/27/11, 12:23 PM
#3

Välkommen hit.

När det gäller Cornish Rexen så har de rätt ovan, men jag badar inte mina. De är oftast livliga och busiga samtidigt som de är det snällaste som finns. De vill ha sällskap för de är mycket sociala. Är det en cornish som inte gillar andra katter så är den troligen ännu mer i behov att ditt sällskap.

En huskatt känner vi oftast till hur den gör. Den är en katt. En Cornish hittar på nya saker hela tiden och är inte som en katt utan mer som en apa. Ja den är nästan mänsklig med sina talande ögon bland annat (vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Sedan gäller det att få tag på en bra uppfödare, som kan hjälpa dig till rätt val och supporta dig. Sådana hittar du här på länksidan samt på Nordiska Rexringens hemsida

noir
9/27/11, 12:40 PM
#4

ett tipps är att hälsa på flera olika cornishar hos olika för att få en bättre bild av hur de är och vad som krävs av dig o.s.v

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Bettan
9/27/11, 12:43 PM
#5

Hemma är jag ganska mycket (då jag är långtidssjukskriven). Härligt om den flyger och far i gardiner. Jag bara älskar bus och blir glad själv. När det gäller uppfödare har jag tittat på några stycken här som verkar intressanta och trevliga,

Ha en bra dag

Sport iFokus

noir
9/27/11, 1:13 PM
#6

Ja leta på och besök! Bara för att man besöker så binder man sig inte till att köpa en katt.

När har du tänkt skaffa katt? och hur du planer på att ev. köpa en kompis? :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
EvaG
9/27/11, 1:18 PM
#7

Välkommen hit! Här finns det medlemmar som kan rasen och du har redan fått en hel del svar som jag hoppas kommer till nytta. Jag har haft en cornish och det var en härlig katt. Ena ögonblicket så var det bara bus för att nästa ögonblick lägga sig tätt intill mig i lugn och ro. Sedan full fart igen osv.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Xenomorphs
9/27/11, 3:56 PM
#8

Välkommen

Tja vad kan jag säga som de andra inte redan sagt….det skulle väl vara att de gärna ligger i sängen med oss människor på natten. En del föredrar att ligga ovanpå täcket, andra under. Några är väldigt sällskapliga och lämnar oss inte ifred ens när vi är på toa, andra strosar omkring för sig själva. Några är tysta och lite försynta, andra pratar mycket och med hög röst och är väldigt bestämda över vad de vill. Överlag är de glada, nyfikna och påhittiga och gillar sällskap.

-- Eternity is a very long time --

Eine
9/27/11, 5:32 PM
#9

Kan bara hålla med i allt de andra skrivit i tråden.GladJag skulle skämtsamt vilja tillägga att en fet plånbok(till mycket gott kött och annat),mycken ledig tid(för gos-gos´i kvadrat),och ingen allergisk sambo(välj noga där!) underlättar allt!Skrattande

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

noir
9/27/11, 5:35 PM
#10

#9 det kan jag hålla med om! Dock är jag den allergiska sambon men jag klarar lyckligvis av Cornish och några fler raser <3

Senaste katten vi tagit hem har kostat oss lite mer än tänkt, dock är det vårt eget fel!
Tålamod vill jag nog lägga till också till Eines lista!

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Bettan
9/28/11, 2:46 PM
#11

Tack för alla svar.

Ha en bra dag

Sport iFokus

nakenkatt
9/28/11, 3:07 PM
#12

jag tror vi är några stycken här som kommer att ha kattungar lev klara i vår.

Bettan
9/28/11, 3:08 PM
#13

Det låter jättebra.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
noir
9/28/11, 4:19 PM
#14

jag satt i kattungetanker ungefär för ett år sedan  och jag upptäckte att det skulle finnas mest kattungar att välja bland kring vår/sommar.
Det passade vår familj bäst också så det var bara bra :) På ett år har jag gått ifrån 0 Cornishar till 3 så det är smått beroende framkallande! haha

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: