Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1343 ggr
AnnicaB
9/22/11, 2:12 PM

Utställningspreparering

Som gammal "kat 2 utställare" är jag nyfiken på hur ni utställningspreppar era cornishar. Hur får ni bäst fram vågorna? Vilket schampoo använder ni? Balsam? Ev serum på utställningen? Hur långt före utställningen badar ni? Skillnad på olika kattfärger i preparering?

Jag är supernyfiken Kyss

*** Qui vivrqa verra ***

Annons:
Dragonrebell
9/22/11, 5:09 PM
#1

Jag gör inget särskillt. Det enda jag brukar göra är att bada kissarna ngn dag innan. Inget schampo eller nåt. Bara vanligt vatten, handdukstorka och ev blåsa lite med hårtorken. Sedan ev. lite Aloe vet.spray och kamma igenom med en kardborste. Finns hur många åsikter om detta som helst:-). Är upp till var och en vad de anser fungera bäst.

AnnicaB
9/22/11, 9:13 PM
#2

#Tack för infot :) Jag förstår att det finns nästan lika många sätt som katter - man jag är ju nyfiken på små tips.

Men ni kanske behåller era bästa knep för er själva Flört

*** Qui vivrqa verra ***

AnnaS
9/22/11, 9:32 PM
#3

Cornish Rexar-pälsar är så olika, en del blir bäst av att tvättas två veckor innan och andra klarar att bli badade dagen innan utan att se ut som om de kommer direkt från torktumlaren Flört

Jag badade flickorna någon vecka innan utställning eller senast 3-4 dagar innan. Schampoonerade Sissi med "vit-schampoo" två-tre gånger och så balsam sedan. Sedan torka med handduk så mycket som möjligt och lufttorka. Samma med Juppi, men med ett neutralt schampoo.

Brukade också trimma bort lite polisonger, så de inte ser ut som Kalle Anka Flört "kammar" med en trimkniv precis nedanför öronen.

På utställningen brukade jag sedan ha silkesdroppar i och klappa med en handske med sämskskinn.

Man får prova sig fram och se när pälsen är som bäst - tätliggande och inte öppen eller flikig.

AnnicaB
9/22/11, 9:37 PM
#4

Tack Anna - jag kunde ju ha ringt :) Inte för att det är någon utställning på gång - men när man ändå badar dem kan man ju fixa till dem riktigt fina :)

*** Qui vivrqa verra ***

noir
9/22/11, 9:46 PM
#5

jag undrar mest hur folk gör för att få fin päls. Jag har duschat av Sookie ibland med bara vatten och hon blir rätt sträv och shampo hjälper inte alltid så mycket och sen nån vecka senare har hon topp päls, vet inte om det har med henned kattpäls elelr ej ca 5 månander är hon. Men balsam? är det bra?

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Salmissra
9/22/11, 9:57 PM
#6

Eftersom jag aldrig fått till Pokers päls när jag försökt så ger jag dig inga tips ;) Han är alltid snyggast obadad.

Dock är mitt bästa tips för lite tjockade pälsar en borste med äkta hår, jag använder en hästpannborste och det tar fram både vågor och glans.

Sen har jag silkdroppar från K9 men de kan jag absolut inte användas på Pokers päls - då blir det fett. Däremot har det funkat bra på Juno och tror även det gör det på Atti, de har en lite annorlundare kvalité.

Ett sämskinn är nästan ett måste också..

Sen är jag övertygade att vit päls är av en annan sort.. Lite mer porös?

Vad tror ni andra?

Annons:
Upp till toppen
Annons: