Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1970 ggr
Anki-Egerbrandt
9/9/11, 3:49 PM

P-spruta till hankatt?

Hej.

Jag är lite nyfiken på detta med p-spruta till hankatt…. men hittar ingen direkt information om det och har ringt runt till olika veterinärer för att få information och för att eventuellt boka tid. Men INGEN verkar vilja ge p-spruta till hankatt och dom flesta har inte ens hört talas om att detta alternativ finns.

Finns det någon här med erfarenhet av p-spruta och/eller som kan ge mig tips om veterinärer som är villiga att utföra detta? Gärna i närheten av Uppsala-Enköping. (PM:a gärna om ni inte vill skriva inlägg här)

OCH om någon har negativa erfarenheter så vill jag gärna höra om det med…….har än så länge bara läst om dom som är nöjda resultaten.

Tacksam för svar! / Anki

Annons:
AnnaS
9/9/11, 5:23 PM
#1

Det är helt enkelt Promon i flytande form, alltså samma sak som p-piller till honkatt. Man brukar ge 1 ml till hankatt.

Nu för tiden använder man ju kastreringschip också, vet att det finns andra här som använt det med gott resultat

Anki-Egerbrandt
9/9/11, 6:50 PM
#2

Tack Anna!

Men betyder det att jag lika gärna skulle kunna ge hankatten p-piller?

Tänkte att jag skulle undvika chip då jag inte vill att han ska vara "kastrat" så länge…. har förstått att chip sitter i ganska länge, upp till 1 ½ år tom…

feeorin
9/9/11, 9:12 PM
#3

Ett chip sitter i 6-12 månader enligt min veterinär - jag chippade Ozzy i mitten av april så vi får väl se när han får tillbaka sin manlighetFlört

kvasikatten
9/10/11, 10:15 AM
#4

Jag var tvungen att "akutkastrera" två hankatter som slogs som ligister. De fick varsin p-spruta OCH kastrering…..sen var det två lamm som åkte hem !! Någon bieffekt av p-sprutan märktes inte utan allt blev mycket bra.
Det var min vanliga veterinär som gjorde det och mig veterligt så är det inga problem här i trakterna att få p-spruta - vare sig till honor eller hanar - för tillfällig behandling. Det kan ju bli problem om man gör det regelbundet men det är man väl van vid vad gäller vanliga p-piller oxå. De ska ju inte användas för mycket eller för länge…
K

Anki-Egerbrandt
9/10/11, 5:55 PM
#5

Tycker det är jättekonstigt att dom veterinärer jag har pratat med i Enköping och Uppsala ALDRIG har hört talas om P-spruta till katt över huvud taget! Kninnan jag talade med på Ultuna tog mitt nummer och skulle forska i det och när hon ringde tillbaka så hade hon talat med veterinärerna där och dom tyckte det lät skumt och ville absolut inte genomföra något sådant! :S

#4 Ja, anledningen till att jag vill använda p-spruta är just för att det bara ska var a tillfälligt…. Jag får fortsätta mitt sökande helt enkelt. Men det är ju ganska akut då han har börjat beté sig illa!

Men går det använda P-piller lika gärna? Någon som vet?

Silvestris
9/12/11, 7:28 PM
#6

#5

Du kan ge p-piller. Ge ett per dag tills han beter sig som "folk" och dra sedan ner dosen.

Annons:
Anki-Egerbrandt
9/12/11, 9:53 PM
#7

#5

Tack! Glad

Eine
9/14/11, 8:49 PM
#8

#5 Min hanne fick Covinan(tror jag det hette)Det var många SIA/ORI som fick det på den tiden som min CRX fick det.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

concretecats
9/27/11, 7:40 PM
#9

#5 Blev bara lite nyfiken på om det löste sig för dig? Vad blev det för alternativ du använde dig av? :) .

Anki-Egerbrandt
9/28/11, 6:35 AM
#10

Vi provar med p-piller just nu… och pepper, pepper så har han slutat strila, men har i stället börjat slåss med sin kastrerade hankamrat. Så nu vet vi inte riktigt hur vi ska lösa det igen…  :(

Eine
10/13/11, 12:30 PM
#11

#10 Nätdörr…

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: