Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1725 ggr
MrsCecilia
2011-09-03 14:48

Svans i fokus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har upptäckt att Aschberg har knottor och prickar på sin svans, det är ca 4 cm långt område lite högre upp på svansen. Har läst lite om fetsvans, men området är inte fett, tvärtom. Det verkar klia lite för han är där och slickar emellanåt.

Har rengjort och försiktigt scrubbat lite. Blev inte ett dugg bättre.

Han har ju inget hår (utom på vissa utvalda ställen) på svansen så man kan ju inte se om det är nåt med hårväxten heller.

Har förresten försökt att klippa klorna nu i två dar. Vilken pärs! Vilt slagsmål trots vi är två och har handuk. Baktassarna kvar:(

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Annons:
CuriousJen
2011-09-03 18:24
#1

På din beskrivning låter det som att det skulle kunna vara kattakne, vilket tydligen är ganska vanligt kring könsmognaden. I så fall har katten ofta även vad jag tror kallas för svarthaka - när du kliar under hakan kan du se små svarta flagor lossna.

När vår katt hade det undersöktes det även om det berodde på parasiter, men i hennes fall var det inte så. Vi blev rådda av veterinären att tvätta med vanligt ansiktsvatten för fet hud, men jag vet inte om det är det bästa. Söker man på internet finns det flera olika tips på behandlingar. Skulle det vara kattakne är det i alla fall viktigt att rengöra för att porerna inte ska bli infekterade, vilket kan kräva antibiotikabehandling. Jag gick till apoteket och kom hem med vad jag trodde vad det bästa/minst dåliga alternativet men det var parfymerat och luktade så starkt att det fick vara. Jag tvättade istället med vanlig sårrengöring och efterbehandlade med Aloe Vera Gelly på en bomullsrondell. Har även använt jojobaolja på området som ska vara balanserande för huden för människor i alla fall.

För vår katt gick det över efter ett par månader och nu har pälsen på svansen vuxit ut igen.

Hoppas det löser sig vad det än beror på!

noir
2011-09-03 19:36
#2

zaffie har fetsvans/kattacne, hon är trorr på den "kala" delen och så kommer det svarta prickar, dock blir pälsen över ryggen aningens fet från och till så hon behöver ta sig ett bad. Dock inte jätte ofta.
Jag vet inte vad som är bäst jag har testat att göra rent, jag har testat att smörjt, och nu testar jag att låta det vara. Vet att en kompis som hade en fertil hane som kastrerades fick en salva i samband med kastering som verkade hjälpa, jag har dock inte vågat testa på zaffie. Vill nog prata med en veterinär först. Så om du har nått veterinärbesök inom kort kan du ju passa på att ta upp det eller bara ringa och höra vad dom säger

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

AnnaS
2011-09-03 21:40
#3

Jag tvättar fetsvans med Vetriderm K-hex Schampoo och sedan smörjer in med Helosan som är lite antibakteriell. Funkar suveränt bra! Men man får vara envis och tvätta varje dag.

Det är ju inte något som katten mår dåligt utav alls, utan man behöver bara se till att det hålls rent. Det är ganska vanligt att hanar är lite kala vid svansroten och har lite pormaskar, inget att oroa sig för. Behandlingen ovan körde jag på min vita utställningskatt för att han skulle vara pälsad. Men en katt som mår gott hemma bara behöver inte denna behandling, tvätta rent emellanåt så det inte blir infekterat.

EmyJ
2011-09-04 10:56
#4

Ett tips angående klorna, släpp inte ner honom förrän han är lugn - då lär han sig att det inte hjälper att bråka för att få komma ner.

www.kickemcattery.se

MrsCecilia
2011-09-04 11:11
#5

Hm, kattacne, det var nåt nytt:)

Tvättade svansen i går och ska prova med sårrengöring idag, och Helosan lät ju bra. Ska köpa det på apoteket sen. Läste nånstans om rapsolja?

#4 Han är så otroligt stark och man är rädd att göra illa honom. Maken till sprattel har jag aldrig sett.

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Upp till toppen
Annons: