Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 800 ggr
MrsCecilia
2011-08-23 08:07

Trist upptäckt

Hittade en otrevlig överraskning i går när vi skulle gå och lägga oss. Någon av katterna hade kissat i sängenRynkar på näsan helt omöjligt att veta vem.

Jag har aldirg någonsin haft någon katt som kissat i sängen, blev så himla ledsen.

En liten teori är att när vi går och lägger oss på kvällen har Aschberg börjat jaga bort Stiina när hon hoppar upp i sängen. I går borstade jag henne och då hoppade han på henne igen. Så nån sorts svartsjuka?

Kanske inte alls har med saken att göra?! Vi gör rent lådan 3 ggr/dag, har everclean. Leker och gosar rättvist med alla.

Har bäddat rent och sprayat med felliwayspray och är modig och låter sovrumsdörren stå öppen idag.

Hur tänker ni kring det här?

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Annons:
AnnicaB
2011-08-23 08:24
#1

Som en allra första åtgärd skulle jag nog ha en låda till. Du skriver låda i singularis så jag anatar att du har 1 låda till 3 katter, det är lite i underkant.

Sedan tittar du på rätt saker. Man får studera om någon katt är sur eller utanför gruppen.

Sedan finns alltid hälsoaspekten, det kan finnas urinvägsproblem bakom också.

Men börja med en låda till - det är mitt tips.

*** Qui vivrqa verra ***

MrsCecilia
2011-08-23 09:44
#2

Nej, Vi har två lådor. En XXL och en XL. Det var jag som slarvade med stavningen:/

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

mjau74
2011-08-23 10:03
#3

Såg et program på Animal Planet om katter. Der anbefalte dei og ha en kattetoalett mer enn antall katter.

noir
2011-08-23 10:11
#4

Jag har hört 2 katter per låda om det är ett mindre boende, typ 2:a-3:a och sen har jag även hört som Mjau74 säger, en låda mer än antal katter

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

EmyJ
2011-08-23 11:17
#5

Jag har en STOR låda till tre katter och det går alldeles utmärkt, rensar flera ggr per dag. Jag skulle gissa på att det är ett protestbeteende av något slag, kanske stress? Om det är något dom bara får för sig att göra och fortsätta med är det tyvärr nästan omöjligt att få dom att sluta..så vi hoppas på tillfälligt hjärnsläpp! Glad

www.kickemcattery.se

AnnicaB
2011-08-23 11:23
#6

Om du har två stora lådor är det säkert precis som #5 tror, något slags protest eller stress.

Feliway är säkert jättebra. Du får försöka fortsätta kolla på dem noga för att se vad som kan vara galet.

Själv får jag direkt veta om jag inte städat lådan snabbt nog - då kissar min ena på skorna. Då får jag skylla mig själv…. för då är det inte fräscht i lådorna.

*** Qui vivrqa verra ***

Annons:
MrsCecilia
2011-08-23 11:41
#7

Konstigt att det händer nu helt plötsligt. Å andra sidan har hans utfall när hon är i sängen oxå precis börjat nu. Om han somnat i min famn går det bra att hon kommer i sängen.

De verkar inte stressade utan är glada, busiga o äter bra.

Annars får man väl stänga dörren på dagarna, om det nu är en fixideé dvs. (hoppas verkligen inte)

# i skorna? Blä! Inge vidare trevligt…

# Vi bor i villa på 104 kvm + 40 kvm altan (innätad). Men en extra låda köper jag gärna om det skulle vara det som är problemet. Man kanske ska göra det ändå?

Upp med webbkameran i fall det händer igen så vi kan hitta den skyldige.

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

nakenkatt
2011-08-23 11:43
#8

Det kan faktiskt vara en tillfällighet också,jag tror jag råkat ut för det kanske treggr på de sex åren jag haft dem.På någon kudde eller pläd.Så hoppas det var ngt som inte upprepas.

AnnicaB
2011-08-23 12:41
#9

Kan absolut bara vara en tillfällighet. Hade en huskatt för många år sedan som kissade i vår säng vid 2 eller 3 tillfällen. Hade henne från kattungeålder till hon dog av hög ålder. Dessa tillfällen var helt utan synbar anledning, det var när hon var "etablerad" kastrat och vi hittade aldrig någon orsak.

Det slutade lika fort som det kom - så vi tänkte inte mer på det.

Lycka till!

*** Qui vivrqa verra ***

Dragonrebell
2011-08-23 13:21
#10

Är Stiina kastrat? Om inte så KAN det vara löpbeteende. Men hon kanske inte visar något sånt? Min tös som är fertil…i alla fall några dagar tillFlört, kan "löpmarkera" utanför lådorna. En gång i sängen och en gång i soffan etc. Men inte så länge hon inte löper. En tanke bara.

Xenomorphs
2011-08-23 13:37
#11

Precis som #1 säger så kan det bero på en urinvägsinfektion. Kika lite när katten går på lådan…om den sitter länge och det bara kommer lite kiss så tyder det på att det kan finnas "kisseriproblem". Eller om den går in väldigt ofta och det inte kommer nått alls.

-- Eternity is a very long time --

EvaG
2011-08-23 14:34
#12

Om jag fattat det rätt så har de tidigare levt i misär. Kan det inte vara någon vana de lagt till med då och som nu kommer fram?

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Eine
2011-08-23 14:46
#13

Svartsjuka kanske?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
MrsCecilia
2011-08-23 14:57
#14

# 8, 9 Hoppas verkligen det är så! Sånt här är inte roligt:(

# 10 ja, det är hon..

#11 Ska försöka spana på dem. Annars blir det en webbkamera vid toalådorna:)

#12 Ja, jag har faktiskt tänkt samma sak. Att det kommer fram nu när de inte har så mkt annat att tänka på.. Förutom mat, kärlek och lek,

Maken köper en till felliwaydosa som vi sätter in i sovrummet, sen får vi införskaffa en till låda.

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Upp till toppen
Annons: