Annons:
Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 1603 ggr
AnnicaB
2011-08-22 21:38

Ett varv till med Porta 21 Sensible

Katterna älskar maten, ingen fiser (vilket någon hade upplevt), det är nästan löjligt billigt (allt är relativt), ingen fisk, 80% köttprodukter, inget spannmål. Men sedan kommer det där jäkla "men"…. Magnesuimhalten är 0,11% och jag har sett uppgifter på 0,14% också,  och det är tydligen ett allt för högt värde. Maxvärde för att vara idealfoder är tydligen 0.,08%. Nu har ju inte enbart magnesiumhalten betydelse för bildande av struvitstenar utan även vilket ph-värde urinen har vid utfodring. Det kan ju innehålla andra försurande ingridienser som säker ph-värdet och motverkar magnesiumets menliga inverkan. Jag hittar dock ingen dokumentation över huduvtaget angående ph-värdet på urinen. Ser ju att fodret innehåller tranbär och citron och det är ju starkt försurande ingridienser.

Blir nojjig på det här. Skall jag behöva byta igen - till Applaws Chicken i så fall. Rejält mycket dyrare, men om Porta 21 främjar bildandet av struvitstenar vill i alla fall jag byta.

Någon som vet ph-värde för urinen? Värde under 6,5 eller ännu hellre max 6 är det ideala.

*** Qui vivrqa verra ***

Annons:
noir
2011-08-22 22:28
#1

läste in andra porta trådar att man skulle sluta nojja. Ett bytes djur typ rått har högre halt en fodret.

Jag tror det är bra om man är uppmärksam och sen skulle jag ändå aldrig bara ge torrfoder, jag har våtfoder som huvud kost med rått kött och torrfoder som tillägg och huvudfoder när man ska iväg så man vet att dom har nått att knapra på.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: