Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 5517 ggr
noir
8/21/11, 3:20 PM

fetsvans / kalsvans

Jag har varit säker på att Zaffie har fetsvans, hon har en kalsvansrot med svarta prickar och ofta får fet rygg så hon behöver duschas regelbundet (dock bara rygg, svans). Jag har testat det mesta med att göra rent svansen med vatten, kattshampo. Rådgjorde med en veterinär som sa att hon antagligen alltid kommer vara lika kal på sin stackarssvansrot. Jag upplever att hon inte trivs med en kalsvansrot då hon rycker med svansen om man tar på den eller nått kommer emot. Jag vet inte, det kanske gör jätte ont?
Veterinären hävda även att det inte var något att göra åt så jag har låtit det vara och sen i juli fick vi hem Sookie och jag har helt glömt bort hennes kala svans i allt annat stojj som varit här hemma.

Men kan fetsvans vara stressrelaterat? Hon fick ju det när hon kom till oss, den var inte helt kal men väldigt tunhårig svansrot. Hon flytta hit i oktober från ett hem med barn och vantrivdes och terroriserade familjen med att skrika och var avundsjuk på barnet. Hon bode även med sin bror som vart omplacerad före henne. Allt detta att bli särad från sin kattkompis/bror, familj hon inte trivs i, får inte den uppmärksamhet hon behövde, okastrerad, en flytt till ett nytt hem. Allt tyder ju på en ökad stress?
Nu när Sookie har bott här i ett par veckor så ser jag att hennes svans börjar få hår igen.
Kan det vara så att hon fått ett extra lugn med en ny familj och 100% uppmärksamhet + att få en kattkompis hon trivs jätte bra med har gjort hennes svans bättre? eller kan allt bara vara en tillfällighet?

Tacksam för andras tankar. Jag har mer och mer blivit intresserad av Utställning och jag har fått komentarar om att hon har sån fin profil men hennes svans skulle ju inte funka på utställning. Iofs vet jag inte hur bra det skulle gå för zaffie då jag inte har kunskap. Jag läser fortfaraden på och ska ev på en utställning om någon månand för att se mig om kring ifa det kan vara nått för mig.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
EvaG
8/22/11, 2:18 AM
#1

Det jag vet så har fettsvans med fertilitet att göra och det är klart då är ju katten stressad.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

noir
8/22/11, 9:08 AM
#2

Frågade veterinären då sa hon att det inte skulle bli bättre efter kasteringen. Tycker alla andra som haft problem alltid pratar om att det blir bättre.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Leffe
8/22/11, 12:54 PM
#3

Min Pysen har det fortfaranda. Snart 16 år och kastrat i 12 tror jag

noir
8/22/11, 1:26 PM
#4

Ojdå. Ja det stör inte mig men det verkar störa Zaffie så för hennes skull så vorde de bra om det gick över.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

AlexH
8/22/11, 2:38 PM
#5

det kan bli bättre efter kastrering, Fetsvans har med hormoner att göra. dock finns det dem som har kvar det efter kastrering åxå.. Min Sture hade väldigt mild fetsvans.. han var tunnhårig på en sträng på svansen, men aldrig några pormaskar eller andra infektioner som en del kan få.. ser ut som infekterade finnar..

många säger olika hur man ska göra.. en del säger låt vara andra säger.. kläm dem och gör rent med tvål och vatten… Eftersom jag aldrig behövt klämma några så vet jag inte vilket som är bäst.. dock vet jag att en del av dem som har crx klämer ut och gör rent och kan hålla det fint.. man får prova sig fram.. A-M gör så och hennes katter som får fetsvans har inga infekterade porer när hon håller efter med att klämma och tvätta rent…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

noir
8/22/11, 2:43 PM
#6

när jag duchar henne är jag alltid noga med att tvätta svansen. jag upplver att det blivit bättre pga det. Från början var det massor av svarta klämbara finnar men nu är dom bar nån enstak och fortfarande kal men inte som förut. Jag vill bara att hon ska vara besvärsfri och inte känna obehag och fäkta med svansen för att det är obehagligt när nått nuddar det kala.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
EmyJ
8/22/11, 4:34 PM
#7

Vad jag har hört/märkt så gör det oerhört ont när man klämmer och grejjar på svansen. Jag vet att en katt med ganska mkt pormaskar reagerade på "finnklämmning" trots lugnande/sövning.

www.kickemcattery.se

Dolleminas
8/22/11, 9:34 PM
#8

Min numera kastrerade hona, hade början till fetsvans mednas hon var fertil, och jag började då med att tvätta och "grejja" en massa med olika saker, det blev nästan bara värre + at hon blev väldigt försiktig med att låta mig se svansen… lät då allt vara och efter ett tag kom både päls och allt tillbaka samt att hon numer har svansen högt i skyn… när jag sedan kastrerade henne fick hon en lite sväng med "svans sträng" men nu syns inget… så ibland tror jag det kan vara bättre att inte götra nåt alls… det är ju olika på olika individer, precis som med människor, en del har torr hy, andra har fet hy men de flesta har blandad hy…

noir
8/22/11, 10:18 PM
#9

jo precis, jag upplever att det är bättre nu när jaginte bryr mig om den mer än att tvätta när jag ändå tvättar hela henne pga fet päls.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

noir
9/21/11, 7:38 AM
#10

Update!

Jag hinner inte nu, men jag ska leta upp en bild på Zaffies svans som den var på ca ett halvår sedan eller så. Sen ska jag ta en ny bild på hennes svans.

Det är nämnligen så att det är ytterstlite av det kala kvar, man ser knappt att hon skulle vara kal på svansen. Jag har inte gjort något alls med hennes svans. Enda förändringen som skett är att hon fått en ny kompis Sookie och här i helgen kom Sookies kullbror Dobby hit.

Veterinären som sa till mig att hon alltid skulle vara kal, att det inte kunde bli bättre!

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

MrsCecilia
9/21/11, 7:48 AM
#11

Min har ju oxå det problemet, han har svarta prickar och jag tycker det verkar klia. Har prövat det mesta men inget verkar funka. Han har däremot nästan hela svansen.

Det är dags att boka vetbesök snart i alla fall. Men jag är oxå liksom TS intresserad av tips och råd.

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

noir
9/21/11, 4:41 PM
#12

#11 det som gjorde de fint för Zaffie tror jag var mindre stress och en bättre miljö. Hon har äntligen fått kattkompisar och rår om dom som sina egna.
Funderar på ifa det hör ihop med att han är en omplaceringskatt, han hade väll även tunnpäls?
Om inte veterinären säger annorlunda skulle jag rekomendera att låta det vara och om du badar honom så kan du passa på att tvätta svansen med mildtvål som tonåringar gör med sina aniskten när dom har akne problem :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

dragonstar
9/21/11, 9:49 PM
#13

Har du någon bild ?
Min vuxna hona är kar vid svansroten och har massor med pormaskar. Funderar själv på vad man kan gör åt detta och vill gärna se bild för att veta om vi har samam problem?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
noir
9/22/11, 9:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här är Zaffies svans i början av mars i år.
Som ni ser så ser det ju inte alls bra ut :(

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

noir
9/22/11, 9:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Så här ser hennes svans ut idag.

Som ni ser är det som ser värst ut på bild 1 läkt och fullt av ny päls.
Men hon har sprungit runt med kalsvans med svarta prickar sen typ runt jul/nyår skulle jag tror, minns inte exakt men bara fått höra av veterinärer att man inte kan göra något så jag sluta i mars att bry mig om hennes svans, tvätta den bara noga med schampo när hon ändå skulle bada. Så det är nog kanske de som hjälpt? att man gör rent med vanligt kattschampo men inte för ofta. Jag vet inte om det är det eller att det läker naturligt. Hon har ju även varir en del i solen i sommar, vet att jag hade utslag och dom gick bort i solen när jag var utomlands en höst.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

MrsCecilia
9/22/11, 10:45 AM
#16

Det ser precis likadant ut på Ashberg, samma prickar och samma färg och kalhet. Har provat helosansalva, lpdsalva, olja, ingeting och tvätt. Olja verkar vara det enda som dämpar, för på honom verkar det klia

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

noir
9/22/11, 10:48 AM
#17

När det var som värst såg det torrt ut på svansen, antagligen de som gör att det kan klia en del Zaffei verkade ha ont, hon fäktade med svansen och ville inte att man skulle röra det kala området alls.

men jag har slutat göra något alls nu och nu kommer pälsen :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

dragonstar
9/22/11, 11:46 AM
#18

Ser lika dant ut på katten här, Hon värkar inte varit besvärad av det inna men den senaste tidne har jag pillat på putarna och nu vill hon ite släppa mig nära. Trodde det var vanliga pormaskar som påvärkade henns hårrötter på något konstigt sätt.

HAr ett kattchamo hemam och ska nog tästa och tvätta av svansen på henne.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

pepsan
9/22/11, 4:40 PM
#19

På Axl försvann detta efter jag kastrerade han, runt ett par månader fick jag nog vänta. Finnarna eller dom svarta prickarna försvann och pälsen växte ut igen.

Upp till toppen
Annons: