Annons:
Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 2063 ggr
MrsCecilia
2011-08-16 08:13

funderingar kring maten

Jag vet inte om jag tycker det funkar helt hundra med maten. Alla 3 katter är väldigt ojämna i sitt ätande och vad den ena äter, så vill inte den andra ha det.

Jag ger bozita blötmat på morgonen, då äter ashis (crx) lite grann, Greta knappt något och stiina (10 åringen) upp resten. Samma visa på eftermiddagen när jag kommit hem. De äter på olika ställen..

Det de inte ätit upp har legat kvar på tallrikarna tills stiina äter upp det på em eller så äter ingen upp det..

Samma sak till kvällsmål. Jag har haft lite torrfoder (eukanuba/hills rd) på en tallrik och den enda som ätit är Greta. Ingen av de andra. (Ashis åt en del i går, han verkar dock lite kinikig med maten)). Greta är den enda som dricker vatten..

Jag tycker det är omöjligt att veta om de får tillräckligt, äter för lite, för mycket. Alla tre är mycket aktiva och vi leker massor och busar (och gosar) så motionen är det inget fel på.

Vi har vägt dem och den väger kring 3,6-4 kg.

I morse var en av dem dessutom dåliga i magen (omöjligt att veta vem) och både Greta och Stiina kräktes i natt.

Vad ska jag göra? Hur ska jag lösa det? Vad ska jag ge dem? Jag blir galen och jag oroar mig att de inte ska må bra och att jag gör fel.

Jag har haft katt i hela mitt liv, men jag känner ett otroligt ansvar och vill att de ska må bra eftersom de inte haft det så lätt. (Jag är sensitive när det gäller djur, kan knappt se på ett med naturen)Skäms

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Annons:
noir
2011-08-16 08:56
#1

Behöver nödvändigtvis inte vara samma med dina katter men när jag fick hem Zaffie i höstas åt hon hills chicken. Hon spydde som en räv och vet. sa att det inte kunde vara fodret och att jag skulle ge kattgräs (what??, dom blev sponsrade av hills dessutom) och f.d. ägaren sa att hon bara gjorde så, det var normalt för rasen (vilket det inte är)

Så jag tog saken i egna händer och gick över sakta till ett nytt foder. James wellbeloved kalkon och hon har inte spytt sen i oktober!
Jag fick en hills påse som var nått nytt "bättre" från hills som jag testa som godis men hon börja spy, lika så om hon äter Royal Canin, lill katten åt de när hon kom till oss och när hon smaka på hennes mat fick hon gaser och blev knäpp i magen.

Så nu vänder jag mig aldrig om igen. Hills och royal canin är portat förgott i vårat hem.
Jag ger Jameswellbeloved blandat med orijen(för de kan man ge till katter i all åldrar), lillkatten får samma blandning men mer orijen, blandar ajg inte vill inte lillkatten äta sin mat utan snor zaffies för att det luktar annorlunda.

Men det jag kör som huvudfoder för katterna är Bozita/mjau våtfoder som jag doserar upp. Jag lägger inte på mycket, kanske en matsked per portion. Det är lagom ifa dom inte vill äta upp, Sen kan man ge en extra gång. Ger jag för stor portion så lämnnar dom ofta massor och bara äter gelen, såsen o.s.v

Jag ger även råa köttbitar så fort vi äter kyckling, köttfärs, köttbitar och så har jag ett förråd i kylen med kycklingvinge och file bitar som jag kan tina dagen innan dom ska ha i kylen. 

Lycka till och ställ gärna frågor om något är oklart

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

MrsCecilia
2011-08-16 09:27
#2

Tack för bra svar!

Jag ger Hills med eukanuba för de åt hills på katthemmet, så att övergången till Eukanuba blir så bra som möjligt. Men varken Stiina eller Ashis verkar gilla torrfoder särskilt mycket.. Ashis verkar dessutom kinkig, ibland äter han lite ibland inte..

Greta verkar vara den enda som fattat, hon dricker vatten, äter lite våtmat och äter lite torrisar.

Hur ofta ger du torrfoder? Eller lämnar du det framme hela tiden? Hur ofta ger du våtmaten? Mina behöver ju gå ner i vikt dessutom..

Ska absolut prova att ge lite mindre, men då tänker jag att de svälter ihjäl under dagen då jag är på jobbet Skäms

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

noir
2011-08-16 09:46
#3

Den som är matglad kanske förstår matlekar med exempelvis foderkulor. då kan du ju ladda en foderkula medans du är på jobbet som den får leka med. man kan bygga egna av petflaskor o.s.v om man inte vill köpa en och riskera att den inte används.

Jag är pluggar distans så jag har ju fördelen att jag kan vara hemma det mesta, men när jag inte kommer vara hemma över dagen så ger jag

halvdecilter torrfoder var som dom får knapra på över dagen,
sen kan jag ge en matsked våtfoder morgon och kväll. när jag säger matsked så är det inte ett mått/matsked, utan jag tar en matsked och drar upp en klick  så det är väll kanske lite mer än det exakta måttet matsked.

Jag kontrollväger från och till katternas mat, samt dom själva så jag ser att jag inte svälter eller ger för mycket, speciellt eftersom jag har en växande katt så vill man ju att hon växer och inte bara går upp i vikt ;)

För att vara säker på att du inte svälter katterna så kan du börja väga maten du ger.

http://www.bozita.com/sv/Feline/Produktgrupper/Bozita-Feline-vatfoder---tetra/

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

noir
2011-08-16 09:47
#4

den där halva decilitern torrfoder minskar givetvis om jag ger mer våtfoder

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Leffe
2011-08-16 12:37
#5

Mina katter fick tidigare Royal S33 och Hair amd skin. Tyckte de spydde så mycket så jag gick över till James Wellbeloved, alternerade mellan kalkon och anka. Spyandet upphörde mer eller mindre helt. Har provat Royal igen och resultatet blev att spyfläckarna ökade dramatiskt igen. Har även använt Iams och Ekanuba och de har fungerat bra. När de fått Hills så har det varit den som heter Oral Care och de har de fått som godis på kvällen. Ska ju vara bra mot tandsten. Det har gått bra. Blötmat får de i form av Mjau kaökon, kyckling och kött - inte någon fisksort. Blötmaten får de på helgerna. Alla äter utom en.

Bozita har jag av någon anledning inget förtroende för

AnnicaB
2011-08-16 12:57
#6

#5 Men Bozita är ju samma tillverkare som Mjau. Med skillanden att i Mjau kan recepten och råvarorna variera men i Bozita är de alltid samma - för att säkerställa en helt jämn kvalitet. Andra vägen runt hade jag förstått Skrattande Precis som du så ger jag inga av fisksorterna.

Själv ger jag Bozita 3 ggr om dagen (ca 1 msk per mål och katt) och kompletterar med torrfoder. Håller precis på att fasa in Porta 21 sensible, har tidigare haft Olivers torrfoder. Håller på att försöka undvika fisk helt då jag misstänker att ena katten är lite känslig mot fisk och får klåda. Just Porta 21 är dessutom fritt från spannmål helt och hållet, precis som blötfodret jag ger.

Om jag vore du skulle jag försiktigt fasa ut Hills-maten mot ett torrfoder med väldigt mycket mindre spannmål och utfyllnad. Katterna är köttätare och ju högre kötthalt desto bättre. Finns flera olika alternativ som är bra mycket mer anpassade till våra små rovdjur.

Jag tror att du man skall titta till kattens kroppsstatus. Vissa individer äter mer, andra kräver mindre. Om du är orolig, väg katterna en gång i veckan för att säkerställa att de inte går upp eller ner för mycket eller för fort. Hellre det än att sitta som en hök och spana vem som äter vad vid varje enskild måltid. Man blir lätt helt nojjig.

Att de kräks någon enstaka gång är inte alarmerande alls. Du får tänka på att det är rötmånad nu och om blötmaten står framme lite länge kan den snabbare bli dålig nu. Och visst är det så att de precis flyttat hem till dig, då är det verkligen inte konstigt om de blir lite upprörda i magen. Det är en helt ny bakterieflora för dem, oavsett om du ger precis samma mat som de tidigare haft. Att de äter lite ojämt kan också bero på flytten och som sagt, de är individer med olika vanor och sätt. Håll bara ögonen på att de ser friska ut, inga blinkhinnor framme eller nedstämda ledsna katter. Det är så himla lätt att börja stressa upp sig runt mat för katter - de har oss lindade runt sina silkestassar och vi lyder varje vink Tungan ute

*** Qui vivrqa verra ***

Annons:
Leffe
2011-08-16 13:02
#7

#6 Jag vet inte varför jag är negativ till Bozita. Det har bara blivit såSkrattande, men det är dess torrfoder jag menar

AnnicaB
2011-08-16 13:06
#8

#7 Aha - det förklarar saken. Trodde du menade blötmaten. Nä - torrfodret är inte optimalt. Fast de kommer ut med en bättre variant nu i slutet av augusti. Och nya tetror, de gamla finns kvar också detta är en ny serie som skall leva bredvid de gamla fodersorterna.

*** Qui vivrqa verra ***

noir
2011-08-16 13:31
#9

#8 åh nya tetror också? hoppas på några bra och roliga. köper inte fisk/skaldjurssorter så jag är öppen för förslag. den enda tetran som inte går hem  här hemma är ren.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

AnnicaB
2011-08-16 13:36
#10

"9 ja, nya tetror men en ny variant. 190 gram (nästan halva storleken på de vanliga) och med någon sorts processad havre som skall vara bra för känsliga magar tydligen. Finns i variant för katt med hudproblem, fast den är full med lax, hur sjutton de tänkte då… och en variant för känsliga magar.

Känner väl att de gamla tetrorna känns bättre rent innehållsmässigt. Men torrfodret verkar de ha "hottat upp" något. Du kan läsa om nya Bozita Feline Function här:

http://www.bozita.com/sv/Bozita-Feline-Funktion---en-svensk-nyhet-i-vatt-och-torrt/

Håller tummarna för att de gamla tetrorna blir kvar länge Kyss

*** Qui vivrqa verra ***

MrsCecilia
2011-08-16 13:46
#11

Tack för era underbara svar. Då gör jag ganska rätt men är som sagt lite nojig Skäms

Jag ska ge lite mindre blötmat och ha lite torrfoder framme på dagen, märker jag att de inte klarar torrfodret nu (kräks mer) ska jag absolut byta till James wellbellowed.

Foderboll och foderautomaten fungerade inte alls, de förstod inte alls grejen med det:)

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

noir
2011-08-16 14:07
#12

#11 Jag är fotfarande nojjig! Men jag har märkt att förnufft och magkänska säger mycket!

Söker du efter mina trådar kommer du känna igen dig hahaha! :D
Bättre (tycker jag) att ge fler små en få stora portioner mat.
när jag inte brydde mig om hur mycket våtmat jag ställde fram slängde jag mer än när jag ger små portioner och oftare :)
Det går ingen nöd på mina kissar :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

AnnicaB
2011-08-16 14:12
#13

#12 Jag tycker till och med att katterna äter bättre om man inte pytsar upp för mycket mat på en gång. Det är som de tappar sugen om det ligger för mycket på fatet…. Eller så tolkar jag dem tokigt, inte helt otroligt Flört

*** Qui vivrqa verra ***

Annons:
MrsCecilia
2011-08-16 14:43
#14

#12 Så skönt att man inte är själv…Skrattande Jag kommer noja ihjäl mig vid minsta lilla..

#6 Blinkhinnor förresten? OMG, ska det fastna i hjärnan nu oxå? och jag kommer stirra stint på mina kissar vid minsta tillstymmelse av nåt sånt..

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Dragonrebell
2011-08-16 15:40
#15

En fråga. Hur fungerar James Wellbelowed på överviktiga katter egentligen? Ser att det innehåller ganska mycket råfett…16%? Jag har ju dilemmat att jag har en lite överviktig kisse(  kastrat, snart 7 år), en tunn/normal kisse( snart kastrat, 2 år) och en kattunge ( 3 månader). Alla äter samma mat. Även om jag ger kattungen Kitten och Babycat dagligen.

Lite OT, men blev lite nyfiken.

AnnicaB
2011-08-16 15:48
#16

Jag är inte familjär med just James Wellbelowed. Men katter blir främst överviktiga av för mycket kolhydrater. Inte fett.

Bäst är foder med högt köttinnehåll och väldigt lite sädesslag i. Det värsta med kattmatsindustrin är att just "light-foder" innehåller mindre fett och mer kolhydrater, vilket gör katterna fetare….

*** Qui vivrqa verra ***

noir
2011-08-16 15:52
#17

precis som Annica B säger så ska man inte vara rädd för fett utan kolhydrater.

Jag använder inte JWB som huvudfoder och har inte överviktiga katter. Jag använder bara JWB som huvudfoder de dagar jag inte kan ge våtfoder för att jag ska iväg o.s.v
Men jag doserar all mat jag ger och kontrollerar mina katter så dom inte ska bli överviktiga.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Dragonrebell
2011-08-16 16:02
#18

#16 Jo, jag vet att man inte ska stirra sig blind på fettmängden i ett foder. Men det jag har fått lära mig är att titta efter bla ett högt proteinvärde förutom feltthalten. Jag har övergått till att blanda Royal Canins( vet om att flera inte förespråkar Royal Canin, men det har fungerat bra för mig hittills) Light foder med Sterilised i ett försök att balansera upp fodret. Har dock inte kört det så länge ännu. Min överviktiga kisse äter inga stora mängder mat per dag vad jag kan notera. Att han har astma och får Pulmicort( cortison) via inhalation dagligen kan nog bidra till viss del, men det är nog inte hela sanningen. Inga av mina kissar, förutom lillen då, gillar blötmat. Ja, det här med rätt foder är en djungelObestämd. Än en gång lite OT. Förlåt till TS.

MrsCecilia
2011-08-16 16:31
#19

Nu tittade jag på Ashis om han hade blinkhinna, han hade det. (i hörnet på ögat)Vad menas med det?

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

AnnicaB
2011-08-16 21:19
#20

#19. Blinkhinna har alla katter. Men om den åker fram och täcker en bit av ögat KAN det betyda att katten inte mår så bra. Det kan vara så enkelt att den fått något i ögat, men ofta tyder det på ohälsa.

Vissa katter har lite mer synlig blinkhinna (men alla har den) andra syns den inte alls på i normalfallet. Blinkhinnan är helt enkelt det tredje ögonlocket. Om den är framme i flera dagar kan det vara värt att kolla upp. Men inte noja ihop nu :)

*** Qui vivrqa verra ***

Annons:
noir
2011-08-16 21:30
#21

Är det den hinnan man kan se om katten är nyvaken eller typ drömmer och små öppnar ögonen och små sprattlar? Min sambo och jag kallar det zombie eyes :p

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

AnnicaB
2011-08-16 21:44
#22

#21 Just precis den :)

*** Qui vivrqa verra ***

MrsCecilia
2011-08-17 08:11
#23

Ashis blinkhinna verkar komma fram när han steker sig i solen eller är trött, inte annars. Han tycker jag är helkonstig som glor på honom i tid och otid:)

Det fungerade jättebra att bara ge dem en matsked, alla slängde sig på maten och åt. Sen la jag fram lite torrfoder (hällde på lite vatten på torrfodret oxå) under dagen idag så får vi se hur det äts.

Slakten av mina blommor fortsätter tyvärr, orkideejorden och garderobsblomman igår .:(

Det är verkligen fantastiskt att mötas av tre glada kissar när man kommer hem. Man blir alldeles varm i hjärtat! Sa dock till min maken i går att vi nog inte ska ha katt egentligen, jag oroar mig och nojar mest hela tiden.Skäms 

Tack för era bra svar. Det betyder mycket för mig!

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

noir
2011-08-17 12:10
#24

#23 har du/ni barn… jag kan tänka mig att du är som jag med katterna… jag har inte barn men jag kan tänka mig att jag ojjar mig lika mycket som du och som om jag hade barn!

jag tror det lägger sig lite med tiden… iaf vissa saker.
Jag ska ta med mig mina katter på wn weekend snart, vägrar lämnna hemma! haha x)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

MrsCecilia
2011-08-17 12:58
#25

#24 Nej, inga barn, kissarna är väl nåt subsitut för tillfället tror jag:)

Måtte det lägger sig, fortsätter det så här måste jag förhandla med chefen att antingen ha med dem på jobbet eller jobba hemmaFlört

Weekend med katterna? Vad roligt, jag har faktiskt funderat över hur vi ska lösa semestern. Nåt bra tips?

Oj, nu blev det OT igen;)

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

noir
2011-08-17 16:56
#26

ang. semester så antingen ta med katterna om dom klarar det, vissa katter vill inte byta miljö, annars så snäll kattvakt som sover över alt. kommer över flera gånger per dag och är social och ger mat o..sv :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

MrsCecilia
2011-08-18 11:36
#27

Nu har de kräkts varje dag, det är ju omöjligt att veta vem av dem som kräks. Dessutom är någon av dem inte bra i magen.

Kan det vara våtfodret? Eller torrfoder? Kanske jag ska börja med James Below..maten? Eller är det så här i början innan de små magarna vant sig?

Borde vi avmaska dem förresten?

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Annons:
Eine
2011-08-18 12:24
#28

Om katterna har mycket päls så kan det löna sig med att kamma/borsta dem varje dag.Då kan kräkfläckarna bli färre.Jag har inte sett mina kräkas av blötfoder,men de kan bli lite sladdriga i magen av det innan de vant sig vid sorten.Häll inte vatten på torrfodret i sådana fall,för det absorberar det blöta.Så gör jag iaf.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

noir
2011-08-18 12:28
#29

hur ser spyan ut, ibland kan man se orsaken. är det hårbollar, foder eller växter som kommit upp.

Vilket foder är det dom äter nu och hur länge har de ätiti det?

Är det Hills så skulle jag av egen erfarenhet med kräk katt fasa över till ett foder JWB funkade för mig. men ta det sakta, ca en vecka - 10 dagar

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Eine
2011-08-18 12:30
#30

behöver du hjälp med katterna om du reser bort,så finns här vänliga människor som kanske kan hjälpa dig.Du får slänga ut en tråd när det blir dags!Bor du i Sthlm?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MrsCecilia
2011-08-18 13:12
#31

#28/29 De äter eukanuba blandat med yttepytte hills (från katthemmet) och bozita våtfoder. Det har ätit det sen i lördags.

Vår lilla Crx har ju inget hår, men de andra två borstar jag. Det verkar vara mat i syorna, inga växter och inget hår.

#30 Bor i Sthlm, har förresten skickat dig ett meddelande om Aschberg. Glad

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

AnnicaB
2011-08-18 13:21
#32

Tror fortfarande att kräkningarna beror på miljöombyte, flyttning och nytt foder. Så länge de ser pigga ut skulle jag inte oroa mig. Fortsätter det efter typ 14 dagar så skulle jag kanske fundera ett varv till.

Men inte byta och mixtra med olika mat för ofta, de hinner inte stabilisera sig och vänja sig på ett foder då.

*** Qui vivrqa verra ***

noir
2011-08-18 13:25
#33

när hills är helt ute ur fodret du ger kan du förvänta dig att se bättring, så var det iaf för min zaffie. när hon inte fick hills alls sluta spyorna

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

EvaG
2011-08-18 13:54
#34

En stor anledning till kräkningar är nog miljöombyten. Hemma hos dig är ju tydligen tredje platsen på kort tid om jag förstått det hela rätt. Tänk inte så mycket på fodret utan låt dem bli vana att vara hos dig och förstå att de blir kvar hos dig. DE behöver en fast och trygg punkt i tillvaron.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
AlexH
2011-08-18 14:24
#35

Jag kör porta 21 rakt igenom, torr och blötfoder.. då bara kyckling den funkar kanon, ser ut som riven kyckling file, utöver detta får de smaka när jag har kyckling , köttfärs m.m hemma…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

noir
2011-08-18 14:35
#36

porta 21 verkar väligt bra, testat våtdfodret med kyckling och det var toppen, men torrfodret har jag inte hunnit testa, blir senare när kattungen är äldre.

Men som de andra råder dig, ta det lungt och gå långsamt över från hills det fodret du börjat på och när hills är ute ur systemet och när katterna är mer hemma så bör det avta.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

AnnicaB
2011-08-18 15:00
#37

#36 På 80-90-talet hade jag uppfödning av somali och balineser. 11 kullar och flera vuxna katter. Samtliga uppfödda på Hills foder som då var ansett som det allra bästa enligt den tidens kunskap. Jag hade inga direkta kräkningar på mina katter då. Just snacket om spannmål var då obefintligt.

Jag tror att olika katter är olika känslig för olika foder. Så om alla katter skulle kräkas så mycket av Hills så hade de nog tvingats lägga ner sin tillverkning nu :) Det är mycket "trial-and-error-metod" för att komma fram till vad som passar de egna katterna. Men en sak har du helt rätt i och det är att skynda långsamt vid foderbyte Skrattande

*** Qui vivrqa verra ***

noir
2011-08-18 15:12
#38

Absolut! Men jag har skrivit att om Hills är problemet. löser det sig inte efter att katterna känner sig hemma och hills är borta ur deras system då var det ju inte hills och man får kolla på något annat. Alternativit veterinär om det är så att katterna spyr en mängd som inte är naturligt.

Jag vet folk som är super nöjda med hills och RC men jag skulle aldrig tänka mig ge de till mina djur eller rekomendera pga mina egna åsikter. Är någon nöjd med deras foder, toppen!

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

MrsCecilia
2011-08-21 15:45
#39

Nu verkar magarna ha lugnat sig, de äter väldigt bra och de äter bara bozita och eukanuba..

Frid och fröjd tänkte jag tills Aschberg började prutta igår, Obestämd Herregud, det är ju så att vi måste utrymma här, de stackars få blommorna jag har kvar vissnar ju… Innan jag förstod att det var katten beskyllde jag maken i två dar..Skäms

Han kanske har en känslig mage eller så är det foderbytet? Kanske dags att fundera på annan mat? Elelr ska jag bara ge det ena eller det andra ett tag?

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

EvaG
2011-08-22 02:20
#40

#39 Det kanske är så att hans mage börjar anpassa sig. Det finns nog en del "luft" i hans mage.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Upp till toppen
Annons: