Annons:
Etikettomplacering
Läst 1710 ggr
Mixat
2011-08-06 10:33

önskas omplacering

Hej! Vi är en familj med vuxna barn som bor på landet på en ö i en å. Ganska nära en väg (bro) men den är inte mycket trafikerad och av naturliga skäl kör man inte fort. Under flera år har vi funderat på katt och gjorde i början av sommaren slag i saken och köpte ljuvliga Mysan, en vuxen cornish rex. Hon ville ut på landet. Trots att vi passade henne väl och kollade vad hon gjorde var 5-10 min och hon bara var ute 10-15 min ut gången slog olyckan till och hon blev överkörd för några dagar sedan. Hela familjen blev förkrossade. Under tiden hon bodde hos oss behandlade vi henne som en drottning med god mat och mycket uppmärksamhet. Nu funderar vi på om vi vågar försöka oss på en ny katt. Vi bor väldigt fint, grannarna har katter som överlevt många år trots att de varit ute betydligt mer än Mysan så vi tror att det var en extrem otur att hon blev överkörd. Vi tycker att det är en hög livskvalite för katter att kunna gå ut en liten stund så ren innekatt är inget alternativ för oss. Just cornish rexrasen och även devon är vi mycket förtjusta i. Min syster har en devon så den rasen känner vi till på detta sätt. Vi skulle vilja ha en katt som inte är alltför åldersstigen och skygg. Sålunda en social kelen katt som inte är aggressiv. Vi har inga andra djur. Vad tycker ni? Ska vi vänta med att skaffa katt eller ska vi försöka igen? Har inte tidigare mist något djur och det var mycket smärtsamt. Har ni någon kisse som ni tror skulle passa oss? Vi bor i Skaraborg men är mobila…  Carina Mikszath 076/2359431

Annons:
Eine
2011-08-06 10:40
#1

Under rådande förhållanden skulle jag inte rekomendera en ny katt.Nu vet du ju vad som kan hända och det händer igen.Ingen här vill omplacera en katt till en säker död.Bygg först en säker rastgård,eller ha katten ute med sele och koppel och en vuxen människa i ena änden.Inte lös och ensam.Kanske jag låter elak,men det är jag inte.Jag tänker till 100% på katten.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Mixat
2011-08-06 11:02
#2

Jo det finns ju alltid risker med att ha djur lösa men livskvaliten blir ju så mycket högre. Vi kan absolut tänka oss att ha katten i koppel eller bygga en rastgård eller lösa det med en bra inhägnad av något slag. Men frågan är hur länge man ska vänta innan man skaffar en ny?

Mixat
2011-08-06 11:10
#3

Bara en fråga. Så ingen på detta forum tycker att en katt kan vara ute utan koppel?

Dolleminas
2011-08-06 11:33
#4

De flesta av oss här tycker att koppel alt rastgård är det absolut bästa, även om du så bott mitt i ingenstans eftersom det finns även andra faror som inte har med bilar att göra… låter kanskae hårt men som #1 skriver, det är nog ingen som vill sälja/omplacera en misse som kan gå en säker död direkt…

Har en väninna som haft en ragdoll lös på gården med motiveringen "han är så rädd för alla bilar så han är aldrig på vägen, eller i närheten", gissa vem som för nån vecka sen fick katten överkörd, och vars make nu bygger en rastgård innan de ska hämta nästa…

Vad jag menar är att även om katten normalt inte går på vägen så kan det vara nåt annat som driver den dit ex jakt efter nåt eller blir själv jagad av nåt, sånt får man ju tyvärr aldrig veta…

Jag hoppas du förstår vad jag menar, och lycka till med sökandet med nästa kisse när ni har tänkt mer över trafik/utegång för missen…

Mixat
2011-08-06 11:36
#5

Som sagt så har vi tänkt på möjligheten till koppel eller utegård. Vill ju inte riskera att missta nästa katt också. Menade bara att vi tycker att katten på något sätt ska ha möjlighet till utgång ibland…

Eine
2011-08-06 13:19
#6

#3 Jag har aldrig sett någon här tycka att det är ok.

#5 Säker rastgård är väl perfekt då?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
[mysvensk]
2011-08-06 14:20
#7

Jag har haft min katt ute i över 10 år, aldrig hänt något.  Dock en mycket streetsmart katt, den klipskheten hittar man tyvärr sällan hos raskatterna då de har avlats fram för helt andra egenskaper

lockar
2011-08-06 14:43
#8

Jag tycker inte att man ska ha katter ute själva om man inte har rastgård. Annars får man gå ut med katterna i koppel. Det är inte bara bilar som är farliga. Det finns vilda djur och även en del människor som är väldigt dumma mot djur.

Jag tror inte att ute katter är smartare än raskatter. Raskatter är väldigt smarta dom också.

[mysvensk]
2011-08-06 15:02
#9

Jo smarta tror jag också att de är, men inte så streetsmarta, hur skulle de kunnat bli det utan något naturligt urval eller utan att någon gång fått vara ute?

Eine
2011-08-06 15:45
#10

#7 Hoppas du är väldigt tacksam för att ingen bil,räv eller uv har tagit din katt.

Jag känner katter(CRX) som går ute på rena bonnlandet och jagar huggorm.Hur avlad är den egenskapen? Känner även till CRX som går ute lösa i en stadsdel i storstad.Hon är nu ca 5 år och jag hoppas innerligt att hon blir minst 20..jag tror inte att en katts instinkter försvinner,aldrig någonsin.Det är fördomsfulla åsikter du har i den här frågan.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

nakenkatt
2011-08-06 17:29
#11

jag håller helt och hållet med Eine till 100%.Hör det av sig någon till mig och vill ha sin katt gå ute,då väljer jag helt enkelt en annan köpare till den kattunge det gäller.Skulle aldrig kunna leva med att en katt från mig traskar ute fritt bland rovdjur ormar och som sagt bilar.Det finns också folk som stjäl katter och plågar dem till döds,har hänt några mil härifrån flera gånger.Det kanske låter att man är hård,men jag vill att samtliga katter jag säljer blir innekatter.Min man har byggt en stor rastgård och de stortrivs i den så det finns många möjligheter till utevistelse om det är det man vill.

noir
2011-08-06 20:00
#12

Jag håller med dom som säger rastgård/sele. Frågan är inte om den kommer bli påkörd utan när. Jag har två bondkatter som bor hos mina föräldrar då jag inte tål den ena av dom och de vore elakt att sära på dom. Mina föräldrar bestämde att de skulle bli ute katter. Jag tycker inte alls dom har mer livskvalite än mina cornishar som har innätadbalkomg och får gå ut i sele.

mina bondkatter kommer in med ohyra i pälsen så man måste få bort, ofta med medicin/medel som inte är direkt skonsamt, vore ju bättre om man lät bli. dom får skador av andra katter som är ute, en gång vart min katt uppjagad av grannes hund med flit (trodde jag aldrig om dom grannarna, de visste inte att jag såg) det slutatde med en katt i trädet i 1h och när hon kom ner kunde hon inte röra svansen, på nått sätt fick hon en skada och hade tur att hon fick behålla svansen.

Jag kan fortsätta rabbla upp saker som hänt mina ute kissar och jag kan inte komma på nått som mina inne katter kan råka ut för.

Mitt tips till dig TS är att bygga en rastgård med lite roliga höjder m.m  och/eller köpa ett bra kattsele och flexikomppel (7m rekomenderas) och sen ta dig en lugn promenad eller en mysstund i gräset med din ev.blivande katt och känna dig säker på att inget ont kan hända henne ute.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[mysvensk]
2011-08-06 20:40
#13

Fördomsfull?

Det är inte så att det är bevisat att selektiv avel gör att vissa egenskaper försvinner?

Jag har verkligen inget emot raskatter, men olika raser och blandningar har olika egenskaper, sorry.

Annons:
KatternasMatte
2011-08-07 01:27
#14

Ja olika raser har olika egenskaper och så också olika individer så det är alltid svårt att generalisera. Det finns säkert cornishindivider som kan klara sig som utekatter i många många år men jag tror inte att de är så speciellt cornishlika i temperamentet. En cornish vill man ju ha för att det är en väldigt social katt och för att den är nyfiken, lättlärd och trevlig mot allt och alla. Det är egenskaper som gör att den lätt kan råka illa ut på egen tass.

Jag är helt övertygad att man kan ge sin katt en mycket god livskvalitet genom att lära sig om hur man kan ordna det för katten så att man kompenserar det som den kan få ute på egen tass. Man får se till att inomhusmiljön ger katten stimulans oavsett vilken ras det är och har man möjlighet om man har tomt eller balkong så tycker jag att man ska ordna så att katten får den extra livskvalitén som frisk luft, solbadande och flugfångande ger eller att man tar med katten ut i sele. Det finns mycket som man kan göra för att ge sin katt ett bra liv om man är intresserad av att lära sig om hur de funkar.

För att svara på trådskaparens fråga så finns det ingen tid som är lämplig eller olämplig att skaffa katt igen och jag rekommenderar er att ta kontakt med en uppfödare och att ni är ärliga med vad som hänt och att ni lyssnar och tar till er de råd som ni får för att kunna ge er nästa kisse en säker men stimulerande miljö.

Jag tycker att du Noir i ditt inlägg #12 beskriver bra aspekter som många gånger inte tas upp när denna fråga kommer upp om utekatter eller inte. En annan sak är också att en katt som får gå ut på egen tass också kan äventyra den goda grannsämjan och tom få dumma människor att vara elaka mot katten när de försöker jaga iväg den.

noir
2011-08-07 12:31
#15

#14 håller med att många inte tar upp vad som kan ske och bara ger skräckupplevelser om påkörda katter o.s.v allt som är jätte hemskt, men domsmå sakerna som en liten lus kan i slutändan också leda till sjukdom både på människa och djur o.s.v Tro mig fågelloppor är inte kul att få bet av pga kel med katt.

Mina föräldrar får både höra bra och dåliga saker om våra katter och har lämnnat telefonnummar och instruktioner vad dom får/kan göra för att få bort katterna. Ett exempel var våran granne som hade en egen katt som gick ihop med våra. Dvs min katt gick in till dom för att leta efter mat och sällskap, nu har en allergisk familj flyttat dit och mina katter fortsätter gå in. Tur är väll att de nya är vänner med min familj och tillsamans försöker lösa situationen.

Jag anser att man inte ska ha katt om man inte orkar gekatten en stimulerande kattmiljö i sitt hem, samt ge den en anpassad utevisstelse som ger säkerhet till både katt, familj och utomstående.

Vill inte dömma ut TS, men jag vill gärna veta hur du tänker när egen tass ger mer livskvalite än sele/kattågrd/nätadbalkng. Ta gärna de vi sagt i åtankte och fundera på om du hålla med oss eller om du fortfarande tycker vi har fel. Alla har rätt att tycka som dom vill och ha egna uppfattningar.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

AnnicaB
2011-08-07 12:34
#16

#15 du tar upp en viktig aspekt. Just vad omgivningen tycker om lösspringande katter. Jag har kollegor på jobbet som är redo att ta till drastiska åtgärder mot lösspringande katter som förorenar och ställer till på deras tomter. Inget en kattvän skulle göra, men det finns så mycket folk som inte är kattvänner.

För övrigt är alla dina inlägg i den här tråden så kloka och tänkvärda!

*** Qui vivrqa verra ***

noir
2011-08-07 12:44
#17

Jag känner många som säger "en katt är bara en katt" och ändå har egna djur allti från hundar till kaniner.
Alla djur förtjänar att få slit och släng stämpeln borttagen.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Eine
2011-08-07 16:29
#18

#13 Lite OT,men jag är nyfiken.Du har råttor i fångenskap.Tror du att vissa egenskaper avlats bort där också? Råttor vill väl ha stora områden att leva på ,hitta partners på,para sig etc etc.Tror du att dina råttor skulle klara sig ute,eller är det naturliga bortavlat? Dessvärre tror jag att vilken Cornish som helst skulle göra processen kort med vilken råtta som helst om de träffades ute.Bara en tanke jag fick,apropå det naturliga..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Josephine
2011-08-11 09:30
#19

Hehe, vad lustigt att det var så känsligt. Jag skriver under på vilken dag som helst att mina raskatter inte är lika street smart som mina huskatter jag hade när jag var barn. Mina CRX skulle springa fram till vem som helst, gå på vägen för det är mer bekvämt än i gräset, garanterat klättra upp dit dom inte kan ta sig ner på egen hand, springa fram till hundar, kliva in hos grannar osv. Min uppfattning är helt klart att katter som i generationer är avlade som "bruksdjur" har mycket högre självbevarelsedrift än de som bott i "skyddad verkstad". Raskattens sorglöshet är ju såklart ett karaktärdrag som inte riktigt skulle bevarats om de bott ute. De individerna hade helt enkelt gått åt rätt omgående. Och beteenden nedärvs, det vet vi alla som avlar.

Och det är självklart inte för inte att det så ofta sker olyckor inom bara några timmar då innekatter av misstag kommer ut, de fattar helt enkelt inte att det är bra att akta sig för bilar alt att de får fullkommlig panik och springer åt fel håll. Sen finns såklart individuella avvikelser men om man ska generalisera skulle jag absolut säga att mina katter skulle bete sig ganska korkat om jag släppte ut dom. och jag tror i ärlighetens namn att de flesta raskatter ovana att gå ute skulle göra det. I mycket större utsträckning än en innekatt som haft föräldrar som gått ute.

Mona22
2011-08-11 13:33
#20

#19 tror de flesta katter som är innekatter och smiter ut skulle bli jättekonstiga,oavsett om det är ras eller huskatt. De har aldrig sett en bil tex och det spelar ingen roll om föräldrarna till den har gjort det för de kommer inte kunna berätta hur den ser ut. Allt är helt nytt om den råkar komma ut, det är ju därför man ska introducera en framtida utekatt lite i taget och vara med den och inte bara slänga ut den, självklart kommer den bli rädd då.

Våran första huskatt kom från en hona som var okastrerad utekatt och hon var alltid ute men han tyckte utelivet var jätteläskigt (hade i koppel)

Annons:
Upp till toppen
Annons: