Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 2150 ggr
MrsCecilia
2011-08-05 16:53

Cornish?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har följt er tråd slaviskt i någon vecka, behöver nog lite hjälp.

Vi har bokat och får snart hem tre små kissar från katthem där en av dem är (förmodligen) en cornish rex. Han precis samma beteende men dock ganska hårlös. Katterna har haft det svårt och blev omhändertagna av polis och länsstyrelse.

Han har en förmåga att hetsäta maten och sedan kräkas (gissningvis är han stressad). Han är nog rejält överviktig och har förmodligen inte fått så mkt motion. Samma sak med de andra två. Möjligen kommer det bli bättre när de får det lugnare nu med massor av kärlek.

De äter nu hills RD vilket jag förstår inte är den bästa maten? Vad har ni för tips?

Vi har köpt stora klösträd, aktiveringsleksaker, Johannas fina bädd, nätat in altanen…You name it:) Vi är redo..(?)

Tips, idee´r och råd är önskvärt.

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Annons:
noir
2011-08-05 16:58
#1

Min cornish spydde som en idiot av hills fodret, samt hetts åt när jag fick hem henne (en omplacering) gick över sakta till james wellbeloved och det funkar prima sen hon bara ätit de fodret + mjau/bozita våtmat + rått kött har hon inte spytt på 9månander. Jag avskyr royal canin och hills pga deras innehåll. Ska själv testa att gå över till ett nytt foder Porta 21. Var en tidigare i detta forum som tipsa om porta 21 sensetive och hennes överviktiga cornish blev i fin form och de katter som redan var i fin form höll sig fina :)

Annars tipsar jag om att skippa torrfoder och bara köra vårfoder/råttkött (barf) för att få ner kissen i rätt vikt :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

MrsCecilia
2011-08-05 17:04
#2

Tack för bra tips, jag har läst en del om james maten, de flesta verkar nöjda.

Men är den bra om man är en tjockis? Lightvarianten är väl att glömma?

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

noir
2011-08-05 17:12
#3

james wellbeloved vågar jag inte uttala mig om.
porta 21 funkade på tjockkatt (dock bara läst), inga spannmål och nästan inget kolhydrater, vilket gör en katt tjock. porta 21 finns att köpa på bromma zoo eller deras webbshop, eller zooplus.com vad jag vet.

Men annars skulle jag fokusera på våtmat och råttkött till katterna, då får du ner vikten på den tjocka.
[
http://cornishrex.ifokus.se/discussions/4df75a6388f47276ad00dd9c-minskat-i-vikt

](http://cornishrex.ifokus.se/discussions/4df75a6388f47276ad00dd9c-minskat-i-vikt)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Leffe
2011-08-05 17:55
#4

Det blir bättre bara han får lugn och ro och en människa att ty sig till tror jag

FiffiD
2011-08-05 18:46
#5

James B innehåller ganska mycket spannmål = kolhydrater, vilket gör katterna lite runda. Försök hitta ett foder med så högt protein- och köttinnehåll som möjligt. Där köttprodukter står som första ingrediens på innehållsförteckningen.

Jag tycker själv att Barf eller våtmat är det bästa, både för överviktiga katter och andra. Inga onödiga kolhydrater eller spannmål.

Det är väl bara att prova sig fram till vad som fungerar, kan ju vara så att kissen är känslig mot något i fodret och därför kräks. Där är det väl bara uteslutningsmetoden som fungerar för att hitta ett foder som passar just din kisse?

Just Porta 21 har jag hört ska lite för högt magnesiumvärde, men har inte kollat upp detta själv. Kan ju dock vara värt att kolla upp. Annars finns ju Eukanuba, Orijen, Olivers som anses vara de "bättre" torrfodren om man vill fodra med det.

Lycka till i djungeln, inte lätt Flört

AnnicaB
2011-08-05 18:48
#6

#3 jag hoppas att du menar rått kött och inte råttkött :)

*** Qui vivrqa verra ***

Annons:
MrsCecilia
2011-08-05 19:22
#7

#4 ja, det tror jag med, men det känns fel att fortsätta med bantningsmat..Eller?

#5 Det lät ju inte bra, jag tänkte nog blanda våtfoder (bozita kanske)med torrfoder.

Misskötsel med fel foder är det som gjort att han är ju både tjock och har tappat det mesta av håret. De andra är bara lite överviktiga och den ena är skygg..

Jag tycker det här med maten är en djungel. Även om det är stress som gör att han kräks vill jag ändå ha ett bra foder.

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

noir
2011-08-05 19:26
#8

#5 kollar man upp magnesium halten (finns en tråd på katter.ifokus) så är det mycket lägre än i de djur som katten skulle jagat och äta i det fria. det är inge konstigt allt. har hårfärg i huvudet och kan inte leta upp tråden just nu. men mins jag rätt heter tråden porta 21 och där står det massor om fodret!

Men ska man banta ner katten så skippa torrfoder och kör på våtmat och barf

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[Wiveka]
2011-08-05 19:32
#9

Jag har fått ner 2 cornishdamer, 8 + 6 år, i vikt och de mår jättebra. Den äldsta kräks av de flesta torrfoder men inte Porta 21.

Jag beställer det via Zooplus och det skickas och delas ut av Posten och är fraktfritt om man beställer för mer än 69 euro.

Xenomorphs
2011-08-06 13:35
#10

Jag är rädd för att det inte finns någon universallösning för katter som kräks. En del tål blötfoder, andra bara torrfoder av ett visst märke, en del BARF etc.

Det som är viktigt är att man har tålamod och testar under en tid innan man byter foder igen, och igen.

Vi har 5 katter hemma varav en kräks. Hon är kastrat och det som funkar bäst på henne är Royal Canin och mycket små portioner av rå nötfärs. Vi måste också hälla upp pytteportioner torrfoder också, men hon kräks ibland ändå….med ibland menar jag tre/ fyra gånger i veckan. När hon får för stora portioner, eller blötmat, eller får små bitar av annat, typ kokt kyckling eller något så spyr hon garanterat inom 10 minuter.

Hon är 5 år, mår toppen, är glad och pigg och kankse lite i rundaste laget (skulle tro att hon väger ca 0,5 kilo över matchvikt), men hon är kastrat så vi tycker inte att det gör något.

Mitt tips är lättstädade golv och en mycket tålamod och kärlek. Plocka bort sådant som man inte vill ha kräk på. Lägg något över "känsliga" möbler eller flytta dem så inte den katten som kräks kommer åt dem.

Vi älskar vår katt som också är världens bästa tröstare när man känner sig nere.

Lycka till

-- Eternity is a very long time --

EvaG
2011-08-06 20:09
#11

Hoppas det löser sig.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

MrsCecilia
2011-08-06 20:36
#12

Tack för alla toppenbra råd och tips. Jag lovar att uppdatera hur det går.

Jag har bestämt mig för ett foder nu och hoppas det komemr bli bra och de mår bra av fodret!

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

EvaG
2011-08-07 00:09
#13

#12 Ja uppdatera gärna

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
dragonstar
2011-08-12 21:56
#14

Hur har det gott?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

MrsCecilia
2011-08-12 22:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Åh, vad vi har väntat på dem, vi har varit nästan varje dag och hälsat på dem men passade dock på att köpa massa roliga kattsaker under tiden vi väntat. Livsfarigt att gå in i djurbutikerFlört

Tror jag har googlat ihjäl mig på kattmat men har i alla fall beslutat för eukanuba och bozitamat. Jag har köpt en "torrfoderautomat" och aktiveringsboll så att de inte ska kunna hetsäta.. Det kanske inte ens blir ett problem när det får det lugnare nu…Men i alla fall.

Tänkte att 2 ggr om dagen serveras blötmat och på kvällen lite torrfoder, tror ni det blir bra? Hur mkt blötmat ska man ge 3 katter? 1-2 tetror?

Men i morgon kommer de äntligen. Här är lite bilder på dem. Robban är en Crx och Greta en skogis och Stiina en huskatt.

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

MrsCecilia
2011-08-12 22:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Greta

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

MrsCecilia
2011-08-12 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Och Stiina

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

MrsCecilia
2011-08-12 22:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Och vår underbart fina bädd, av Johanna. Skulle själv vilja ha en i stort formatFlört

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Leffe
2011-08-13 03:49
#19

De är fina.

Mina katter tuggar just nu i sig Eukanuba och verkar må bra av det. De är inne på fjärde säcken nu

noir
2011-08-13 08:45
#20

# 15 gå in på mjau/bozitas hemsida. där finns dosering efter katternas vikti o.s.v :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Annons:
AnnicaB
2011-08-13 09:25
#21

Förstår att ni längtar efter de söta katterna!

*** Qui vivrqa verra ***

dragonstar
2011-08-13 10:35
#22

Vilka sötnosar!

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Daniella
2011-08-13 10:51
#23

Dom är riktigt sötnosar

Spotless
2011-08-13 12:11
#24

Vad skönt för katterna att ni ger dem ett hem där de får stanna och bli älskade!

Ett tips, om man har katt som hetsäter är att använda sig av stora, flata skålar eller varför inte en bricka eller tallrik. Strö ut maten över ytan i ett tunnt lager så kan inte hetsätaren skopa i sig så stora mängder på kort tid. Det finns även skålar gjorda för hetsätare, både hund och katt. Eller köp en aktiveringsbräda och servera maten i den.

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: