Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 734 ggr
Bims-Lena
2011-08-03 21:19

Kull på lite "äldre" hona?

Jag undrar om någon har lust att dela med sig av sina erfarenheter omkring att få kull på lite äldre honor? Gärna både lyckade som misslyckade sådana.

Annons:
Leffe
2011-08-03 21:22
#1

Är det första gången bör inte honana vara äldre än 4-5 år. Har hon haft kull så har jag inte råkat ut för några problem när honan var 7 år. Tvärtom hon blev bättre och bättre mamma för varje kull och det var inga komplikationer

Bims-Lena
2011-08-03 21:34
#2

Vad trevligt, tack Leffe! Inga problem med livmoderinflammationer, att få honan dräktig eller utdragen och jobbig förlossning?

Leffe
2011-08-03 21:36
#3

Nej inte på de två honor jag haft

Spotless
2011-08-04 12:47
#4

Min Bambi fick sin fjärde kull i mars, hon är född -03. Samtliga hennes dräktigheter har varit problemfria, födslarna lika så. Inga livmoderinflammationer eller andra komplikationer heller. Hon är en suverän mamma och har alltid varit, hon är lugn, trygg och stabil med fantastiska modersinstinkter. Fullpälsad och i bästa kondition är hon dessutom alltid. ♥

Tosca fick sin första kull i dagarna, 3 år och 5 månader gammal. Hennes dräktighet har varit utan komplikationer och hon blev dräktig på första försöket, har aldrig haft någon livmoderinflammation. Hon födde sina ungar natten till den 2 augusti (natten till dag 66), 4 stycken är de och de föddes på 1h 20min. Tosca är ju inte "gammal" men lite äldre är hon än vad de flesta rekomendationer angående förstföderskor.

Eine
2011-08-04 12:53
#5

Har haft honor som fått sin första kull,vid 3-4 år.Aldrig varit några problem med det.Normal förlossning,bra omhändertagande av ungarna etc.En vän lånade för många år sedan en hanne till sin då 4 åriga hona som aldrig fått kull.Där föddes 5 vackra ungar,inga problem där heller.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: