Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 3647 ggr
Anki-Egerbrandt
7/31/11, 1:39 PM

"Chipkastrering"?

Hej! Är det någon här som har erfarenhet av så kallad Chipkastrering på hankatt? Är lite nyfiken på detta och hur det fungerar… Finns det olika typer av chipkastrering, risker och så vidare?

/ Anki

Annons:
feeorin
7/31/11, 2:01 PM
#1

Min Ozzy är chipkastrerad sedan mitten av april. Så vitt jag vet finns bara en sort och det är samma som används till hundar - det sitter i 6-12 månader - på katt snarare 12 än 6 enl min veterinär. Det tar några veckor innan det har full effekt.

Ozzy mår alldeles förträfftligt - har lagt på sig lite precis som vid "riktig" kastrering, är definitivt lugnare och om möjligt ännu keligare. Nötterna har minskat i storlek.

När effekten gått ur ska han få "tjänstgöra" och sedan kommer han att kastreras på riktigtCool

Jag är nöjd - vet inte vad Ozzy tycker!

MonicaLagerquist
7/31/11, 3:22 PM
#2

Vad man ska tänka på är att det inte är godkänt för katt och att försäkringsbolagen inte ersätter om katten blir sjuk av det eller får biverkningar.

Stolt ägare till fem La permer

Eine
7/31/11, 3:29 PM
#3

Jag har ingen egen erfarenhet,men en avelshanne jag har nu,har en pappa som varit chipkastrerad.Man har diskuterat hur fertil avkomman efter en chippad hanne blir och jag kan lova att min är fertil..blir dock mest tjejer.1 hanne och 6 honor har det blivit.Det behöver inte bero på chippet ska tilläggasFlört

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Silkwaves]
7/31/11, 5:45 PM
#4

Tja, enligt min veterinär är den enda biverkning hon varit med om den att hankatten inte blir fertil igen överhuvudtaget. Inte vanligt men det kan inträffa. Jag var medveten om det när jag chipkastrerad min hane för 1 år och en månad sedan och alternativet för mig hade varit vanlig kastrering och då hade han definitivt blivit infertil resten av livet…

På Einar försvann hankattsbeteendet nästan omgående (ett par dagar bara) dvs strilande, ropande och parande på allt levande (och icke levande…). Inget av dessa beteenden har kommit tillbaka. Kulorna har växt och han är mer orolig, blivit slank och fin och tyvärr lite hankattsgul (ja det är baddax…)

Men mina honkatter är han, tyvärr, fortfarande helt ointresserad av förutom som buskompisar.

Det var ett medvetet val jag gjorde och vi älskar vår skrutt Einar i alla fall, med eller utan fungerande kulor…

noir
7/31/11, 6:40 PM
#5

Aldrig hört talas om det här? Så vad är det man gör, vad är ingreppet?
Så målet är alltså att efter en viss tid (?) så ska hanen bli fertil igen?

Låter väldigt intressant, är själv inne på att starta avel i framtiden men vill testa mig fram som exepelvis fodervärd, har även haft tankar på att kanske köpa en hane till avel om jag hitter en uppfödare som är villig att hjälpa mig, då låter ju det här som något som kanske skulle kunna vara för mig. För en av anledningarna jag aldrig skaffat en hankatt är just för att dom kan börja kissa inne o.s.v innan kastrerig o.s.v

Varje dag lär man sig något nytt! :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Anki-Egerbrandt
7/31/11, 10:22 PM
#6

TACK för alla svar!

Känner mig lite klokare och dom få jag pratat med har faktiskt bara haft positiv erfarenhet av detta! :) Är ju kanon om detta fungerar så bra som det låter!

Risken att hanen inte blir fertil igen är en risk man får ta helt enkelt! :)

Annons:
A-M.H
8/1/11, 9:28 AM
#7

Hej Ankie ! Det finns en veterinär som gjort ett gediget examens arbete om detta ämne..tyvärr minns jag inte vad hon heter el var du kan hitta det ute i internetdjungeln….MEN Alexandra H..Pixie Fays..vet vad veterinären heter..hon brukar vara med på WCF utställningarna (veterinären alltså)

Hon hade en lång muntlig föreläsning för mig om detta vid ett tillfälle..ja föreläsning det blev ju en dialog förstås..då jag passade på att fråga om ditten o datten som framstod oklart..lärde  mig en del  katters hormonsystem på köpet..det blir ju alltid diskussioner om doseringar på katt…visavi hund och kroppsvikt etc..

Kanske kan Alexandra förmedla kontakt till dig..så får du mycket "matnyttigt" i ämnet../Anne-MarieGlad

AlexH
8/1/11, 9:45 AM
#8

just det! Hon heter Amanda , hade jag glömt bort.. Anki jag PM hennes namn och email ifall du vill maila henne, du kan ju hälsa henne att du fårr mailen från mig :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Crullis
8/1/11, 11:41 AM
#9

Heej !!

tänkte hur blir de med utställning med en chip kasterad katt? får den gå under kkastrat då ? "dum fråga" Skäms

[Silkwaves]
8/1/11, 11:56 AM
#10

Nej som fertil, räknas som p-piller för honkatter

Eine
8/1/11, 12:09 PM
#11

#7 är det på små katter då? Fick för mig att det gäller stora katter (som lejon etc) I så fall ,om det är små katter det gäller vore det fint!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnnaS
8/1/11, 12:32 PM
#12

#9 Tänk på att alla hankatter över 10 månader måste ha testikelintyg också för att få ställas ut. Det är ännu mer väsentligt om hanen också är chipkastrerad eftersom kulorna krymper och ibland även "försvinner". Då är det bra att ha ett bevis på att de fanns där men är tillfälligt indisponibla Skrattande

Anki-Egerbrandt
8/1/11, 5:37 PM
#13

#8 Kalas! Tack så mycket! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: