Annons:
Etikettövrigt
Läst 1509 ggr
[Emma--]
7/29/11, 2:01 PM

Oreggade cornish

Om någon inte reggar sin kull och ändå inte tänkt vara uppfödare längre så finns det inte så mycket man kan göra va?

Och jag antar att uppfödarna till föräldrarna skulle vilja få info om det?

Annons:
Eine
7/29/11, 2:37 PM
#1

Inget du eller jag kan göra ngt åt.Är föräldrarna sålda så är de. Kullen ska ju reggas av den som har dem nu.Tråkigt i vilket fall att de inte reggar kull!Inte minst för ev köpare,som tror de köper raskatt….

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Mona22
7/29/11, 2:42 PM
#2

Håller med Eine. Utan stamtavla är de ju inte mer än krulliga huskatter.

[Emma--]
7/29/11, 2:46 PM
#3

Mm. Finns säker dom som tror dom köper en billig raskatt, men tyvärr verkar det ju inte vara något arbete bakom heller.

KatternasMatte
7/29/11, 2:53 PM
#4

Visst är det tråkigt!

Och det finns ju ingen direkt "bestraffning" som denne kan få. Däremot kan man ju om informera uppfödarna till föräldrarna och de eller du själv kan ta kontakt med vederbörande för att försöka ge denne stöd och hjälp för att regga kattungarna. Det är ju ingen stor kostnad, men det finns ju en hälsoaspekt också, en katt som inte är registrerad är ju jättesvår att få veta något om släktingar både för blivande kattungeköpare men också för de som har släktingar till dessa.

Jag som uppfödare hade i alla fall blivit jättetacksam om jag fått reda på det.

[Emma--]
7/29/11, 3:00 PM
#5

Mm personen uppskattade inte mina tips i alla fall.

Men jag har lyckats leta upp en eventuellt mailadress till en av uppfödarna.
Och hittade av en slump den andra uppfödaren via blocket så skickade ett mail.

MonicaLagerquist
7/29/11, 3:12 PM
#6

Alltid lika trist när det händer.Har åtskilliga gånger försökt hjälpa till med registrering men tyvärr är folk oftast helt oviliga.Vore det någon av mina avkommer som användes på så sett så skulle jag som uppfödare bli glad om jag fick veta det.Eller glad skulle jag väl inte bli men tackam.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
kissan78
7/30/11, 12:04 PM
#7

Tycker sånt är riktigt trist!! Förstår jag rätt att det är en uppfödare som tar en kull men skiter i att regga för att h*n ska ändå sluta som uppfödare?! Då är det i mitt tycke ännu värre!! Skulle nog sett till att anmäla till SVERAK så att den får sig en åthutning ifall den personen får för sig att börja föda upp igen sen.
Bra att du kontaktat katternas uppfödare, även om dem inte heller kan göra något åt situationen men dem flesta uppskattar nog att få veta. Jag hade jag velat veta om det var min uppfödning som blev använd i byb.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Spotless
7/30/11, 12:31 PM
#8

Trist! Jag hade absolut uppskattat om någon informerade mig om en katt från mig var aktuell i ett sådan situation.

[Emma--]
7/30/11, 4:49 PM
#9

Jo det är en som har tagit en kull tidigare i alla fall, men har inte skaffat sig stamnamn eller något sånt. Den kullen blev reggad, men nu skulle h*n sluta som uppfödare och skulle alltså inte regga den här andra kullen. Den förra kullen var född i början på året.

Verkar heller inte vara något avelsarbete bakom eftersom det som "ingår" i köpet är katten. Och fattar jag då rätt är dom inte ens vaccinerade men jag hoppas jag missuppfattade. Personen vill nog inte skriva med mig mer i alla fall. H*n verkade bli lite arg på mina frågor, och jag försökte visst vara världsvan inom uppfödning…

KatternasMatte
7/31/11, 2:17 PM
#10

Men så trist! Du har försökt i alla fall och det är jättebra!

AlexH
8/1/11, 9:42 AM
#11

detta är så trist att höra… hon vill antagligen inte lägga ut pengarna för att regga ett stamnamn som hon måste ha om hon reggar en 2a kull inom Sverak..

Inom WCF så måste vi ha stamnamn från första kullen.. vi lämnar inte ut stamtavlor till någon som inte har ett stamnamn..

vet att detta sker inom hund åxå.. inom SKK kan man ta en kull utan stamnamn.. sedan så vill de inte lägga ut kostnaden för ett kennelnamn.. så då tar de kull utan att regga.. och när SK får kännedom om det så blir de utesltna.. (vilket de antagligen inte bryr sig om..)

Man hade ju önskat att de som håller på med "tillfällig avel" (om man kan kalla det så) avel verkligen ville ta ansvar för det.. det verkar som en hel del tror att de inte är upfödare bara för att de inte har så många kullar.. det har ju inte med antal kullar att göra.. jag anser att man har "uppfödar ansvar" även om man "bara" äger en avelshane och lånar ut..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

noir
8/1/11, 9:59 AM
#12

Hur mycket pengar talar vi om när det gäller endast att regga en kull + stammnamn?

Tänker på dom som kanske luras att köpa en katt och tror att det är en med stammtavla o.s.v Finns det ens möjlighet för den som köpt en katt utan stamtavla att kunna få en stammtavla efter köp?

Tråkigt när sånt här händer, synd om katter och köpare

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

AlexH
8/1/11, 10:36 AM
#13

vet inte vad det kostar i Fife.. men i WCF kostar det 200 sek per kattunge…

och nej du kan ej plocka ut en stamtavla i efterhand själv när du köpt en kat, uppfödaren är den som måste regga HELA kullen inte bara enstaka kattungar (gäller samma inom SVERAK som hos WCF)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Annons:
noir
8/1/11, 10:57 AM
#14

nej jag tänkte mer om köparna lyckas övertala att få stammtavla om det gick i efterhand.

Men det är ju inte mycket pengar? det är isf bara att lägga på dom 200kr i kattunge priset…. Nej usch fy… blir inte alls glad på alla som ska ta kattungar oavsett vilka katter det har att göra med och sen inte ens "orkar", kan, vill vara seriösa….

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Leffe
8/1/11, 11:12 AM
#15

SVERAK: Stamnamn 1500 kr
Stamtavla: 200-300 kr
WCF har väl olika. I vår klubb stamnamn 400 kr och stamtavla 100 kr

mjau74
8/1/11, 11:21 AM
#16

Uff..blir så lei meg når jeg ser slikt. Like lei meg blir jeg når jeg ser annonser der folk selger kattunger etter rasekatter som tilhører to ulike raser.

[Emma--]
8/1/11, 11:53 AM
#17

Jo det är ju inte mycket extra pengar när det gäller ett stamnamn och stamtavlor. Men då är det väl vaccin och idmärkning och allt sånt också som måste göras. Om jag nu inte som sagt missuppfattat, men det lät inte som att något var gjort.
Inte heller några tester innan parning eftersom det "bara är rekommendationer".

Tråkigt, men så är det :(

[Silkwaves]
8/1/11, 12:01 PM
#18

Kan bara instämma i kören, att det är oerört tråkigt. Avel ska bara bedrivas av uppfödare, nybörjare eller erfarna, som är pålästa och följer det regelverk som faktiskt finns för katternas bästa.

Det enda man kan göra är att uppmana kattungeköpare att inte uppmuntra denna typ av uppfödare (och kastrera icke avelskatter innan försäljning…).

Detta är en av anledningarna till att jag väljer att bara sälja avelskatter till registrerade uppfödare som jag känner delar mina värderingar och som har tänkt till ett par varv om vad det innebär att föda upp katter.

noir
8/1/11, 12:43 PM
#19

#18 tråkigt att behöva kastrera sina katter för att slippa bli en del av BYB…
Men jag förstår dig. Vet inte riktigt men vissa säljer ju med kontrakt att katten ska kastreras inom en viss ålder, vet dock inte hur man kan hålla koll på alla om köparen väljer att bli okontaktbar o.s.v och hur ett kontrakt hjälper. Men önskar att folk bara kunde se till alla djurens bästa :(

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

[Emma--]
8/1/11, 12:53 PM
#20

#19 Tyvärr blir det inte juridiskt bindande.

Tycker också det är tråkigt att man ska behöva börja kastrera små kattungar. Jag vet att det inte ska vara några problem, men jag själv är tveksam till att kastrera en katt på 12 veckor och tycker gärna man kan vänta 1-2 månader i alla fall.

Men tyvärr verkar det ju börja bli nödvändigt att kastrera sällskapskatterna.

Annons:
Eine
8/1/11, 2:00 PM
#21

#15 Visst är det väl 120 kr per stamtavla om ungen är under 3 månader?

#19 Buskavel med oreggade kattungar bedrivs även av sådana som inte köper till sällskap.Och att kastrera en 3 månaders kattunge är inga problem,inte på något som helst vis.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

nakenkatt
8/1/11, 5:14 PM
#22

jag har nyss betalat 800 för fyra ungar under 3 månader.

Eine
8/1/11, 6:32 PM
#23

#22 till WCF? Då har de höjt priset.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Leffe
8/1/11, 6:55 PM
#24

#23 Det beror på vilken klubb

nakenkatt
8/1/11, 7:31 PM
#25

nej eine jag menade inte WCF.

Eine
8/1/11, 11:32 PM
#26

#13 det är 120 per unge…

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AlexH
8/2/11, 4:18 PM
#27

eine - du har naturligtvis rätt! 120 sek per kattunge under 3 mån hos SNRF :P

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Annons:
Eine
8/3/11, 4:23 PM
#28

#27 hehe..visste jag välFlört

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AlexH
8/4/11, 2:09 PM
#29

#28 bra att du har koll på mig Tungan ute

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
8/4/11, 2:26 PM
#30

#29 det har jag inte,men jag vet vad det kostar att regga bebisarnaGlad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: