Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 3776 ggr
hjalmar10
7/25/11, 5:28 PM

Fråga om dominans (Katt mot katt)

Hej!

Jag har sedan tidigare en Cornish Rex (hane) som är 10 månader, han är kastrerad och väldigt social. Nyligen så köpte jag en ung omplaceringskatt som är drygt 2 år, han har bott ihop med andra katter.

Det har nu bott tillsammans i tre dagar. Självklart har det varit en del fräsande, jabbande och bråk. Men idag så gjordes ett framsteg då de sov i samma säng i tre hela minuter (det är inte så länge men känns som ett stort framsteg).

Min fråga är däremot hur man ser om en katt dominerar mycket över den andra, jag vill inte att någon av dem ska känna sig förtryckt.

Som exempel: Efter ett litet bråk så lägger sig den yngre katten på rygg eller på sidan och fräser till. Då går omplaceringskatten därifrån i ett lågt tempo och nästan lite ihopkrupen och tittar försiktigt bakåt.

Ett annat exempel är när de har småbråkat och våran yngre katt lägger sig på sidan och fräser till. Då slutar omplaceringskatten genast, samma sak sker när våran yngre katt springer genom lägenheten med den andra tätt efter. Då lägger sig han på rygg och fräser till.

Ibland så lägger sig våran yngre katt på rygg i en dörröppning och då går den vågar den andra inte gå ut, även fast han börjat göra det nu. Ibland känns det som han lägger sig på rygg för att han dominerar och ibland känns det som om han underkastatar sig den nya för att han är förtryckt.

Vad betyder det här? Hur vet man att någon av dem dominerar över den andra? De äter, dricker och går på lådan utan några problem.

Annons:
Leffe
7/26/11, 11:43 AM
#1

Detta är oftast helt normalt. Den yngre vill bestämma. Den var där först och den äldre ger med sig. Samtidigt visar den yngre att den är - yngre genom att lägga sig ned. Såsom det verkar behöver du nog inte oroa dig. De blir troligen vänner. Men en av dem kommer att vara högst i rang. Det är själva naturen och inget som vi kan eller ska hindra.

Hemma hos mig har det alltid utbrytit en massa fräsande bland kastraterna framför allt när den bestämmande honan gått bort. Där är det klart att den då blivaande äldsta honan tagit över bestämmanderätten utan bråk. Alla kastrater har då klivit ett steg uppåt på rangskalan och det har ställt till lite fräsande. Den enda som varit utanför detta är den allra äldsta kasraten. Han verkar ha sin topplacering hela tiden.

Upp till toppen
Annons: