Annons:
Etikettatt-tänka-på-innan-katten-kommer
Läst 3098 ggr
Curtains
7/25/11, 11:44 AM

Ny misse på ingång...

Min lilla misse kommer strax hem till mig, 12 veckor gammal.

Hur ska jag gå till väga, läste att jag bör släppa ut den vid toaletten och låta den själv få gå på upptäkts färd. Men när kan jag börja lämna den ensam i lägenheten och ska jag vara borta kortare tider från början?

Något ni tycker det är lätt att man inte tänker på när man inte haft katt förr, just när det gäller början? Man vill ju att katten ska känna sig trygg och må bra :)

Tack för svar!

Annons:
Leffe
7/25/11, 12:05 PM
#1

Min första cornish släppte jag i hallen innanför ytterdörren. Jag hade med mig en liten klump använd sand från uppfödaren som jag la i sandlådan på toaletten. Hon fick alltså utforska själv hela vägen och det gick bra med både sandlåda, mat- och vattenskålar.

Jag var hemma hela första dygnet. La mig på soffan och tittade på teven och lät henne vara. Efter några timmar var hon uppe hos mig spinnande och somnade sedan

Lycka till med din lilla

noir
7/25/11, 1:22 PM
#2

jag gjorde som leffe men jag bönna transportboxen vid kattlådan så det första den fick upptäcka var just toan. Sen ignorerade jag katterna och gjorde de jag brukar tills katterna själv sökte upp mig.
Jag skulle nog vara hemma det första dagen/dagarna och börja med korta stunder som blir lite längre och längre.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

hjalmar10
7/26/11, 12:05 AM
#3

Hej!
Nu vet jag inte om du fått hem katten än, men när du släpper den så kommer den troligtvis gömma sig under en soffa eller säng för att spana in läget. Låt han/hon göra det, katten vill bara försäkra sig att allt är bra. Ibland kan den ligga där i en timma men det är viktigt att lämna den ifred. Den kommer fram när den är redo.

När den väl kommer fram så kommer den utforska lägenheten. Du behöver inte släppa den jämte lådan, den hittar dit på egen hand under sin utforskning! I början ska du helst inte lämna den själv under flera timmar. Cornish Rex är extremt sociala katter vilket du kommer märka i framtiden, de kräver en hel del uppmärksamhet! : )

Några saker att tänka på:
* Ställ inte matskålen och vattenskålen för nära varandra. De ska helst stå en bit ifrån varandra. Skaffa gärna en vattenfontän då de flesta katten älskar dessa!
* Se till att vattenskålen inte är för djup, en trött kattunge kan faktiskt drunka om skålen är för djup.
* Köp gärna en liten sovsäck som din katt kan krypa in i. Cornish Rex har ju inte den tjockaste pälsen.
* Se till att tvätta din kisse med vatten ibland (schampo och balsam om du känner för det). Eftersom Cornish Rex inte har samma lager päls som en "vanlig" katt så är det viktigt att man tvättar dem ibland. Du märker hur mycket den gillar, men börja gärna försiktigt. Använd handen eller ett decilitermått när du tvättar den, vattnet ska vara "fingertempererat".

Eine
7/26/11, 4:38 PM
#4

Jag leverade kattunge i går.Buren stod i 2 minuter i hallen sedan öppnade vi.Det var morr och spott hela natten när 3 tanter skulle hålla ordning på lillskiten.Han gick med svansen högt i vädret och åt och drack och använde pottlådan.Absolut inga problem med andra ord.Glad 

Kommer katten till ett hem och blir ensamkatt tror jag inte den beter sig alls.Det finns ju inget annat än mat och pottan att hitta till.Det går bra.(Om du inte bor på 310 kvm och har en potta bara…)

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnnaS
7/26/11, 6:43 PM
#5

#3 Att det är viktigt att tvätta en CRX för att den saknar ett lager päls har jag aldrig hört talas om! Min första CRX som numera är 12 år har jag aldrig badat, hon sköter det själv Flört

Håller med de andra, låt kattungen utforska själv så löser sig det mesta. Jag har brukar rekommendera mina köpare att kanske vara hemma första dagen men sedan gå till jobbet som vanligt. Jag har upplevt att kattungen mår bra utav att utforska alldeles själv utan att ha någon efter sig, för hur gärna man än vill låta bli så håller man ögonen på katten ändå och det känner den.

[Silkwaves]
7/26/11, 6:55 PM
#6

Ingen av de kattungar jag sålt har någonsin gömt sig när de kommit till sina nya hem. Tvärtom har de snabbt velat gå på upptäcksfärd. Om du inte har andra katter gissar jag att du genast får en liten kisse som följer dig som en skugga .-)

Om du har andra katter som blir det ju lite annorlunda. Då måste ju rangordningen sättas katterna emellan och då får man räkna med lite spott och fräs. Det brukar lösa sig för det mesta men lite tålamod och is i magen är bra att ha.

Kommer ihåg när jag omplacerade en rätt nykastrerad hane till ett hem med en annan nykastrerad hane. Då var jag lite orolig, men det tog TRE timmar så busade grabbarna runt och somnade sen omslingrade på sängen! Sånt gör en uppfödare glad i hjärteroten. Nu var det två ovanligt trevliga killar till och med för att vara cornishar.

Det här med bad håller jag med Anna helt och hållet. Jag badar vid behov och min äldsta kastrat har inte haft något behov de senaste åtta åren. Jag badar inför utställningar och min fertile(nåja…) hane ska få ett bad i morgon för han har blivit lite gul i armhålorna senaste veckorna. Men annars inte behövs det.

Varmt lycka till med din nya kisse!

Annons:
hjalmar10
7/27/11, 3:46 PM
#7

Jo, man ska helst bada en cornish rex någon gång om året. Den har en tendens att bli lite fet i pälsen! Vi badar våran en gång i månaden och han har fått beröm av andra för att hans päls är så fin! : )

AnnaS
7/27/11, 4:31 PM
#8

#7 Som sagt, inget jag har märkt av som 11 år som uppfödare och är absolut inget generellt för CRX för att de har annan päls, har aldrig tidigare hört de rekommendationerna, vare sig från uppfödare eller ägare. Inte är det heller något som ingår i mina vanliga tips och råd till nya ägare att de måste badas för att de är CRX. Badar gör man kanske efter behov på utställningskatter, men på utställning ska de ju ändå vara rena - det är ju en skönhetstävling.

Så bada om det behövs, vilket inte är ofta, men de behöver inte badas bara för att de är CRX….

Leffe
7/27/11, 5:59 PM
#9

Jag har hållt på med CRX i 18 år och aldrig haft bad på programmet

Curtains
7/31/11, 11:17 PM
#10

Tack snälla för alla bra svaren! Snart kommer lilla vännen hit så det är så spännande…:)

Eine
8/1/11, 12:14 PM
#11

Jag har fött upp i 21 år och ALDRIG hört att man ska bada CRX så ofta.Endast av medicinska skäl,t ex hudproblem,men det är ju ngt helt annat.Så bada katten enbart när den är smutsig..eller vid behov.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

noir
8/1/11, 12:46 PM
#12

sett på en hel del ställen där folk uttalar sig att katterna ska badas o.s.v
Men jag badar bara mina katter när dom behöver, ena har t.e.x fetsvans och blir väldigt fet över ryggen. Men jag använder bara kattshampo där det behövs och huvudet tvättar jag aldrig om det inte är nödvändigt.

Sookie, på 14.v älskar tydligen vatten, så hon badar var och varrannan dag…. eller ja duschar, hon dricker vatten ur kranen ocvh duschar ibland delar av hennes kropp medans hon ändå håller på ;)

Tycker man ska bada efter behov, finns det inget som tyder på att katten ska badas så behöver man inte. Dock är ett tips att man leker med vatten och utsätter dom för vatten då blir dom förhoppningsvis inte lika rädda och svårbadade ifa man måste bada dom.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Eine
8/1/11, 2:04 PM
#13

#12 Då kan du säga emot dem nu,ifall du fått lite nya argument härFlört

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Upp till toppen
Annons: