Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 800 ggr
dragonstar
2011-06-27 23:39

Att regga sig som uppfödare.

Hej jag är just nu fodervärd till en underbar katthona och hon har just nu tre ungar hemma hoss mig.
Jag har förut funderat på att ta en egen kull och då regga mig som uppfödare och ska nu i skommar köpa min första egna hona.

Hur kom det sig att ni blev uppfödare?
Vad gör jag tänka på?

Försäkring på katten är ju en självklarhet och då en som täcker öven kullen. Men vad mer?

Självklart kan jag få all hjälp jag behöver av min uppfödare men kul att få svar och tipps från flera håll.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
[Wiveka]
2011-06-28 10:37
#1

Ska du regga kattungarna inom Sverak eller IDP-förbund??

Tänka ut ett stamnamn och skicka in ansökanGlad till den organisation du valt.

Tänka igenom vad du vill med din avel. Ställa ut sin/sina katter är ju ett bra sätt att se vilken väg man vill gå. Och träffa massor med nya vännerGlad

AlexH
2011-06-28 11:37
#2

#1 Wiveka.. IDP finns inte längre :) Alla gamla IDP förbund som fanns tidigare har gått med sedan Januari 2010 i WCF (www.wcf-online.de), de som inte gick med i WCF la ned..

Först måste du bestämma dg om vilket förbund du ska gå med.. Fife (SVERAK) har fler klubbar och av naturliga skäl också då fler utställningar om det är utställningsbiten som intresserar..

WCF Nordic är färre klubbar men våra kostnader är lägre då vi är rena ideellla föreningar utan anställda.

Jag tillhör WCF och trivs med det. Så det är där du måste börja.

När du valt klubb och förbund får du börja fundera ut stamnamn som du vill ha och skicka in med ansökan…

du kan jämföra organisationerna på www.sverak.se och www.wcfnordic.se

För mig var jag i rasen i 6 år innan jag började med avel.. jag läste på, lyssnade på andra uppfödare som hålit på längre och ställde så mycket jag kunde, dels för att se om jag såg samma fel/rätt rastypiska drag hos mina katter som domarna och för att lära mig om hur allt hänger ihop.. läst mycket litteratur samt rasstandard  och avel.. Det finns jättebra kurser på Pawpeds som man kan gå, där man lär sig genetik, anatomi och uppfödning.. väl värda att anmäla sig till

lycka till!

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

dragonstar
2011-06-28 13:28
#3

Tack! Kurserna låter super!
Jag vill stälal ut, dne foderkatt jag har klarar inte av det då hon är för nervig men har en kattunge som planeras att ställas ut till hösten så medlämskap i klubb var bra att ni tog upp. Det måste jag ju ha för att kunna anmäla mig till utställnignar.

Då börjar jag den vägen och så får vi se vad som händer =)

Måste sedan fråga om det är någon skilland på cornishar av den amerikaska modellen och den lite grövre? ställs dom ut innom olika changrar? Eller är det den amerikanska som gäller?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

AlexH
2011-06-28 13:40
#4

typmässigt är det ju skillnad på dem.. men de tävlar mot varandra i samma klasser.. det finns inte olika klasser beroende på vilken typ det är.. Vad man vill ha är ju vad man som person tilltalas av och anser är den rätta standaredn.. det finns idag 6 olika standarder i 6 olika förbund.. flera av förbunden har väldigt lika standarder (som WCF oh Fife) med önskan om rak profil, andra som ex CFA har i sin standard helt annan profil..

jag föredrar profil utan grova bumpar (som CFA har) men en liten bump är ok min önske profil är mer åt den romerska profilen (alltså ett äggformat huvud från profil sett, då med en markant haka..) jag vill ha kroppen elegant på höga ben och stora öppna öron .. en cornish skall nästan "dansa" fram - min åsikt :)

Kolla upp de olika standarderna som finns… och speciellt standarden i det förbund som du vill välja… om standarden inte alls är vad du gillar.. kanske du skall kolla efter annat förbund..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Bulle
2011-06-28 19:33
#5

Bra information. Tack

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

dragonstar
2011-06-28 19:46
#6

superbra info ska sätta mig och läsa igenom och så komerm jag återkomam med fler frågor =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Bulle
2011-06-28 19:55
#7

Vilka böcker rekomenderar du?

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

Xenomorphs
2011-06-29 08:35
#8

Jag rekommenderar att man tar reda på hur arv och arvsanlag fungerar. Det är en mycket viktig del i ett avelsarbete. Därför rekommenderar jag att köpa/låna boken "Robinson's Genetics for Cat Breeders & Veterinarians".

Det är viktigt att hålla koll på recessiva och dominanta gener, hur vissa anlag kan poppa upp efter flera generationer etc etc. 

Lycka till!

-- Eternity is a very long time --

Eine
2011-06-29 11:55
#9

dragonstar,du kan omöjligt lära dig att bli uppfödare på enbart teorierFlört.Det bästa är att börja i liten skala och via dina erfarenheter och andras ,föra din avel vidare.Jag tror på empirisk etfarenhet för det ger mest.Lycka till,och tänk på att detta är en hobby,men med ett stort ansvarSkrattandeFlörtÄnnu vet du inget om vad din kommande hona bär och ger.När kullen är född kanske du har fler frågor  och då kan det vara bra med både böcker att leta i, och  annat.Lycka till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Mona22
2011-06-29 21:00
#10

som någon annan skrev, fundera vad du vill ha ut av din avel. Varför vill du bli uppfödare?
Se till att du har en rejäl buffert innan din kull. Det är otroligt dyrt att föda upp katter och går något fel,tex om du måste kejsarsnitta honan så är det inte småpengar. se till att ha en bra avelförsäkring på henne.

Försök få tag på en mentor. det är alltid bra med någon att vända sig till om det händer något. tex din uppfödare?. Var gärna med på en förlossning så du vet ungefär vad du väntar även om alla är olika. Nu får ju du några såna på din foderhona om hon stannar hos er vid födseln.

jag är en ny uppfödare då jag bara haft 2 kullar men jag var med på flera födslar innan och det gav mig mycket.

Lycka till med dina planer.

dragonstar
2011-06-29 21:30
#11

Ja har varit med på en födsel som ajg faktiskt skötte helt själv. Det är min foderkatt Catbird Grey som fick en kull hemma hos mig och jag hadde telefånasistans av ägarinnan( Anki E).

Detta gick superbra eftersom att katten jag hadde haft två kullar tidigare viste jag att hon kunde sköta detta själv och jag astisterade henne och hadde telefån redo och det var något.

MICHAEL JACKSON-KULLEN
e.  Faries Stefan Salvatore 
u.  S*Zoot´z Catbird Grey

Anledning

Jag älskar djur, det säger nog alal här men det är en av de faktorerna som driver mig. Jag vill föda upp för att få fram individer som är bra sällskaps och utställnignskatter. sambon är kattalergicer men tål Cornish och det gör att jag känner en viss extra puff att ajg vill hje andra chansen att uppleva denan underbar ras.

Jag har även volentärarbetat på katthem och önskar jag kunde omhendera katter där så driften att äga och ta hadn om djur fins starkt och jag vet att risken finns att jag slänger mig in i allt så jag föröker på alla sätt att slänga mig in e texter och tänka läge över allt innan.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: