Annons:
Etikettgod-morgon-goddag-godkväll-godnatt
Läst 960 ggr
Leffe
2011-05-29 13:14

29 maj

I dag är det Elitloppet på Solvalla. För första gången på många år är det inte perfekt väder. Blåsigt hela tiden, sol och moln kommer och går - ja solen står förstås still

Sköt om er

Annons:
kayarina
2011-05-29 13:27
#1

Här regnar det för fulla muggar. Som om inte söndagar var tråkiga nog.

Min söndag blev extra tråkig nu på förmiddagen. Då jag mitt i tv-tittandet, får ett panikartat uppvaknande.

En liten talgoxe hade nämligen tait sig in på vår inglasade altan. Vilket Amelia uppmärksammat och tagit sikte på. Hon tog med sin talgoxen via kattluckan och sprang in i köket med den. Det var fågelns skrik som fick mig ur soffan, likt en blixt!

Jag trodde först att det var en mus eller något som skrek. När jag kom in i köket ser jag stackarn ligga alldeles trasig, med blod och fjädrar i en salig röra. Jag börjar gråta och vet inte vad jag ska göra. Försöker hålla koll på Amelia, samtidigt som jag skriker in sambon. Jag skriker nog som om jag höll på att dö… han kommer in och jag säger att Amelia tagit in en fågel som förmodligen är illa skadad och behöver tas bort.

Snabbt tar han med sig fågeln ut, mer än så behöver jag inte veta. Inne står jag med en katt som inte förstår varför hon inte får mumsa i sig sitt byte. Med en matte som gråter och måste torka blod. Amelia har sprungit runt lite för att söka fågeln. Amelia kollade frågande på sin husse och skrek lite - varför fick du ta fågeln och inte jag?

Inte min favoritsöndag direkt. :(

Leffe
2011-05-29 13:30
#2

Det måste ha varit en mycket  omskakande upplevelse

kayarina
2011-05-29 14:38
#3

Jag är lite väl känslig när det kommer till djur. Jag tycker om alla djur och fåglar ligger varmt om hjärtat. Tyckte den var så oskyldig. Men det är ju jägare man har hemma, trots att man ibland glömmer bort det.

Fick lov att duscha Amelia. Hon hade blod runt munnen och på tassen. Inte populärt kan jag säga! Själva duschandet gick bra, från torr till blöt och schamponering. Sedan var det tråkigt och då börjar protesterna hagla. Skriker som om jag försöker ta ihjäl henne. Trots att man själv försöker behålla lugnet. Men nu är hon ren och verkar inte vara sur längre heller. Tur att man inte ställer ut dem och behöver duscha dem ofta. ;)

Eine
2011-05-29 16:07
#4

Sånt är livet,katter är ju rovdjur.Det enda du kan göra är att hålla henne inne eller ha henne i rastgård med tak.Var glad ändå att det var en liten fågel och inte en stor uv eller nåt.Då hade det varit hennes blod..uff,men duktig tjej,hon ger sitt bidrag till hushålletGladTycker nog att ni är dåliga på att jaga.ObestämdLilla tokfian.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

kayarina
2011-05-31 17:04
#5

4# Tycker att en delvis inglasad och fult takad altan, som är nätad där hål finnes. Borde räcka för att hålla de flesta andra djur ute och mina två inne. Men ack så fel man kan ha. Fågeln ville nog hemskt gärna in!

Ja, hon tycker att vi är hemska på att jaga. :( Förra sommaren tog Amelia och Vinga varsin liten skogsmus/näbbmus och lekte ihjäl. Trots att de satt fast i sele och löplina. ;)

Annars så är det mest flugor och harskrankar som slinker ned. Getingar och humlor facinerar tyvärr Amelia. Tror hon fick sig en bränna förra året på tassen. Hoppas bara inte hon försöker äta upp en geting!

Eine
2011-05-31 22:05
#6

#5 ja  se är det inbrytare det är frågan om! Min syster har inglasat och i princip inga hål alls.Likafullt kommer det in fåglar ibland.Hon har nog lyckats rädda alla vad vi vet..Jaktinstinkten är stark,så är det bara..suck..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
kayarina
2011-06-01 23:39
#7

6# Ja, precis. Jag förstår inte ens varför fåglarna vill in! Det är ingenting intressant där inne, förutom två hungriga rovdjur. Heh. Jag hörde inte ens att de snackade, innan attacken. Annars hör man dem alltid prata innan de attackerar. Som om de tror att de kan locka tills sig bytet? Eller kanske lugna ned det? Jag vet inte. Men som sagt, nu hörde jag iiingenting. Fören Amelia var inne och bet överallt på fågeln som skrek för allt den var värd. Allt går så himla fort också. Vilket också är meningen. Men man blir förvånad.

Idag hade Amelia en geting i munnen, mitt hjärta stannade för en sekund! Som tur var så åkte den ut ur munnen igen. Den kanske var stor och brummade för mycket? Hon blev i alla fall inte stucken. Men så fort den var ute ur  munnen så var jakten igång igen och jag har väldig respekt för getingar, då jag är överkänslig för dem och blivit stucken oprovocerat flera gånger. Men jag fick i alla fall ut den tillsist. Innan Amelia fick tag i den igen. De borde förstå vad de INTE borde ta i munnen!

Eine
2011-06-04 23:36
#8

#7 De lär sig den hårda vägen att sky getingar.Efter att ha fått en tass att se ut som en boxhandske för katt.I bästa fall.Obestämd

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

kayarina
2011-06-06 21:35
#9

8# Här om dagen hittade jag "mittenpartiet" av en geting inne i hallen. Jag kan bara anta att det är Amelia som mumsat i sig den. BLÄÄÄÄÄ! Än så länge, ingen skada på henne.

Upp till toppen
Annons: