Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 3407 ggr
JohannaK
2011-05-27 09:09

Märklig päls fråga!

Kan någon förklara för mig varför min Alice tappar pälsen på vintern från nacken och över hela ryggen utmed svansen och sen fram på vårkanten komme den tillbaka, lurvig som tusan!
Ska inte päls djur sätta mer päls på vintern än på sommaren? Alice kanske är felprogrammerad….Skäms

Annons:
lockar
2011-05-27 09:54
#1

Det kan nog variera med pälsen. Min dotter hade tidigare en birma. Han hade alltid mer päls på sommaren än på vintern och var tunnpälsad på vintern

AlexH
2011-05-27 11:10
#2

det är nog individuellt.. vet om flera som har katter som är bättre pälsade på sommaren än på vintern.. kan ha med värme och sol att göra .. vintern innomhus kan ju vara torr och varm och kanske inte det bästa för en inomhuskatt.. en katt som går ute på vinter borde ju lägga på mer päls.. men våra pälsklingar ä ju inomhus.. men på sommaren ganska ofta ute på balkong, katt inhängnader etc.. och då mår kanske pälsen bättre…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Leffe
2011-05-27 12:06
#3

Jag är inne på ¤2:s linhe. Jag tror det beror på den torra elementsvärmen vi har på vintern inomhus

Xenomorphs
2011-05-27 12:36
#4

#1

Har ingen förklaring men jag har en kastrat som blir tunnhårig på vintern också (speciellt över ryggen och översidan av svansroten). Det är precis som om hon skulle sätta vinterpäls, men efter att ha tappat sommarpälsen så kommer det liksom ingen vinterpäls. =)

Det kan ju vara skönt att veta att din katt inte är ensam om fenomenet.

-- Eternity is a very long time --

Dalia
2011-05-27 14:50
#5

Sol og varme får håret til å vokse fortere på oss menesker. kanskje det samme gjelder for pelsen på kattene ??

JohannaK
2011-05-27 15:31
#6

Det kanske har att göra med den torra "vinterinnevärmen" Nu på våren och sommaren har dom fri tillgång till balkongen alla soliga dagar och då fullkomligen steker hon i värmen. Pälsen är just nu väldigt väldigt lurvig! Det får bli till att bygga värme kojor på vintrarna som hon kan värma sig i Skrattande

Annons:
aggeelin
2011-05-27 18:55
#7

Jag har ju ingen aning men min säl Charlie får alltid lite mer "ludd" på våren. Den första våren trodde vi att han skulle få vågor också men ack vad vi bedrog oss men lite luddigare för varje vår blir han och sen säl igen (och det märker iv aldrig) luddet börjar komma när solen börjar lysa in på våren

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Dalia
2011-05-27 19:11
#8

Men vil en innekatt som kun går inne få annen pels på vinteren enn sommeren, eller er det kun katter som går ute ?

aggeelin
2011-05-28 00:30
#9

#8 Förstod inte riktigt hur du menade men Charlie är alltid inne (utom på semestern i stuga)

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Upp till toppen
Annons: