Annons:
Etikettövrigt
Läst 8103 ggr
dragonstar
5/11/11, 1:56 PM

Näta in balkong hur?

Hej vi har en litne balkong som sak nätas in i hälgen. Problemet är att vi inte vet hur.

Tanken är någon form av ram och sen nät på.

Balkongen är på tredje vånignen högst upp vilet betyder att bara den bakre halvan har tak.
Själva balkongolvet har räcken fastsatta på framsidan och havla sidorna.
Den andra halvan har fast vägg.

Tanken var att vi kunde ta och bygga en ram och bar stälal där. Fick höra att det inte gick och då tänkte vi fästa den i väggarna men det är putts och av den sorten som riskerar att ta med sig hela väggen om man borrar.
Så hur löser man detta?

Hur har ni gjort. visa gärna bilder.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
noir
5/11/11, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan lägga upp bild på våran innätning, vet inte om det är till någon hjälp?
Vi har nämnligen använt oss av Rådjursnät! Jätte bra nät, slit tåligt (testa och dra allt jag hadde men inget hände med nätet!) lätt att forma då det är gjort i nån typ av plast!
Vi har dock borrat i väggne och skruvat ihop ställningen med väggen, ni kunde ju inte göra det, vad jag förstod, men ni kanske kan få några tips ändå?
Vi har även späntfast ramen i balkongräcket med stora "katt-strypare" (vet inte vad dom heter engetligen, min sambo som kallar dom så, haha)
Jag har ca 15x2 meter Rådjursnät om någon är intresseras att köpa Tungan ute

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

noir
5/11/11, 3:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är en bild på "katt-stryparen" och rådjursnätet.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

dragonstar
5/11/11, 4:10 PM
#3

Tack Blir till och visa sambon när han komemr hem.
Ska bli så skönt att få balkongen inätad så att jag kan ha öppet utan att oroa mig för mig katt. ska få kattungar här i månaden oxå så det vore ju bar att ha den säkrad sen så att dom inte klättarr över räcket.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Leffe
5/16/11, 1:46 AM
#4

Hoppas ni fått ihop det och i så fall visa gärna en bild

noir
5/16/11, 9:32 AM
#5

#4 Ja precis, satt och fundera i helgen hur det blev dragonstars balkong! :)

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

dragonstar
5/16/11, 2:07 PM
#6

Här jobbas det på. Sambon sågar till bärder och mäter  jag ska ta och måla dem vita så att dom tål väta och så ska vi sätta upp allt och fästa nätet i stommen. Men det tar ltie tid då vi haft mycket anant på ge denan helg.

Som tur är har vi ju rägnväder så vi behöver inte ha öppet och katten tycker att mattens knä är det bästa som finns just nu. så Man har koll på henne om man öppnar.

Ska lägga inbilder sen när det bärjar hända något. Vilket jag hoppas blir nästa hälg =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
noir
5/16/11, 2:49 PM
#7

Glömde skriva det, våran balkong hade olika mått, så varje list o.s.v är inviduellt mätt för att passa. Men det visste ni nog redan om ni redan börjat, men tänke ifa det är nån mer som läser och vill ha tips! :)

Väntar att få se bilder och gärna med katt Flört

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

dragonstar
5/16/11, 3:00 PM
#8

Ja då =)

Ska allt föröka få några bra bilder.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

EmyJ
5/16/11, 3:05 PM
#9

Kattstryparen heter buntband Glad kan också tipsa om ni väljer att göra en ram så sätt nätet på baksidan av ramen så slipper ni se fästpunkterna.

www.kickemcattery.se

dragonstar
5/16/11, 3:35 PM
#10

Ja det är smart =)
Vi ska troletvis sätta plast tak på den så att vi slipper lite av allt rägn på balkongen lättare att ha kuddar och anant mysigt där ute då =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

AlexH
5/16/11, 3:41 PM
#11

Att tänka på är att om man sätter ett permanent tak (dvs ett tak som man inte kommer att plocka ned efter sommaren) så kan det vara så att det krävs bygglov… för på ex. verandor som man sätter plasttak över krävs bygglov.. kolla lite på din kommuns sida om byggande.. så ingen granne ev. klagar och ringer till kommunen…

Jag gjorde misstaget att näta in min balkong utan formell begäran till bostadsrättsföreningen.. vilket resulterade i att de krävde att jag skulle plocka ner all innätning samt att enda "innätning" de kodkände var inglasning av balkong….

Är ju verkligen trist om man (som vi) lägger ut pengar på material som man sedan inte får sätta upp…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Rexjen
5/16/11, 5:17 PM
#12

#11 Kan man inte hänvisa till SJVFS 2008:5, 8 §  Om katter vistas ensamma på en balkong som är belägen mer än fem meter över marken, måste balkongen vara försedd med nät eller liknande för att förhindra katten från att falla ner.

dragonstar
5/16/11, 7:48 PM
#13

Hmm skas kolal up. Vet dokc flera i området som nätat in halvt alltså spännt upp ett nät en bit upp.
En granne en bit ifrån har satt tak på exsakt samam balkong som jag har eller ja likadan.. Men ska nog gå och fråga vad som gälelr där.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
AlexH
5/17/11, 8:54 AM
#14

#12 det var det vi gjorde.. hänvisade precis till den paragrafen… MEN hyresvärd eller bostadsrättsförening har ingen skylldighet gentemot lägenhetsinnehavaren värna för katt.. utan de kan enkelt säga att då får du hålla balkongdörren stängd.. *grr* så om hyresvärd säger nej så kan man tydligen inte hävda att jag har rättighet att ha katterna på balkongen.. utan enbart om hyresvärd/förenings säger att det är ok att katterna får vara på balkongen så måste de säga ok med innätning…

Så det enda som min förening godkände var helinglasning.. men då har man ju ingen "riktig" balkong längre…

Så tyvärr.. Om förening/hyresvärd säger att det är helt ok att ha djuren på balkongen så ska de också godkänna att du bygger skydd.. men de kan också lägga sig i VAD för skydd man bygger..

Kan säga att jag var grymt besviken då vi hade gjort det jättefint och det syntes inte utifrån.. mer än träramen.. som vi tänkte måla så den blev samma färg som huset.. men tji fick vi.. och hot om vite om vi inte tog ned det :(

Vi fick till oss att OM vi nu skulle ha balkongdörren öppen så kunde vi sätta in nätdörr… det är ju inte alls samma sak..

NU bor jag i eget radhus och har fått ok från båda grannarna att säkra baksidan :) så nu ska det nätas in äntligen :)

Det jag menade med permanent tak.. Har man fått ok från sin hyresvärd att näta in balkongen så ska man kanske kolla med kommunen hur det är med tak… man behöver ju inte säga vem man är.. utan man ringer och kollar med bygglovsavdelningen.. så att inte hyresvärden får nått på sig från kommunen att han har byggt utan bygglov.. eftersom balkongen hör till hyresvärdens byggnad så att säga…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Rexjen
5/17/11, 9:10 AM
#15

#14 :( Vad surt! Klart det inte är samma sak att näta in eller sätta nätdörr. Skönt att ni har flyttat nu. ;)

dragonstar
8/12/11, 10:06 PM
#16

Jag tänkte ju lägga ut bilder när ajg var fördig men självkart har jag inte kunnat bli färdig med nätnignen det står still av personliga själ. Så katerna har bar fått var på balkong med noga uppsikt av mig.

MEn nät ska komma upp så snart vi kan.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

noir
8/13/11, 8:47 AM
#17

Ser framemot att se hur det blir!
Vi kommer ju en dag antagligen flytta och då är det kul att se olika lösningar!

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: