Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 3806 ggr
JosefinaG
5/7/11, 10:05 PM

HCM Katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade lilla Stella (3 år huskatt) Började hosta för någon månad sen. Jag tog henne till vet. eftersom jag trodde hon hade fått gräs i svalget. Veterinären sa åt mig att höra av mig till Läckeby Djursjukhus om en vecka ifall det inte hade blivit bättre. Saken hör att denna vet. station noterade ett blåsljud på henne för ett år sen.

Så i fredags 29/4 åkte jag in till Läckeby. Stella röntgades och hon hade jättemycket vätska i brösthålan, så hon fick stanna kvar. Det visade sig att hennes andetag låg på 50/minut så lilla älsklingen hade hjärtsvikt. De tog prover på lungödem och andra blodprover. Jag fick hem henne på måndagen (2/5) med 1/3 vätska kvar i lungorna. Så i måndagskväll hörde jag henne äta på lite torrfoder.

Tisdagen gick och enda gången hon ställde sig upp var när hon skulle dricka, men inte ens då satt hon, utan la sig ner och hällde ut vattnet över sig. Onsdagen såg jag henne inte äta något förutom att hon slickade i sig liiite av den kokta torsken. Så onsdagskväll när jag skulle gå och lägga mig såg hon helt döende ut. Kände på hennes tassar, tandkött & öron var iskalla. Så jag ringde och pratade med veterinären (är så glad att de har nattöppet!) hon tyckte jag skulle komma in. Jag googlade såklart kalla tassar/öron/tandkött och fick fram "chock". Så jag fick panik över om det var det hon hade drabbats av.

Väl framme så lyssnade hon på hjärtat och kollade hennes allmäntillstånd. Stella var pigg som en lärka hos veterinären så det var nog mest jag som var i chock..Det verkade iallafall inte vara något allt för farligt den kvällen.

Fick med mig några burkar A/C blötmat som jag skulle ge i en matspruta blandat i vatten. Idag (7/5) har hon ätit både blöt och torrfoder. Vi har tom. varit ute i koppel =) <3. A/C verkade gjort susen. Vi ska på återbesök nu på måndag. Jag har tusen frågor men ändå känns de så få. Jag tror att ju mer jag lär mig och vet om HCM som de tror det är (efter ultraljud upptäcktes att hennes högersida av hjärtat är förtjockad.) Något sepc. jag inte får glömma att fråga?

Jag önskar jag få ha henne så länge som möjligt mitt lilla hjärta :(

Annons:
Leffe
5/8/11, 10:55 PM
#1

Jag håller tummarna att du och hon får en bra tid tillsammans

Sarah-S
5/9/11, 3:48 PM
#2

Jag antar att ni fått vätskedrivande medicin som gör att vätskan i lungorna minskar?

Håller tummarna att ni kan behandla hjärtsvikten så att ni får mer tid tillsammans

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

JosefinaG
5/10/11, 8:14 PM
#3

Ja hon har svarat bra på det vätskedrivande (Furix) och så får hon Fortekol med.

Det var lite kvar i så hon ska röntgas igen nästa tisdag.

I övrigt är hon som vanligt nu, pigg och glad o ska vara med överallt :)

Jag har inte fått svar känner jag på hur det är med hjärtsvikt, det jag har läst på nätet så verkar det att katterna har bara några månader kvar men min veterinär sa att om hon får bort den sista vätskan behöver hon ev. inte göra ett nytt ultraljud o andra tester förrän 6 månader.. Så jag känner mig lite snurrig på de olika "svar" som finns. Antar att det är från katt till katt men något generellt hur sjukdomsperioden går borde väl finnas.

Ah har inte smält det än iallafall. Känns så overkligt :/

Sarah-S
5/11/11, 8:31 AM
#4

Ta upp dina frågor med veterinären, skriv ner dem så att du kommer ihåg dem när du är på besök

Lycka till

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

JosefinaG
5/11/11, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ja det har jag gjort. Sist nu fyllde jag ett A4 :D

Men svaren är så svävande, jag känner mig fortfarande snurrig. Men ska ju dit på tisdag igen o röntga om henne så jag ska ställa samma frågor o fler.

Just nu verkar hon iallafall må bra, hon är nästan tillbaka som helt vanligt. Lite täppt i näsan bara. Hoppas det håller sig såhär bra som det är nu. Just det här att det kan skifta så snabbt är verkligen jobbigt :/

Eine
5/11/11, 9:04 PM
#6

Ingen kan ge ett exakt svar,det är det svåra med HCM.Hoppas det går bra för din kisse.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
SagaLina
7/8/11, 12:47 AM
#7

Hoppas att allt har gått bra med kissen sen du skrev sist!

Min ena katt fick hjärtsvikt i april och har också HCM, tyvärr så är sjukdomsförloppet olika för alla katter så det är svårt att ge en tidsuppfattning och hur det kommer att utvecklas. Det hjärtspecialsten har sagt till mig är att katter med HCM och hjärtsvikt kan leva i många år. På vissa katter så kan man fasa ut vätskedrivande så att de inte behöver äta det hela tiden. Samtidigt så är ju hjärtsvikt något som blir värre och kommer oftare om jag har förstått allt rätt och det hela beror helt enkelt på hur stabil katten kan hålla sig och naturligtvis hur fort hjärtat försämras.

Jag håller tummarna för er!

Denna kommentar har tagits bort.
Dolleminas
11/18/11, 12:35 AM
#9

#8 Det är ingen sjukdom att göra sig "lustig" över, utan en svår hjärtsjukdom!!!

http://www.pawpeds.com/healthprogrammes/hcm_se.html

Här kan du läsa mer om detta (tyvärr är texten på engelska men det finns ju bra översättningsprogram på nätet)

MyTwiggs
11/18/11, 7:20 AM
#10

Hoppas att din fina katt får må bra! Jag skickar över styrkekramar! Det är inte lätt att ta ett sådant besked!

#8 kan bara hålla med Dolleminas! Läs på lite! Jag tror att de flesta här på CRX iFokus faktiskt vet vad HCM är, inte tror sig veta. Det är en svår sjukdom, men sjukdomen i sig är inte svår att förstå.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Gittan
11/18/11, 7:46 AM
#11

#8 Konstigt resonemang

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Upp till toppen
Annons: