Annons:
Etikettutställningar
Läst 1210 ggr
FiiaL
4/20/11, 10:07 AM

Regeländring - Nyhet

De nordiska WCF föreningarna har vid sitt årliga möte i Varberg den 16-17 april 2011 beslutat följande:

De katter, vars ägare är medlemmar i en kattklubb ansluten till FIFe äger rätt att delta i kattutställning arrangerad av en WCF klubb i Norden och där tillgodoräkna sig kattens senast erövrade titel inom FIFe.

Exempel:
En katt, som erövrat titeln Internationell Champion inom FIFe och kan dokumentera detta, anmäls i tävlingsklass för att erövra certifikat för titeln Grand International Champion inom WCF.

Titeln kan ha erövrats vid kattutställning arrangerad av FIFe-klubb i vilket land som helst.

Dock kan man inte tillgodogöra sig erövrade enskilda certifikat mot en titel inom FIFe; En katt, som har tagit exempelvis ett (1) certifikat mot Internationell Champion kan inte tillgodoräknas detta för att erövra titeln Internationell Champion inom WCF.

Denna förändring sker helt i enlighet med Word Cat Federations övergripande utställningsregler, som överlåter beslutet om giltighet för titlar erövrade inom förbund anslutna till World Cat Congress (WCC) eller annat kattförbund till arrangörerna av kattutställningar i respektive land.

Då beslutet fattades med 100 % majoritet, beslutades också att regeln gäller från och med den 18 april 2011.

Annons:
Mona22
4/20/11, 10:15 AM
#1

Vad roligt att man inte behöver "börja från början" för de som ställt mycket inom sverak.Skrattande

AlexH
4/20/11, 10:35 AM
#2

Och ännu trevligare! När du nått din Supreme titel i Fife och karriären är "slut" (i alla fall på titlar) så kan man fortsätta inom WCF eftersom vi har två nivåer till. Grand Champion of Europe, samt World Champion! (samma motsvarighet åxå för premier.)

Så när du tar din supreme titel (Kallas Champion of Europe i WCF) så fortsätter du att plocka ännu högre titlar hos oss inom WCF :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Mona22
4/20/11, 11:15 AM
#3

#2 vad spännande, för min del kommer jag inte komma så långt men de som ställer ut en hel massa är det ju jätteroligt förSkrattande

Eine
4/20/11, 11:35 AM
#4

Jag tävlar inte mycket,men för dem som gör det är det ju roligt!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AlexH
4/20/11, 11:41 AM
#5

#3 men du kan ju få dubbla titlar :) Om du tar champion titeln i Sverak, så kan du anmäla och tävla om Int.Champion  även i WCF parallelt medans du tar titeln i Sverak..

dvs.. samtidigt som du tar cert för din Fife Int. champ, så kan du ställa och ta cert på WCF utst. för en WCF int.champ titel..

När du tagit båda "separat" så kan du titulera din katt som dual Int champion :) Det är ju lite coolt :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

MonicaLagerquist
4/20/11, 12:00 PM
#6

#5

Fast jag känner som så att om man ska titulera sin katt som DB IC så ska man ha gått hela vägen i båda förbunden.Så det kommer nog bli så som jag gör.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
AlexH
4/20/11, 1:23 PM
#7

#6 absolut! hellst vill vi ju att man skall komma och ställa från start för våra titlar.. men detta kan ju också få dem som kanske tänkt att testa wcf, att ta steget att göra det eftersom de inte behöver börja om så att säga :) ocg förhoppningsvis tycker de att det var så trevligt att de fortsätter och kommer med nya katter som de tävlar från start med :)

Men ingen med denna ändring är ju att vi anser att titel i Fife är lika mycket värd som motsvarande titel är värd hos oss..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
4/20/11, 1:50 PM
#8

Det är ett generöst erbjudande,och gynnar kattsporten!!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Leffe
4/20/11, 5:02 PM
#9

#6 Jag förstår precis hur du tänker, men samtidigt får man se det som så att har katten kommit till en punkt i ett förbund så är katten lika bra kvalicifieradi det andra förbundet.

Om jag går en massa kurser på jobbet och avancerar och sedan byter arbetsgivare så behöver jag inte gå om kurserna för jag kan ju redan jobbet.

Om en fotbollsspelare ligger etta i skytteligan och byter klubb ligger han ändå etta i skytteligan fast nu för den nya klubben.

Det här var kanske dåliga exempel, men är man bra i ett förbund och tagit en titel och börjar om i ett annat förbund - då kan man säga att det första förbundet har gjort dåliga bedömningar.

FiiaL
4/21/11, 12:30 PM
#10

Dessutom bestämde mötet följande:

Kattungar under 3 månader ska vara vaccinerade minst 1 gång mot kattpest för att få ställas ut i klasserna 16A och 20.

Visserligen träder beslutet i kraft den 1 juli i år, men ingenting hindrar väl att man börjar tillämpa detta redan nu.

För katter äldre än 3 månader gäller samma som hittills.

AmazingNature
4/21/11, 12:43 PM
#11

Tycker som Monica också men samtidigt tycker jag att det är ju toppen att valet finns. för det hindrar väl ingen att börja om om man så vill och inte anmäla sina FIFe-titlar eller hur?

Däremot är jag inte så glad att se kattungar under 3 månader med endast en vaccin på utställningar. Förstår inte riktigt vad det är bra till?

AlexH
4/21/11, 12:49 PM
#12

#11 valet är fritt.. man måste inte anmäla i en högre klass och visa upp att man har titeln  från Fife.. Man kan lika gärna köra på från start hos WCF och ta titlar parallelt med fife titlarna.. så man har dubbla titlar :)

Det med kattungar  får ställas ut i baby klass 10v-3 mån, är en central regel i WCF som inte Nordiska WCF kan styra över.. Därför är det ett steg frammåt för oss att vi har röstat igenom en nationell regel att kattungarna skall åtminstånde vara vaccinerade en gång.. för att få ställa ut.. när jag ställde min kull så hann jag fullvaccinera mina kattungar innan utställningen.

Vi tar små små steg i taget man byggde inte Rom på en dag :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

AmazingNature
4/21/11, 1:09 PM
#13

ok då förstår jag det med kattungar men varför inte då två vaccin eftersom ni ändå har 3 månader som gräns.

Jag diskutera alltid sånt för jag tycker redan att 3 månader är alldeles för tidigt och skulle vilja ändra det till 3 månder och två veckor eller även fyra månader överallt Tungan ute så att ställa ut en kattunge som inte är fullvaccinerat går över mitt förstånd eller enkelt.

Annons:
Eine
4/21/11, 1:16 PM
#14

#13 Gränsen till Babyklassen är 10 veckor.Alla gillar inte att ställa så unga katter och jag skulle inte göra det själv.Det var en stor vinst att få igenom 1 vaccinering på de små!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MonicaLagerquist
4/21/11, 3:29 PM
#15

Lite OT men en regel som jag skulle vilja ha ändrad/uppdaterad är att regeln om att kattungar som säljs måste vara avmaskade.Jag har inte av,maskat   mina kulle på de senaste fyra åren.Testar istället.

Stolt ägare till fem La permer

AmazingNature
4/21/11, 4:25 PM
#16

#15 vilket förbund har denna regel?

MonicaLagerquist
4/21/11, 5:20 PM
#17

#16 SNRF har det in sina regler för uppfädning.

Stambokförings- och Avelsriktlinjer i SNRF

V Uppfödning

VI Krav på SNRF-uppfödare

6:11 Alla kattungar, även blandraskattungar, ska vara avmaskade före leverans.

Avmaskningen ska göras innan kattungen vaccineras första gången.

Stolt ägare till fem La permer

A-M.H
4/25/11, 1:56 PM
#18

Cool.lite kul med regeländring..kanske får några fler från Fife att anmäla..själv väljer jag att gå den långa.."rätta" för mig vägen..mkt för att det är kul att ställa ut..och min ena svarta kille är redan SP i Fife och den andra några cert ifrån….drar ut på "tiden" och tänker "njuta" av varje  WCF cert mina killar får..Kyss..samt mångs trevliga WCF uställningar att se framemot….så mna svarta killar kommer ni inte att "slippa" på länge..Flört

Väl mött i Uppsala gott folk !!

MonicaLagerquist
4/25/11, 3:40 PM
#19

#18

Då är vi minst två som föredrar den långa vägen.Flört

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: