Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 2471 ggr
Eine
4/19/11, 2:42 PM

PRA på katter

I helgen var jag på WCFmöte i Varberg.Där presenterades en omtumlande undersökning på Siames och PRA, av en engagerad uppfödare och domare.Det är inte enbart Aby som drabbas av blindhet på grund av PRA utan även Siameser.I förlängningen då alla raser som är /bär på maskat!Dvs även Cornish Rex riskerar att bli blinda,eller vara bärare och föra sjukdomen vidare.Jag ska kolla mina rexar som bär på maskat,eller som min German som har Aby bakom sig.En sammanställning ska snart presenteras,men jag vill flagga lite .Otäck sjukdom som man inte vill ha på sina katter.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
MonicaLagerquist
4/19/11, 3:25 PM
#1

Ja fast frågan är hur utbrett det är.Pratade med en kat 4 uppfödare igår och det är tydligen några finska linjer där det har dykt upp några fall.Jag ska ev testa mina La Permer.Inväntar bara ett svar från dem först.

Stolt ägare till fem La permer

Rexjen
4/19/11, 3:26 PM
#2

En kort reflektion, vet du om "PRA-anlaget" sitter på samma gen/allel som mask-anlaget?

Eine
4/19/11, 3:34 PM
#3

På 900 undersökta katter var ca 30 % drabbade ,om jag minns rätt.det är inte lite.

PRA har ju Abyuppfödare kämpat med länge och där finns nog inget maskat? Men som jag skrev så kommer en fin sammanställning efter Påsk.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rexjen
4/19/11, 3:51 PM
#4

#3 Varför jag undrar var för du skrev att du skulle testa dina som bär på maskat. Vet du då att "PRA-genen" sitter på samma gen som maskanalget?

Spotless
4/19/11, 3:56 PM
#5

I februari hade man testad 101 Kat. IV-katter i Finland, av dem var 37% bärare och 8% var PRA-positiva. Jag är inte alls säker på hur många svenska Kat. IV-uppfödare som testat sina katter än men det finns nu ett hälsoprogram mot PRA. Av mammas testade katter är en av fyra bärare.

Eine
4/19/11, 4:08 PM
#6

#4 Jag förstår.Men då jag inte vet hur man började testa och varför,och ännu inte sett sammanställningen så kan jag bara tro att det förhåller sig så.

#5 Då har du en liten nyare uppdatering.Är det samma program som ABYfolket använder?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Eine
4/19/11, 4:11 PM
#7

Ett litet tillägg.Egentligen bör alla katter testas.Jag känner till en Cornish rex som var/blev blind.Om det var väldigt tidigt i livet vet jag dock inte.Men jag har för mig att hon var ung.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rexjen
4/19/11, 4:40 PM
#8

#6 Jag kände bara spontant att alla katter som har SIA bakom sig då ska testas, oberoende av maskanlag. Om man inte vet add det sitter på samma gen det vill säga.

Eine
4/19/11, 5:17 PM
#9

#8 Ja absolut.Man vet inget om man inte testar.

Och detta ska ju DNAtetstas så man gör det ju bara en gång. Kostar 40 dollar/st.Och man ordnar allt själv med tops.Kan inte vara enklare.Glad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Spotless
4/19/11, 5:24 PM
#10

#6 det skiljer sig något från ABY-programmet, ABYn ska ögonspeglas men rekommendationen i kat IV är "bara" DNA-test. Annars är det samma, bara katter med känd rdAc-status ska användas i avel, inte para bärare med bärare och inte använda katter som är PRA-positiva.

Inom kat. IV har det pratats om (antagits på vissa håll) att de med rena SIA-linjer inte skulle vara drabbade, men det stämmer inte. Någon menade att det bara var katter med kanel och/eller tickat i linjerna som skulle vara drabbade men så är inte fallet.

Eine
4/19/11, 6:05 PM
#11

#10 DNAtest kan ju inte visa fel,vad jag vet!Och det är mindre stressande för katten,och dessutom bekvämare och billigare för oss.

Jag vet att de med enbart SIA i stamtavlorna och som avlat enbart på SIA inte har klarat sig.Min vän har 2 bärare och en fri.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Eine
4/20/11, 10:08 AM
#12

Hörde från en av mina uppfödarvänner i England att 2 ungar efter en maskad hona hon haft,blev blinda.Hon måste blivit parad med  2 olika bärare och var bärare själv om jag förstått rätt.Det finns alltså en hel del inom CRX.Vi måste testa..!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

feeorin
4/20/11, 3:09 PM
#13

På hund finns mer än 30 olika typer av PRA och fler upptäcks allteftersom….det finns en rad olika DNA-tester beroende på ras . En del typer går att DNA-testa och andra inte (ännu). PRA "upptäcks" på fler o fler raser.

Detsamma må ju gälla katt - jag menar att man kan ju inte veta med säkerhet om det rör sig om en eller flera olika typer av PRA.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Spotless
4/20/11, 3:41 PM
#16

Som jag förstått det har man visat att PRA hos katt är kopplad till en mutation på rdAc-genen men det är väl inte omöjligt att det finns andra former av PRA hos katt också.

Nya siffror från finsk PRA-statistik visar att av 142 testade katter är 7,7% positiva och 33,1% bärare.

Eine
4/20/11, 3:42 PM
#17

#13 Om DNAtest visar affected eller bärare så är det ju så.Desto värre om det finns flera olika typer.Men det man kan testa bör man testa,eller hur tycker du?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AmazingNature
4/20/11, 5:45 PM
#18

och i nu läge tänker jag inte testa mina siamesbärare och icke-siamesbärare CRX och BEN.

och jag tycker inte att man bör alltid testa det som man kan testa bara för att test finns. Det finns många olika tester för olika saker och jag tänker bara bry mig om de som är relevanta för just mina katter och min situation i nuläge och anpassa mig allteftersom.

MonicaLagerquist
4/20/11, 6:13 PM
#19

#18

Jag kommer i första läget inte att testa mina cornishar men jag kommer ev att testa Colina som har en OLH pappa.

Stolt ägare till fem La permer

Eine
4/21/11, 8:35 AM
#20

#18     I  Sverige,får vi inte avla på djur som nedärver defekter och sjukdomar,så jag anser att det är vår skyldighet att testa om det går.Man kan inte säga:oj det visste jag inte! Om jag para 2 bärare med varandra säljer jag blivande blinda katter,det tycker jag är anledning nog! Jag har redan sålt en bärare till England,men visste det inte just då.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
AmazingNature
4/21/11, 11:52 AM
#21

well vi väljer väl alla hur man ha det med sina avelsdjur helt enkelt. sedan det att man inte får avla på defekter i Sverige… det beror på vad du menar för defekt… det finns inget lag som hindrar att avla på vissa defekter… och så länge tester inte är obligatoriska bryter man inte mot nåt lag, så jag gör helt enkelt inget olagligt här även för Sverige Flört hade min ras en officiell hälsoprogram stämplad av Svea riket skulle det var en annan historia.

Jag testar för det som jag känner är relevant för mina katter just nu och anpassar mig allteftersom kloka undersökningar visar mig att jag borde nog göra det för just min ras/färg/linje/geografiskt område bör testas.

Så tills vidare testar jag för HCM regelbundet, Felv/FIV, patella, Demodex, även Herpes före vaccin har jag testat ett par gånger och skickar olika prov vid misstänkamma rinnande ögon eller nysning. Alla mina katter är blodgruperade även de som inte går i avel. Dessutom har jag koll på otrevlig Giardia och andra otrevliga grejer med regelbundet prov på avförring oavsett om det gäller mina avelskatter eller mina uteliggare som jag kallar de kärleksfullt. Alla går till vet. hälsokontroll ca var 18 månaden och njurarna kontrolleras regelbundet på de äldre älsklingarna.

Det är det som jag tycker är relevant för mig och jag är nöjd med det. Och jag har hittils aldrig sagt i mitt liv "oj jag visste inte". jag är mer i stil : "hmm nu måste jag då göra så och så och sedan så där och allt blir bra "

Så idag tänker jag inte ändra nåt helt enkelt och tillsvidare; hur länge denna tillsvidare ska vara beror helt på det jag får veta/upptäcka de kommande dagar/veckor/år.

och jag tror vekligen inte att jag tar hälsofrågorna på ett lätt sätt och väl inte sämre med mitt hälsoprogram än andra uppfödare i landet.

Heaven1
4/21/11, 12:08 PM
#22

Jag kommer att testa mina. Men det får ta sin tid. Jag har inte råd att testa alla på en gång.. Fördelen med detta testet är ju att man bara gör det en gång..

Så jäkla tråkigt det är när det dyker upp mer och mer skit hela tiden.. Känns som att det är det enda man gör nu. Testar för olika sjukdommar men det är väll ett nödvändigt måste antar jag..

Eine
4/21/11, 1:14 PM
#23

#21 Alla gör vi som det passar,och behövsGlad. Jag ska kolla PRA om det fungerar med samma test som görs på SIA/ORI.Det känns bra för mig,då jag förmodligen sålt en bärare redan.

#21 jag ska kolla de som går eller ska gå i avel.Det är ju behändigt att veta om man har bärare eller vad som göms under mitt takGlad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Silkwaves]
4/21/11, 9:15 PM
#24

Jag ska vara helt ärlig, varför i hela fridens namn ska uppfödare testa för en sjukdom som det inte finns något som helst belägg för är utredd inom rasen eller ens finns?? Eine nämnde en blind cornish men var det PRA? Katter kan ju bli blinda av andra orsaker. Men sen visst skrev du Eine att du sålt en bärare av PRA till England. Vilken katt var det? Det är självklart av intresse för övriga cornishuppfödare. Har man nära släktingar till denna kisse kan självklart ett test vara motiverat.

Själv har jag hört talas om noll cornish rex som är blinda eller har nersatt syn. Finns det ett stort mörkertal tror ni? Förtvivlade kattungeköpare med blinda katter? Jag tror inte det, men det vore intressant att höra vad ni andra vet ? Är det ett problem inom rasen? Varför ska då annars cornish uppfödare börja testa? Faran att ropa vargen kommer är att många börjar testa för en sjukdom som kankse inte är relevant. Kankse är det bättre att vi testar oftare eller längre för HCM eller för något helt annat. Guiardia, njurproblem eller ringorm, eller nåot helt annat. Att säga att uppfödare ska testa för alla sjukdomar som finns  och som det kommer att finnas tillängliga tester för är helt orealistiskt för nya tester och kunskap om nya sjukdomar kommer att komma hela tiden.

Skulle det visa sig att en av "mina" kattungar har PRA eller om en nära släkting skulle  ha det så skulle jag självklart testa. Samma sak om problemet i rasen som helhet visar sig vara så stort att ett hälsoprogram för sjukdomen behövde tas fram. Tills vidare lägger jag alltså mina pengar på annan kattvård. Men som sagt om kunskapsläget ändras och det visar sig att detta är ett reellt problem så självklart kommer jag att testa.

Eine
4/21/11, 9:46 PM
#25

När jag var ordförande i Nordiska Rexringen eller i den vevan(217 år sedan eller nåt),var det ett liv om FELV/FIVtest som vi ville införa.Folk skulle gå ur ringen om det blev regler etc. Allt har en invänjningsperiod.Nu FELV/FIV testar de flesta.

Så är det.

Jag vill inte para en bärare med en bärare,så jag testar i den mån det går.Den blinda honan jag vet om som var/blev blind som ung var inte min uppfödning.Hannen jag sålt är inte nog besläktad med dina katter och han är inte testad än.Jag återkommer när det är gjort.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Silkwaves]
4/22/11, 5:12 AM
#26

#25 Absolut med ny kunskap om problem i rasen bör vi självklart ta i tu med dem. Men det ska finnas ett behov och vara rätt riktade insatser. Jag förstår självklart att du testar om du vet att det dykt upp efter dina linjer. Det skulle jag med göra, men i nuläget avvaktar jag.

Och tack Eine för mig räcker det med att veta att den katt du misstänker är bärare inte är släkt med mina. Viktigt att vara öppen med eventuella problem.

Eine
4/22/11, 9:59 AM
#27

#26 Så bra att du tycker det.Jag väntar på mer info från den som presenterade undersökningen för att få mer kött på benen sas.

Jag tror personligen att de som testar och har fria eller bärare, kommer att bli väldigt noga med att de hannar de lånar och att de avelsdjur man köper in är testade.Det är en spontan reaktion från min sida.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Dagny
4/22/11, 8:29 PM
#28

I den mycket omfattande veterinärrapport (846 katter) som ligger till grund för att vi nu har startat ett hälsoprogram mot PRA, finns rdAc-mutationen också rapporterad för cornish rex och för bengal. Alltså finns mutationen inom dessa två raser också. Däremot vet vi inte i vilken omfattning eftersom det än så länge bara är ett fåtal CRX och BEN som testats.

Det finns absolut ingen anledning att inte testa!

Dagny, medlem i PawPeds arbetsgrupp för hälsoprogram mot PRA i siames och besläktade raser

Del av inlägg är borttaget av moderator//EvaG

AmazingNature
4/22/11, 9:07 PM
#29

#28 Du får köra ditt och andra sitt. jag är inte bara intresserad av ett antal katter (846 är ingen omfatande siffra för den delen i min värld) och att veta att den rasen finns osv vidare .. jag är intresserad av linjer /avelsdjuren som finns gemensamma osv.

Hur jag testar eller inte testa mina djur och de anledningar jag har att inte testa eller testa är inte ditt problem men mitt. Jag kommer kanske att testa imorgon vem vet men det är inte för det jag har läst här, sorry!

Eine
4/22/11, 9:08 PM
#30

#28 Tack Dagny.Du sitter inne med massor om detta,jag ville flagga lite för att jag tycker det är så viktigt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnnaS
4/22/11, 9:39 PM
#31

Det är ju också mycket Burma i våra Cornishar, testar ni för GM2 också?

För övrigt så håller jag med #24

[Silkwaves]
4/23/11, 8:33 AM
#32

PKD då?. Problem med njurar har jag hört talas om inom cornish också inom även om det hittills inte rört sig om mina uppfödingar.

Eine
4/23/11, 9:11 AM
#33

verkar vara populärt att skjuta budbäraren än i våra dagar..bara en reflektion.Jag är inte ute efter att skuldbelägga,vilja tvinga eller peka finger åt dem som inte bryr sig om PRA eller som skjuter problemet ifrån sig.Känner inte att jag vill skriva ngt mer här.Jag blir bara beklämd och ledsen.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MonicaLagerquist
4/23/11, 9:42 AM
#34

#33

Tycker visst att du ska fortsätta att skriva här.

Jag tänker som sagt inte testa mina cornishar i dagsläget.Men beroende på provsvar på kat 4 katterna kommer jag ev att testa  mina La permer.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
AmazingNature
4/23/11, 11:10 AM
#35

Eine, att du vill flagga för nåt du är orolig för har jag full respekt för och full förståelse ska du veta, men sedan när det kommer sådana kommentarer som "Vi måste testa!" eller påpekande på att det är olagligt att avla på defekt så fort jag skrev att jag inte tänkte testa tillsvidare osv, då känner man sig en aning påpekad eller vad jag ska kalla det…

För mig finns det inget som jag läst i denna tråd som gör att jag kommer att börja testa mina CRX i nu läge. Med det sagt menar jag inte alls att Eines, Spotless och Feeorins inputs är ointressanta, tvärtom, flagga för nåt och ventilera saker och ting är väl därför vi har forum och dyl.. MEN jag kan inte dra slutsatser och börja testa efter att ha fått veta om en blind CRX (utan att ens veta vad orsakade blindhet), eller direkt efter en enda konferens i ett enda land. Jag behöver mer vetenskapliga analyser från olika länder på mer än 846 katter. Dessutom är jag intresserad av att veta om bland dessa katter det finns återkommande linjer/avelsdjur. allt sånt spelar roll.

Jag tycker att det finns faktiskt en brist på respekt så fort man tänker olika. Precis som när det gäller restriktioner.. allt är inte svart och vitt… så länge det görs med kattens hälsa eller/och välbefinnande i fokus spelar det väl ingen roll hur det görs och vilken väg man tar. Redan i dag testar vi alla för olika saker. ingen här inne har nog antalet katter jag har och därför inte behöver testa för vissa saker som jag gör. eller så ofta som jag gör.. vissa av oss ser inte relevans i att testa idag för PRA för de inte har de raserna eller de linjerna som är drabbade/undersökt eller så eller för andra anledningar som väl gäller just nu.. medan andra bland oss kommer att testa imorgon (och helst igår om de hade vetat Flört) Fine, so be it!  jag har inget problem jag med att respektera båda sidor och samarbeta med båda sidor bara man slutar bli påpekad för man inte testar för det eller det eller för att man har restriktioner eller för att man kastrera sina ungar vid 16 veckors ålder osv…

Hälsofrågor är viktiga för mig och jag har många år jobbat med det, även om jag måste medge att tidsmässigt har jag hittills jobbat längre med pumor och Canadian Lynx än med CRX … Men mitt sätt att tänka är samma. Hälsa och välbefinnande av katterna är det viktigaste för mig men jag testar inte bara för att… det gör mig inte till mindre ansvarig för det.

Del av inlägget är borttaget av moderator//EvaG

AmazingNature
4/23/11, 11:14 AM
#36

och detta var en trevlig kommentar som respekterar andras åsikter ???:

"[…] åt dem som inte bryr sig om PRA eller som skjuter problemet ifrån sig"

NOT!

[Silkwaves]
4/23/11, 12:21 PM
#37

Bara avslutningsvis för min del. Jag menar inte att frågan är ointressant eller att på något sätt "skjuta budbäraren" - men det är viktigt att man får uttrycka olika åsikter. Jag har en åsikt tills jag blir överbevisad om motsatsen. Jag lägger ned mycket tid och resureser för tester och veterinärvård för mina katter, men jag vill lägga ner dessa resurser där de gör mest nytta. Ingen ras tjänar på snäva in avelsbasen genom att införa strikta hälsoprogram där det inte är motiverat- Dvs där det inte finns ett faktiskt problem. Det snävar bara in avelsbasen och ger grogrund för andra genetiska problem att få fäste istället.

Om PRA är ett faktiskt problem inom Cornish - vilket jag inte känner till eller har hört talas om, så självklart bör en studie genomföras och ett väl avvägt hälsoprogram tas fram anpassat för Cornish.

Intressant att läsa studien om kategori 4 katter. Någon som vet var man kan få tag i den? Intressant att veta rasfördelningen mellan de 846 katterna.

Men jag känner att jag upprepar mig själv och det blir lite tråkigt.

Dagny
4/24/11, 4:24 PM
#38

#37 Här kommer den vetenskapliga rapporten / Dagny

Dagny
4/24/11, 4:36 PM
#39

Uppfödare i Sverige måste följa SJVs föreskrifter. Regler för avel med katt (och hund) finns i SJVs föreskrift 2008:5, § 24 (SJVFS 2008:5, Saknr L 102). Eftersom den kan vara svår att hitta på SJVs hemsida bifogar jag den här / Dagny

Denna kommentar har tagits bort.
Strawberrygirl
4/24/11, 5:05 PM
#41

För min del känner jag att jag behöver ett större underlag för att börja testa än just de 20 testade cornishar där man hittat en bärare i den här undersökningen. Har man gjort någon senare undersökning än denna från 2009 och hittat fler?

#25 hur är det egentligen, är det en bärare eller en förmodligen bärare eller är den ens testad eller är det olika katter du hänvisar till i #20, #23 och #25? Känner mig lite förvirrad när jag läser de olika inläggen.

Vore intressant att få veta vad det är för linjer det gäller. Vad heter katten? Har den någon avkomma som är bärare eller har PRA eller varför tror du att den är bärare?

Annons:
[Silkwaves]
4/24/11, 6:30 PM
#42

#38 Tack för studien.Regelverket kan jag på mina fem fingrar så några nyheter finns inte där.Vet inte riktigt vart du vill komma med att lägga ut en länk till SJVs föreskrifter faktiskt.

En bärare av 20 testade cornishar och väldigt varierande antal testade katter i olika raser. Det gör ju att resultaten inte är direkt jämförbara rent statistiskt. Bara en reflektion, men jag kommer med intresse att följa ytterligare undersökningar.

I övrigt håller jag med #41.

nelliots
6/23/11, 11:48 AM
#43

En reflektion bara (inte min mening att skriva ngn på näsan så jag hoppas ingen tar illa upp:

Vid den här tiden förra året hade ingen katIV-uppfödare hört talas om PRA på våra raser. Ett år senare har ett större antal katter testats och över 30% är bärare. Troligen har PRA förekommit på katIV i många herrans år utan att vi känt till det. Naturligtvis avgör var och en vad de anser är viktigast och man måste så klart prioritera, men avfärda inte PRA för att ni inte har hört talas om det. Det hade som sagt inte vi heller.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

KatternasMatte
6/27/11, 1:01 PM
#44

Jag avfärdar inte PRA och är inte heller främmande för att testa men att testa regelbundet på måfå utan att ha fått indikationer på att det skulle finnas linjerna hos de katter jag har ser jag inte som ekonomiskt möjligt för mig då jag satsar mycket på att testa för HCM och då inte bara innan parning och inte heller bara de katter som går i avel.

Jag tycker att det är synd att inte TS kan tala om öppet vilka katter det gäller och omständigheterna kring det så att var och en kan ta ställning till om man ska testa sina katter för PRA eller inte.

Generellt sett så tycker jag att om alla vore lite mer öppna vad det gäller sjukdomar, frekvens och hur man har fått bukt med dessa så skulle det vara mycket lättare att komma tillrätta med olika sjukdomar och vi kan lära av varandra.

nelliots
6/27/11, 5:34 PM
#45

#44 För PRA testar man bara en gång. Det kostar 40 dollar + porto till USA. Sedan vet man.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

KatternasMatte
6/28/11, 1:21 PM
#46

#45 Jag vet att man bara testar en gång och jag vet vad det kostar!

Det är kanske inte mycket pengar för dig och jag vet inte heller hur din situation ser ut för övrigt och vad du lägger dina pengar på och jag har väl ingen redovisningsskyldighet men jag kan ju i alla fall tala om vad jag testar för idag så kan du ju roa dig med att räkna ut hur mycket det kostar om du vill.

Jag har fem katter hemma och två katter som gått i avel som inte bor hos mig. Detta är vad jag testar för förutom den årliga vaccineringen och hälsokollen så använder jag "Kolla Masken" regelbundet, testar varje år för Ringorm, jag testar enl Pawpeds hälsoprogram mot HCM även de katter som är kastrerade som varit i avel. Jag testar även mina sällskapskkatter regelbundet för HCM. Jag bidrar också ekonomiskt till mina kattungeköpare som vill testa för HCM. Jag testar alla mina katter för FIV/Felv, blodgrupperar de som ska gå i avel och vid behov testar jag även för de vanligt förkommande virusar som katter kan ha. En del av detta är mer än vad många andra gör.

Eftersom det finns så lite indikation på att PRA finns hos cornish så känner jag att för att det ska vara någon vits för mig med att testa för det så behöver jag testa åtminstone i första läget de katter som gått i avel och det är fem katter och sedan vidare släktingar till dessa och då är det inte fråga om en avgift längre utan om många fler.

Att testa en individ säger ju absolut ingenting om förkomsten av PRA hos cornsh! Fortfarande så har vi ju faktiskt inte fått nån information om hur det verkligen förhåller sig med de katter som sägs ha PRA eller vara bärare av det och skulle det visa sig vara så att någon av mina katter har en sådan katt längre bak i linjen så är jag nog bland de första att börja testa för PRA precis som jag tar HCM på stort allvar.

flis
6/28/11, 1:49 PM
#47

Om ingen testar så kan man inte veta vad som finns i linjerna. Ska man vänta på att någon katt blir blind och sen börja testa eller? Det känns lite som att alla väntar på att någon annan ska börja.

[Silkwaves]
6/28/11, 5:34 PM
#48

Flis: Ditt argument kan likaväl användas för PKD eller höftleder, eller vingelsjuka, eller någon annan sjukdom. Ska vi vänta med att testa till någon katt blir sjuk eller ska vi testa redan nu för alla sjukdomar som det går att testa för?

Visst kan vi göra det, men det kommer att innebära så höga kostnader att jag tror att få uppfödare kan fortsätta. Några kliniker och veterinärmedicinska laboratorier runt om i världen kommer däremot att tjäna stora pengar. Och nya tester för nya sjukdomar blir tillgängliga hela tiden. Utvecklingen med att analysera katternas DNA går fort.

Frågan är: Vinner rasen på detta? Jag, personligen tror inte det.

Nya hälsoprogram ska tas fram baserat på kunskap och en kostnads-nytta analys där fördelarna med hälsoprogrammet vägs mot de eventuella nackdelar det kan innebära(t.ex. kostnader, tillgång till testmetoder, en minskad avelsbas m.m.).

I studien som gjort av PRA har en (1) anlagsbärare hittats. För mig är det inte tillräckligt för att fatta ett drastiskt beslut om masstester av Cornish. Jag hoppas att denne katt har omtestats för att utesluta felaktigheter som korskontaminering av svabtesten, sammanblandningar av mätresultat o.s.v.. Fel görs även i forskning och ett positivt resultat i ett litet undersökningsmaterial är inte tillräckligt för att dra några slutsatser av överhuvudtaget.

Jag tycker att det skulle vara intressant om någon av forskarna som stod bakom studien skulle vilja gå vidare och kontrollerat undersöka förekomsten av PRA hos de raser som visat ett positivt resultat i undersökningen (exklusive de raser där det redan finns hälsoprogram eller för kategori 4 katterna där utfallet var så högt att det direkt motiverade åtgärder). Om en sådan studie genomförs kan jag mycket väl tänka mig att delta – i forskningssyfte. Sedan baserat på resultatet av forskningen kan vi ta en diskussion om eventuellt behov av hälsoprogram inom rasen.

Annons:
nelliots
6/28/11, 7:07 PM
#49

#46 Tråkigt att du blir så upprörd. Jag feltolkade uppenbarligen ditt inlägg. Mitt enda syfte var enbart att bidra med information, jag har överhuvudtaget inget intresse i om cornishuppfödarna testar sina katter eller inte.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

KatternasMatte
6/28/11, 9:22 PM
#50

#49 Nej jag är inte upprörd alls, jag bara ville tala om att även om det kan synas vara en liten kostnad så är det inte fråga om "bara 40$" utan avelsarbete handlar ju om så mycket mer än att bara göra ett test.

Vad jag däremot skulle vilja veta mer om, är om man ser ett klart samband inom siames/oriental om PRA skulle vara förknippat med maskanlaget eller inte? Skulle det vara så kan det för mig personligen vara en tillräcklig indikation för att testa en maskad hona som jag har använt i avel.

nelliots
6/28/11, 9:51 PM
#51

#50 Jag tror inte att det är relaterat till maskanlaget. Dock går det ju inte att bortse från att man för att få in maskat på cornish parat in siameser och därmed finns också en risk att man har fått PRA "på köpet". Detta gäller ju inte bara för cornish utan för alla raser som har maskat. Sedan måste man ju, som med allt annat, göra en avvägning för vad man ska inrikta sig på. Det finns många saker, som t ex HCM, som är värre än PRA. PRA är inte dödligt och en blind katt kan leva ett fullvärdigt liv. På kategori IV har vi hittills varit relativt förskonade från sjukdomar så därför finns det ju ingen anledning att inte arbeta med PRA. Men jag tror att, precis som HCM, finns PRA i alla raser i större eller mindre utsträckning. Själv ska jag HCM-scanna min hona inför nästa parning, som du kanske sett här på cornish rex iFokusGlad

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Upp till toppen
Annons: