Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1275 ggr
Zolah
2011-03-13 20:45

Lite expert hjälp?

Det är så att jag har en katthanne som heter Edwin ( kastrat ) som har tappat mycket päls och är som 'halvnaken' och jag vet inte direkt vad jag ska göra. Han har också vad min syster refererar som finnar, små svarta prickar på svansroten och runt läpparna ( fast värst är svansen )-

Ingen aning om dom två hör ihop eller så, han luktar också extremt illa när han varit på toa och enligt min pojkvän så skriker han ( men jag vet inte då jag inte varit med då han har gjort det ). Ska till vetrinären snart, hade tänkt kolla lite nogrannare på honom så jag vet vad man kan berätta vidare.

Om han hade mask osv borde väl min andra katt fått det också? och vad jag hört av andra så ' märks det klart och tydligt' om dom har just mask ( jag vill inte veta hur men det låter extremt äckligt.. )

Han har bra mat ( Iams 1+ year ) och han äter rätt stabilt, men tror hans tid som överviktig kanske har lämnat sina spår. Om jag inte kollar honom så hetsäter han ibland tills han kräks. Kan detta påverka hur han 'luktar' efteråt? jag vet inte jag spånar bara :c är rädd att hans förra liv av över konsumption av mat kan ha skadat hans mage nu när han är i 'ok' storlek ( tror han är normal viktig nu, svårt att bedömma då han har lite överskottshud )

Bör jag tvätta honom med nåt speciellt för problemen med just huden? största problemet för mig är att han blir så stressad/arg/rädd när han ska rengöras att det blir super svårt. Testade idag att ta en midlare tvål att tvätta stinkrumpan med ( han tvättar den inte själv ) samt att ta en svamp och tvätta svansroten försiktigt med på 'finnarna' sedan smörjde jag in med barnolja då jag upplever att det är torrt där.

Det ultimata igentligen skulle väl vara om det fanns någon som har massor med erfarenhet och som bor i skellefteå skulle kunna komma förbi och kolla på honom?

Om ni undrar så är Edwin en 'räddningskatt' och jag personligen har bara haft honom i ett år, innan dess har han bott hos min syster ett bra tag och innan dess vet jag inte riktigt men tydligen var inte förhållandena så bra där.

Annars är han extremt snäll, kelig och snabbt förlåtande. Tex, som jag nämnde om bad ( nåt jag inte gör ofta, dels för att han hatar det och dels för att jag tycker att katter fixar den delen bra själv ) så tar det inte lång tid innan han är glad igen och vill gosa.

EDIT: Kan katter få hemorrojder? ._.

Någon expert?

Annons:
[Silkwaves]
2011-03-13 22:02
#1

De svarta prickarna på svansroten och läppar mm låter som pormaskar. Det är inte helt ovanligt och det finns olika knep med allt från olivolja till specialschampon. Att hålla rent, inte klämma tror jag själv på. Pormaskarna finns ibland även under hakan. Jag brukar borsta med en liten tandborste under hakan och runt munnen när det behövs.

Det här att kissen luktar illa efter att han varit på lådan och att han skriker får mig att undra om han har problem med analsäckarna? Det kan en veterinär lätt undersöka och tömma om de behövs.

Sedan när det gäller foder, det finns en hel uppsjö av foder och inget foder verkar passa alla. Om katten har dålig avföring av det foder han äter nu kan det vara värt att pröva ett annat? Själv varierar jag foder och ger rätt mycket rått kött och blöt mat som komplement till torrfodret. Men om du planerar att byta foder ta det lungt med foderövergången.

Lycka till.

Zolah
2011-03-13 22:17
#2

Hur mycket tryck använder du då när du borstar i ansiktet? och vilken sorts borste? mjuk? ( sorry om jag frågar för mycket men jag vill kunna vara på säkra sidan ).

Tvätta verkar inte vara nån bra ide då han blir så sur under det hela, hur funkar det med olivolja?jag får ju inte riktigt hålla fast och kolla hans rumpa då han är rätt egen om den, värst är det då det är bad. ._.

OK? har som bara hört att hundar kan få problem med det. Jag vet som inte riktigt hur det ska bete sig då? han brukar ju som alltid ha lite bajs i rumpan , kanske ett tecken på det?

Han har alltid varit såhär oavsett mat vad jag vet, min syster ryckte på axlarna liksom och sa' det är en Edwin, han är alltid sådär '. Men jag borde nog dra mig och konsultera en vetrinär, blir orolig av detta. Måste verkligen få reda på hur man tar sig till den 'bra' vetrinären i stan ._.

Jo, sist då jag gav dem 'billig' mat så blandade jag i av det nya och som bytte på så vis. har för mig att det är ett bra sätt?

[Silkwaves]
2011-03-14 07:18
#3

Mina kissar ääälskar att bli borstade med mjuk tandborste och de brukar trycka sig mot borsten. Jag tror på att börja försiktigt och låta det bli en positiv upplevelse. Flera av mina katter kommer springade när jag viftar med borsten Glad

Olivoljan löser upp pormaskarna och jag brukar smörja på den och låta den sitta en tio minuter ungefär och sen tvätta. En del katter älskar olivoljan och slickar i sig den på en gång. Då följer ofta porisarna med i den tvätten. Olivolja är inte farligt för katter så det gör inget.

Pormaskarna är inget farligt problem utan mest estetiskt. Lukten i rumpan och att han verkar ha ont är det som jag tycker låter besvärligt. Analsäcksproblem ger en karaktäristisk stank (luktar illa skött ladugård ungefär) och det gör ont.

Nu skriver du att katten varit överviktig men gått ner i vikt. Det låter bra men jag tänker ändå, en del riktigt tjocka katter når helt enkelt inte att tvätta rumpan, kan det fortfarande vara problemet? Eller har han lagt sig till med en ovan pga tidigare övervikt?

Eine
2011-03-14 13:57
#4

Använd inte mer tryck i borsten än vad du själv tål på munnen och i ansiktet.Det är ju inte precis en rotborste och golvrengöring det handlar om utan mjuk skönhetsvård..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: