Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1061 ggr
lockar
3/13/11, 9:02 AM

Livmodersinflammation

Tyvärr så blev det inga kattungar. Cissi fick åka in till Bagarmossen igår. Det rann var ur henne. Det fanns inget annat att välja på än att kastrera henne.. När veterinären ringde när det var klart sa hon att det var helt rätt att göra det. Livmodern såg inte alls bra ut.

Hon sa att vad de har märkt på Bagarmossen så har det ökat med fall av livmodersinflammation. Samt att det går ner i åldrarna.

Jag som ville ha en tjej efter henne. Det är verkligen hårt att vara uppfödare. Funderar ibland hur orkar man.

Annons:
nakenkatt
3/13/11, 9:29 AM
#1

Vad ledsamt.Jag skickar varma tankar till dig.

[Silkwaves]
3/13/11, 9:42 AM
#2

Å så tråkigt för dig. Det är tufft att vara uppfödare utan tvekan. Många styrkekramar till dig.

För information:

Har själv haft livmoderinflammationer på två katter och förlorat en långt gång kull.Jag vet hur det känns. Båda gångerna har det rört sig om öppen livmodersinflammation, dvs det har runnit var hur honorna. I båda fallen har jag behandlat med antibiotika och livmodersammandragande och i båda fallen har de blivit friska och fått fina kullar utan problem och inflammationerna har inte kommit tillbaka.

Jag hade en jättekonflikt med just Bagarmossen för de såg akutkastrering som enda alternativet vid livmoderinflammation. De sa till mig att det inte fanns något alternativ! Det visst jag ju att det fanns och de blev väldigt arga när jag stod på mig och ville behandla. Jag tog min katt och gick… till min duktiga veterinär som efter diskussion med Ann-Marie Nilsson satte in behandling.

Nu kan man inte generalisera och om din hona var allmänpåverkad var det säkert rätt beslut.

Eine
3/13/11, 9:58 AM
#3

TS,så synd att de inte sköljde livmodern och behandlade ,som Silkwayves skriver! Jag har råkat ut för öppna livmoderinflammatiorner och alla gånger medicinerat bort eländet och senare fått frisk ungar (och inga fler inflammationer) Den enda gången jag låtit kastrera, har varit en siames med dold pyometra och tillståndet var livshotande.Den upptäckte vi inte i tid.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

boris1
3/13/11, 10:30 AM
#4

Tråkigt,och man kan inte vara efterklok,litar ju på vet råd..

Jag har haft ganska många livmodersinfloamationer på mina katter,har behandlat med antibiotika och alizin och har ingen som det kommit tillbaka på,flera har haft kullar efter det.

Ofta är vet dåliga på livmodersinflamation på katt,för på hund är det sämre prognos,där kommer det ofta tillbaka,men inte på katt.

Frågan är,varför har vi fått så mycket livmodersinflamation på katt?En del äter p-piller,där är en orsak,men unga katter som inte ätit p-piller??

[Silkwaves]
3/13/11, 10:42 AM
#5

I mitt fall är jag rätt säker…och efterklok… Kastratparning… samma hane parade båda honorna under ett halvår och ja… det var inte bra…

Mina honor var helt obesläktade så det går inte att säga att det går i linjerna. De har inte heller gått på p-piller innan inflammationerna.

Eine
3/13/11, 10:50 AM
#6

#5 ..eller kan det berott på ständiga löp? Det orsakar ju en del .Hur ofta löpte de?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
boris1
3/13/11, 10:57 AM
#7

Någon hade bara löpt någon gång, andra hade stått på p-piller…så det finns inge bra tråd där heller..

MonicaLagerquist
3/13/11, 11:06 AM
#8

Trist att planerna sprack.Hoppas att kattfröken piggar på sig snabbt nu. Jag har också haft snack med Ultuna om kastration.När jag var in med min första hona akutkastrerades hon.Men min andra hona klargjorde jag redan innan jag kom in att kastration inte var något alternativ i första skedet och om de inte ville behandla tänkte jag åka till ett annat sjukhus.Med alizil och PC blev Cissi bra på ett par dagar.Hon parades efter det och har nu haft två kullar efter det.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
3/13/11, 11:06 AM
#9

Jag har också haft snack med Ultuna om kastration.När jag var in med min första hona akutkastrerades hon.Men min andra hona klargjorde jag redan innan jag kom in att kastration inte var något alternativ i första skedet och om de inte ville behandla tänkte jag åka till ett annat sjukhus.Med alizil och PC blev Cissi bra på ett par dagar.Hon parades efter det och har nu haft två kullar efter det.

Stolt ägare till fem La permer

lockar
3/13/11, 11:25 AM
#10

Tack. Jag tror att jag tog rätt beslut när jag kastrerade Cissi. Hon var sig inte lik, väldigt trött.

[Silkwaves]
3/13/11, 12:03 PM
#11

#6 Nej inte det heller. Jag har bara haft en hona som verkligen löpt ofta och det är gammelkatta som löpte i ett om hon inte gick på p-piller. Hon kastrerades när hon var fyra just för att jag var rädd för livmoderinflammationer. Bella blev parad på sitt livs andra löp och det var hon som Bagis tänkte akutkastrera. Ruth hade fått en kull tidigare och hade möjligen haft ett par löp utan parning.

#10 Ja jag skrev inte för att göra dig ledsen, jag förstår så inneligt väl att du har det tufft nu. Du tog säkert rätt beslut i Cissis fall, men det kan vara bra att veta för andra i samma situation att det finns andra möjligheter.- Kram igen.

lockar
3/13/11, 12:08 PM
#12

#11 Det var inget emot dig. Kram på dig också. Det kändes bara bättre för mig att skriva vad jag kände.

Strawberrygirl
3/13/11, 2:21 PM
#13

Fy så tråkigt för dig. = ( Det är tufft att vara uppfödare, katter som blir sjuka och planer som går om intet. Det krävs att man är stark och orkar komma tillbaka gång på gång efter de motgångar man möter. Men då det går bra är det bara så underbart.

Jag har en hona som fick livmodersinflammation efter sitt tredje löp. Hon hade inte gått på piller innan och hade en löpcykel med 6 veckors mellanrum. Efter behandling satte jag henne på piller i ett år för att jag ansåg att hon var för omogen för att ta en kull. Nu har hon sin första "kull", en kattunge blev det och det har gått bra. Men ändå känner jag mig nojjig varenda gång hon löper och går och kollar henne i rumpan i veckor efteråt.

Annons:
[Wiveka]
3/13/11, 4:45 PM
#14

fy vad trist..

AnneAlva
3/14/11, 11:12 AM
#15

Usch vad tråkigt och jag förstår att det känns tufft just nu. Rynkar på näsan Jag har haft livmoderinflammation på en av våra katter och den gick att behandla bort och hon fick en kull efter det men då var hon inte allmänpåverkad. Hade hon varit det hade jag troligen inte vågat behandla eftersom det kan gå fort, särskilt som katter inte ofta visar några tecken på att vara dåliga förrän det gått rätt långt.

Kram till dig och hoppas det snart känns bättre!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Spotless
3/14/11, 12:04 PM
#16

Vad tråkigt för dig, men huvudsaken är ändå att Cissi kommer att bli frisk och få ett långt och bra liv. Om hon var allmänpåverkad var det säkert rätt beslut att ta även om många, inklusive jag själv, kunnat få sina katter friska med behandling.

Var det Charles som var den tilltänkte pappan? Är han fortfarande fertil så har du ju ändå möjligheten att få en honkatt att spara efter honom, om inte efter honom och Cissi.

lockar
3/15/11, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag vet ju att man kan behandla livmodersinflammation. Men jag tyckte att hon var så dålig. Hon var på dag 26 i sin graviditet. Så det var tråkigt. Det var Charles som var pappan. Fick ordna en boddie till henne. Slickade sig så mycket så jag var rädd att hon skulle få upp såret.

Upp till toppen
Annons: