Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1978 ggr
Sigvardsmatte
2011-03-08 21:06

När är en bra tid att kastrera mina grabbar?

Jag funderar lite över när jag borde kastrera mina grabbar. Har en kille här hemma som är född 101109 och en kille som är född 101221 som kommer hem till oss nästa vecka. Det bästa för oss vore att kastrera dom samtidigt men funderar över hur länge man vågar vänta med den äldsta grabben. Funkar det att kastrera dom när den ena är 5,5 månader och den andra är precis 4? Vill inte att den äldsta ska hinna börja kissa inne. Hur tycker ni man ska göra?

Annons:
MonicaLagerquist
2011-03-08 21:14
#1

Det låter som en bra plan tycker jag.Det finns det en del veterinärer som inte vill kastrera förens katten blivit sex månader.

Stolt ägare till fem La permer

Sigvardsmatte
2011-03-08 21:19
#2

Nej det är väldigt olika bud när det gäller tidpunkt att kastrera. Är mest fundersam över ifall lillen är för liten för att kastrera vid 4 månaders ålder.

[Lec72]
2011-03-08 21:24
#3

Men alla uppfödare som kastrerar vid 12 veckor då?

Borde ju gå att kastrera när som efter det då?

Sigvardsmatte
2011-03-08 21:32
#4

Ja det är som sagt olika bud. Vissa hävdar att tillväxthormonerna rubbas om man kastrerar för tidigt. En veterinär som jag pratade med sa att dom kan få långa smala ben om man kastrerar för tidigt, men det har dom ju redan =)

Eine
2011-03-09 10:43
#5

Du kan kastrera samtidigt.Är ju enklast för både dem och dig.De tillväxtzooner som sitter i lederna kan göra någon pytteliten skillnad i längd,men det är tillfälligt och övergående och vad jag har hört och även läst om,inget farligt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Xenomorphs
2011-03-09 11:44
#6

Åsikter om tidig kastrering eller inte finns det många. Leta efter undersökningar på nätet och fråga gärna din veterinär vad han grundar sitt uttalande på. Jag har låtit kastrera flera hanar innan flytt och inte har det blivit några taxar av dem inte :-). Det är heller inte så att de blivit småväxta, inte heller har de lagt på sig och blivit feta.

Leta efter fakta och fatta sedan ett beslut som du själv är tillfreds med.

-- Eternity is a very long time --

Annons:
MonicaLagerquist
2011-03-09 15:02
#7

Idag har jag varit och bokat tid för en kastraton,så om två veckor kommer Zalt att kastreras och operera bort sitt navelbråck.Hon kommer att vara femton veckor då.Min veterinär tyckte att vi skulle göra det redan nu men jag vill vänta lite eftersom att hon vaccinerades idag.

Stolt ägare till fem La permer

EmyJ
2011-03-09 23:36
#8

#6 Det är tvärtom - det sägs att dom får längre ben om dom kastreras tidigt Glad

www.kickemcattery.se

Sigvardsmatte
2011-03-10 07:13
#9

Har pratat med olika veterinärer och fått olika svar men har nu bokat en tid för båda samtidigt. Tror det blir bäst så. Veterinären som ska göra ingreppet sa att om lillen växer normalt så är det ingen fara. Tack för alla kloka råd! Det är alltid svårt sånt här. Man vill ju göra det bästa för kissarna hela tiden.

Elshira
2011-03-16 12:20
#10

Jag är inte så insatt i just kattavel osv (men vi brukar kastrera våra hankatter vid strax under halvåret i.af), men generellt sett å andra sorters djur så har jag då aldrig hört att det skulle rumma hormonbalansen på något neggativt vis.

Men något generellt är ju att okastrerade brukar bli något lägre och grövre medan kastrerade djur växer lite mer på höjden och blir lite smalare. Testosteron bygger ju muskler så kanske går då denna energi åt till högden istället för grovheten då.

Innom hästaveln t.ex så går i.af både hingstar och vallacker lika bra på tävling. Hade det visat sig att det påverkade negativt med kastrering så tror jag nog det varit uppe på tapeten för länge sedan!

Hakuna matata!

[Wiveka]
2011-03-16 18:54
#11

Sitter här och är helt förundrad över hur två nysövda och nykastrerade hankattungar på drygt 12 veckor är sååå superpiggaKyss

De blev oxå vaccinerade och chipmärkta under sövningen.

Denna kommentar har tagits bort.
Sigvardsmatte
2011-03-16 19:03
#13

Det låter betryggande! =)

Annons:
Eine
2011-03-17 10:17
#14

#11 Det är just det som är så positivt när det gäller tidig kastration.Katterna är pigga efter bara ett par timmar och leker som vanligt.Och chip och vaccinering kan de få som sövda och märker inget alls av det.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: