Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 3757 ggr
Mischa
3/7/11, 7:50 PM

Tappar mycket päls

Har märkt att min crx dam börjat bli väldigt tunnhårig på svansen och över ryggen.

Är ny på rasen och funderar över om det en normal pälsfällning för cornish eller om det är något "fel" som ex. foder.

≧◔◡◔≦

Annons:
EvaG
3/8/11, 5:34 AM
#1

Kan tänka mig att det kan ha med fertilitet att göra. Många katter kan drabbas av det och det gäller alla raser. På rexarna är detta synbart då de inte har ytterpälsen som "döljer" det. När katten blir fertil så sker ju en massa hormonförändringar mm. Så det kan som sagt bero på att din cornish börjar bli fertil. Hur gammal är hon.

Det kan ju också bero på fodret. Har du bytt foder nyligen? Det kan kanske också bero på att det börjar bli vårtider och pälsbyten, men då borde det vara över större delen av kroppen. Undrar om inte foderbyte också skulle bli över en större del av kroppen.

Nu är jag ingen större expert, men detta ovan var det jag kom att tänka på spontant. Du lär nog få rätt svar här snart då här finns måpga som har erfarenhet och kunskap.

Måste också få säga att det är kul att du hittat den trevliga och underbara rasen Cornish rex.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Eine
3/8/11, 10:36 AM
#2

TS, ett vanligt fenomen på rex.Och som Eva skriver,så kan det bero på olika anledningar.Hon blir förmodligen bättre när du kastrerat henne.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Xenomorphs
3/8/11, 12:20 PM
#3

Vår kastrat ser ut så varje vinter, men när våren kommer så tjocknar pälsen igen :-)

-- Eternity is a very long time --

Mischa
3/8/11, 8:44 PM
#4

Tackar för svar.

Glömde skriva att det är en kastrat så där lär det inte vara några problem, vidare har hon gått på samma foder ett tag (Acana) + blötmat.

En annan anledning kan ju vara stress, förvisso är hon en omplacering men vi har haft henne ett tag nu och ser ingen orsak till höga stressnivåer nu.

Troligtvis bara en vinter/fäll grej då som syns extra tydligt.

≧◔◡◔≦

AlexH
3/9/11, 1:10 PM
#5

vet om flera Crx som tappar päls vintertid och får finare päls sommartid.. så det finns inom cornisharna…

Min fertila hon hade en "motorväg" över ryggen när hon diade sina kattungar och enda fram tills nu i december.. nu är den randen borta igen.. så det kan vara hormonellt också..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Upp till toppen
Annons: