Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 16000 ggr
PetrasLova
1/19/10, 8:17 PM

märkligt operationsärr?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här ser nu Alice mage ut efter att 6 operationsdygn har passerat…några fler som har liknande erfarenhet?

Annons:
Eine
1/19/10, 8:20 PM
#1

Det har jag aldrig varit med om, och skulle omgående kontakta veterinär för ett utlåtande.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Salmissra
1/19/10, 8:25 PM
#2

Det ser verkligen inte bra ut.. Veterinären, bums!

PetrasLova
1/19/10, 8:41 PM
#3

jag har kontaktat veterinären i grannkommunen då min veterinär inte har öppet nu, de tyckte jag skulle avvakta tills imorgon och visa upp henne hos veterinären som utförde operationen så hon får känna och besluta vad som skall göras…det sade att en del kan få ett bråck som komplikation, talade även med Alice rara uppfödare och hon läste också att de kunde få ngn form av allergisk reaktion på de inre suturerna. 

Hon äter, har gjort både nr 1 och 2 så jag ska försöka att inte hausa upp mig ikväll men skulle hon bli sämre av MINSTA slag så åker jag in till stora Bagarmossens Djursjukhus på stört.

AnnaS
1/19/10, 8:57 PM
#4

Kan vara en ansamling av sårvätska under huden. Det är inte helt ovanligt med bulor så under huden vid kastrering. Håll ett öga på henne bara.

PetrasLova
1/19/10, 9:01 PM
#5

Jag blev så förvånad för Lova såg inte ut på detta viset? Därav min fundering…den känns i konstistensen som ett hårdkokt ägg utan skal, inte het men varm…men de är ju varma i sig själva på huden våra Cornish.

Hon verkar inte ömma heller…men jag håller STEN koll utan att vara på henne för mkt så hon blir orolig Oskyldig…ja ni förstår nog hur jag menar.

Salmissra
1/19/10, 9:05 PM
#6

Det kanske inte är någon fara men som den hönsmamma jag är och tror att mina katter ska dö om dom jamar annorlunda…

En tanke.. Kanske ska försöka hålla henne så stilla som möjligt? Det är ingen varböld eller så? Är det hårt eller mjukt? Tänker så det inte spricker…

Annons:
MartinaH
1/19/10, 9:16 PM
#7

Jag har bara erfarenhet efter att Idun kastrerades nu innan jul. Hon började efter kanske 6-7 dagar få en avlång och rätt stor bula längs med snittet. Jag var tillbaka till veterinären efter 10 dagar (och det var då hon var som mest svullen). Jag märkte att bulan blev större när hon rörde sig mer. Veterinären kände och klämde men trodde inte att det var något konstigt utan troligtvis bara en ärrkaka eller reaktion av de inre stygnen. Hon pratade också om bråck som en komplikation men var som sagt rätt säker på att allt var helt normalt. Bulan krympte sakta men säkert och försvann helt efter kanske en eller ett par veckor.

Måste dock tillägga att Iduns bula var betydligt mindre än Alice.

Dolleminas
1/19/10, 9:40 PM
#8

Jag kastrerade min Alma för också 6 dagar sen och det ser nästan "läkt ut" dvs man ser aningen av såret + att stygnen är kvar… skullehon sett ut så där hade jag besökt vetten direkt… tror inte det är nåt farligt iof, men så där ska det inte se ut!!

AnnaS
1/19/10, 9:45 PM
#9

Om det skulle vara var så skulle hon vara mycket sjukare än vad hon är nu. Min Sissi hade en sådan bula och det var sårvätska enligt veterinären och det absorberas av kroppen sedan. Ingen fara alltså utan man ska bara hålla ögonen på henne :-)

Trollhassel
1/19/10, 9:46 PM
#10

Hade en honkatt som fick en liknande bulle på såret. Det var vätska och tömdes av vetrinären. Det kan bli mycket smärtsamt om det får gå långt så jag skulle ta henne till verinären.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

PetrasLova
1/19/10, 9:54 PM
#11

Blandade svar här Tungan ute#6 jag är en riktig hönsmamma jag med…tack för att ni flikar in med era erfarenheter för det är intressant att veta.

Mina katter är mina bäbisar så jag ger mig av som jag skrev på stört om läget förändras…jag håller koll! Med 3D glasögonen från filmen Avatar Cool

Trollhassel
1/19/10, 9:57 PM
#12

När Sally (som hon heter) fick bulle på såret så var det drän och tratt som gällde. Det kan säkert vara olika med olika vetrinärer vad de gör och säger.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

kayarina
1/19/10, 10:00 PM
#13

min vinga såg också ut sådär och jag var jättestressad. men tydligen så berodde det på att något i stygnen triggar igång något annat i kroppen och då blir reaktionen sådär. det kommer garanterat att bli mindre och sjunker snabbt in sedan när stygnen tas bort. så blev det för min kisse. även om jag inte trodde det! det ser säkerligen värre ut än vad det är. :)

Annons:
PetrasLova
1/19/10, 10:03 PM
#14

jag kommer att kontakta min veterinär imorgon igen för påtittning, håller er uppdaterade så ni vet vad som konstaterades.

PetrasLova
1/19/10, 10:05 PM
#15

# 13 *pust*…jag hoppas det är vad Alice har, uppfödaren var inne på samma spår.

kayarina
1/19/10, 10:05 PM
#16

jag kände mig också som värsta hönsmamman! åkte dock till veterinären och tog bort stygnen. så att hon fick se att allt stod rätt till då. hon sa att det brukar bli så. men att vinga var ett extremfall då hon var en av dem som fått en större bula. men hon gjorde ingenting åt det och jag fick höra av mig om det inte gick ned sig. vilket jag inte behövde, då det läkte till sig och sjönk in. :) hoppas det går bra för dig. jag gruvar mig för nästa kastrering jag. tycker det är jättejobbigt att se  katterna så groggy och ärren är ju ganska äckliga. helt roliga är de i alla fall inte. :P

kayarina
1/19/10, 10:07 PM
#17

15# jag är ganska säker att alice har samma som vinga. lite otur. men det går säkerligen till sig. :) otur att man inte slapp bara. hehe. vinga var och är dessutom min första katt och jag hade noll koll på kastrering osv. blir så olika för alla…

kayarina
1/19/10, 10:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

hittade bara en bild från dag ett på vingas mage. men det såg ut som alices bula rätt snart efter.

PetrasLova
1/20/10, 2:52 PM
#19

Har nu varit hos veterinären med Alice och hon blev tömd på sårvätska som stod därinne. Hon skall nu äta antibiotika - vetrimoxin 2 ggr/ dag i 10 dagar då det är risk att det blir inflammation dels pga av tömningen men även av den sårvätskan som står kvar.

Stygnen får även sitta några dagar extra. Skönt, nu pustar vi ut en stund. Hon var sååå duktig lilla tjejen Kyss blev kycklinghjärta istället för ett bokmärke när vi kom hem Tungan ute

Stort tack för alla inlägg, verkligen!

Eine
1/20/10, 4:31 PM
#20

#19 Det såg illa ut .Bra att du var snabb till veterinären.Lycka till med din goa tjej.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Salmissra
1/20/10, 4:36 PM
#21

Skönt att det "bara" var så! Hoppas hon snart är helt återställd :)

kayarina
1/20/10, 5:28 PM
#22

19# konstigt att du fick gå till veterinären och inte jag. :S men å andra sidan så ska man alltid kolla för säkerhetsskull. komplikationer är inte roliga grejer. varken för katten eller för ägaren eller för plånboken. sknt för dig och lilla kissen i alla fall! :)

Eine
1/20/10, 6:30 PM
#23

#22 Det kanske var skillnaden i storlek på bulan? Ibland har storleken betydelseTyst

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

kayarina
1/20/10, 7:10 PM
#24

23# tycker att vingas såg ut att vara lika stor som den där. inte på bilden dock, den var för "nytagen". hennes bula såg nästan sprickfärdig ut också. men var rätt kompakt.

Trollhassel
1/20/10, 7:43 PM
#25

#19 Ja, det var ju så de gjorde med Sally också och efter det så blev det snabbt mycket bättre. :) Skönt!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[lenniiis]
12/14/14, 10:13 PM
#26

Kan inte låta bli att fnissa åt kommentaren i #6 ! Jag är precis likadan, blir rädd för minsta lilla 😂 

Anledningen för att jag dammar av den här 4 år gamla tråden är för att…

Mina älsklingar kastrerades för 6 dagar sedan (i måndags alltså, 7 dagar imorgon). Vår Rosies sår är inte jättesvullet men Lillys ser ut som kattens på bilden! Dock är Lillys stygn finare än vad det är på bilden, men det är fortfarande världens kula på magen. Inte lika "lång", men det är riktigt stort utåt. Det är alltså inte normalt att det ska bli så stort? / rädd hönsmamma (vi ska givetvis ringa vet imorgon)

Lo9698
2/14/15, 12:41 PM
#27

Vi kastrerade våra två honkatter i onsdags. Såg jättefint ut. På torsdag hade båda börjat bita och slita i metallstygnen och dra ut magnätet, den ena mer än den andra. Samma eftermiddag akutopererades båda. Nu är de hemma igen, båda med trattar. Den som slitit ut mest av magen, har en liknande bula på magen nu. Båda går på penicillin men ska nog ringa och rådfråga Vet på måndag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: