Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 8265 ggr
Fraggelfia
6/3/10, 4:20 PM

Få hona att löpa?

Nån som har nåt tips på hur man kan få igång hennes löp?

Keiko var på g att börja löpa, och har sen dess bott med sin tilltänka älskare Ice i drygt 2 veckor. Ingenting händer. Inget löp och inga parningar. De har blivit lite bättre vänner bara… men hallå, vänner kan de vara sen! ;-)

Finns det nånting man kan göra för att hjälpa naturen på traven?

Annons:
EvaG
6/3/10, 4:41 PM
#1

Tror att naturen är så att när det är den varmaste perioden löper inte katten.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

AmazingNature
6/3/10, 4:52 PM
#2

#1 det finns en poäng i vad du säger (när det gäller vår tamkatter och innekatter) men nu är det inte varmt

AmazingNature
6/3/10, 5:02 PM
#3

#0 men två veckor är ingen tid! Flört

Det är inte ovanligt att en honas löp avbryts när hon träffar hanen, tyvärr. Så det är bara att invänta nästa löp. Vet du vad din hona har som löpcykel? Det kan hjälpa även om det är ganska individuellt; när de är ihop med hanen kan deras rytm ändras

Fraggelfia
6/3/10, 9:53 PM
#4

EvaG: Nej, här är det inte speciellt varmt, och hon brukar löpa på sommaren när det är riktigt varmt.

AmazingN: Nja, allså hon har ingen jämn löpcykel så att förutspå när hon ska komma igång med nästa löp är väldigt svårt att säga. Det är inte direkt gjort på en svinblink för oss att få ihop logistiken kring parning då hanen bor 45 mil bort från oss, enkel väg.

Inget man kan ge dem eller så för att de ska köra igång?
Borde ju finnas nåt naturpreparat. Kattmynta?

Salmissra
6/4/10, 12:01 AM
#5

Du kan låna min kusins kastrerade hanhund, min lilla fisa började löpa efter att han hade bott här en helg ;)

MyTwiggs
6/4/10, 8:45 AM
#6

Jag tror att det är svårt att ta till extra knep för att få honor att börja löpa. Naturen har sina processer. Jag tror på att separera dem från varandra (i olika rum, inte nödvändigtvis att skicka hem katten 45 mil). Om de inte lever inpå varandra kan löpet triggas igång, men ett annat faktum är att man knappast märker när hon är på gång att börja löpa om när hon bor med en hane. Då brukar inte honorna vara så ljudliga, däremot bör ni ju höra parningar när de sker.

Vissa säger att doften av klorin kan få honor att börja löpa (och den kan också få hanar att börja strila). Klorin är giftigt för katter, så om den metoden ska testas så får man torka med klorin någon stans och sedan låta det torka helt innan katterna får nosa.

Jag skulle nog säga att det är bäst att ha is i magen och vänta ut det hela.

Var hon bara på gång att börja löpa när de släpptes ihop så komer de lätt ur sig, visst det kan vara en fördel om katterna är oerfarna att de får träffas tidigt, men annars tror jag att man gör bäst i att vänta till andra riktiga löpdagen.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Annons:
[Silkwaves]
6/4/10, 9:16 AM
#7

Håller med låt naturen ha sin gån ghelt enkelt. Trigga med klorin är ju ingen idé tror jag för det liknar tydligen hankattskiss och hankattskiss utsätts hon ju redan för när hon bor ihop med hanen Glad Så det är bara att väääänta…

det Twiggie skriver om att det inte alls märks lika bra när honor går i löp när man har hanen tillsammans med dem kan jag skriva under på. Senaste löpet med mina två tjejer märks nästan inte alls. Bara honorna får sig en parning då och då är de tysta och nöjda. (Usch vad det där lät hemskt Skäms - men det är faktiskt så hemma hos mig just nu…)

AnneAlva
6/4/10, 11:31 PM
#8

Jag har full förståelse för att vilja hjälpa naturen på traven. Har själv en hona som löper med en sådär två månaders mellanrum när det är som mest frekvent och vissa perioder stannar hon upp och löper liksom inte mer. Det är tämligen frustrerande och sinnestron kan stundtals vara en skör litet tråd från att flyga all världens väg.

Solljus är A och O, när det är mycket ljus (alltså längre dagar) så kommer löpen tätare för de flesta honor. Om man har dåligt med sol så fungerar även artificiellt ljus, huvudsaken är att det är ljust så mycket det bara går.

Vi provade förra gången det begav sig med vetegroddsolja. Det finns att köpa i välsorterade djurbutiker och ska vara lite "stämningshöjande". Jag har för mig att vetegroddsoljan i sig egentligen är för pälsen men en bieffekt är att den också är löpstimulerande.

Lycka till och om du hittar något som funkar så posta det här, jag vill också veta! Glad

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
6/5/10, 12:17 AM
#9

Håller med många i tråden.Sätt parterna i olika rum så de får ropa på varandra,och ge vetegroddolja.Det brukat ta 2 veckor max.Lycka till!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Fraggelfia
6/5/10, 12:41 PM
#10

Tack för tipsen!
Ska geast placera dem i olika rum och se hur det påverkar dem!

Karinoelvis
4/18/16, 7:05 PM
#11

hej. jag vet att det är många år sedan detta inlägget va aktuellt…men jag undrar bara hur det gick? Blev det bättre av att sära på dom? Kom hon i löp sen då? Och det blev bebisar…? Jag sitter i typ samma sits….

Med vänlig hälsning,

Eine
5/3/16, 2:44 PM
#12

Hej. Svarar sent omsider. Jag tog hem hannen och satte ihop honan med honom. De var sams, snälla mot varandra men hon ville inte först. Så efter 4 dagar hörde jag parning och nu har de hållit på i en dryg vecka. Kanske värt ett försök?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: