Annons:
Etikettcornish-rex-och-andra-djur
Läst 1992 ggr
Liiisen4
2010-09-08 12:52

Hund och rex

Hejsan!! behöver hjälp..

jag har en cornish rex som jag fick som omplasering och har haft henne i snart 1 år hon är jätte go och mysig,när HON får komma till en och bestämma själv. men så skaffade vi hund och de går inte alls ihop, katten är livrädd och fräser, slåss och är jättedum mot hunden som precis har börjat fått tillbaka sitt mod för katter.

hunden har inte heller gillat katter men med en kompis katt går det utmärkt nu.. men sen min katt börjat bråka med hunden så har hunden backat igen… så mina svärföräldrar har nu fått vårnaden om katten.. vilket känns tråkigt.. för helst av allt skulle jag vilja att dom gick ihop, men jag vill inte stressa upp någon utav dom så katten har det mycket bättre hos mina sv.föräldrar där hon nu kan slappna av bättre igen :) och hunden behöver inte tänka på att den kan komma en katt och attackera från alla hörn och kanter….

nu kommer min fråga.. jag är ju självklart otroligt sugen på att skaffa en till rex som jag kan ha hemma med mina hundar.. och då undrar jag..
tycker ni jag ska skaffa en unge och vänja den vid hundarna och isåfall, hur bär jag mig åt för att få en unge van vid hundarna?

eller tycker ni jag ska skaffa en omplaceringskatt som jag vet redan går ihop med hundar??

tack på förhand! :)
KRAM LISEN

Annons:
pepsan
2010-09-08 15:17
#1

Jag har alltid haft både hund och katt. Men kanske bättre att en katt kommer som liten unge för då kan ju båda vänja sig eller iaf katten . Nu har jag själv en cornish på 7månader + 2 småhundar och det börjar gå bättre och bättre mellan dom. Men jag brukar säga att antingen ska helst hunden vara valp eller katten vara unge när den kommer, då brukar det gå bäst. Men klart att det är olika oxå. Första hunden jag hade var en sheltie och en vanlig bondkatt. Katten kom som en unge och dom blev så bra kompisar att dom brukade leka med varandra. Denna katten har jag kvar ännu14år, men inga hundar som jag haft efter min första hund, som katten lekt med så som han lekte med den fösta hunden. Men klart katten börjar bli gammal.. Dom sov oxå ihop.

[Silkwaves]
2010-09-08 18:12
#2

Jag tror på att skaffa en kattunge. Jag har sålt flera kattungar till familjer med hund och det har gått utmärkt. Det har i då rört sig om mycket väluppfostrade hundar och kloka hund-(och kattägare) som har koll på sina djur. Men det är ju en fråga om hur mycket hundarna ogillar katter… är de allt för rädda kankse det kan bli svårt.

Visst kan det gå bra med en hundvan omplaceringsrex också. Men kattungar anpassar sig lätt till just dina hundar - förhoppningsvis. Glad Så varmt lycka till!

Avots
2010-09-08 18:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har ju cornish och hund och har inte upplevt några problem då jag har tagit hem nya katter. Den äldsta var 5 månader så de har ju alla varit unga då de flyttat hit. Det har tagit ett par tre dagar innan de vant sig vid hunden.

Jag har också haft en mängd kattovana hundar på besök utan större problem, hundarna är alltid väldigt avvaktande mot katterna, men jag lämnar dem så klart inte utan tillsyn.

Här är en bild som symboliserar hur bra det kan gå då man börjar tidigtFlört  Cittra 5v och Saga äter från samma tallrik.

pepsan
2010-09-08 21:46
#4

# 3. Vilken härlig bild Kyss Ser ut som du oxå har en nakenhund eller ser jag fel ?

MonicaLagerquist
2010-09-08 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

När vi skaffade vår första katt hade vi två stora hundar.Det fungerade bra.Från början hade vi kompostnät i dörrhålet så att hundarna inte kunde komma åt katten om katten inte ville.

Stolt ägare till fem La permer

Liiisen4
2010-09-09 13:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

tack allihopa för alla bra svar!! :) jag kommer nog som ni säger skaffa en kattunge. jag tror också på att de kan vara enkare och det blir mer naturligt för katten eftersom den får växa upp med hundarna. :)

#3 vilken härlig bild!!

nu bli det till att leta kattunge då ;) alltid lika kul!! :D

Tack en en gång!

kramar Lisen

skickar med en bild på hundarna :)

Annons:
Fraggelfia
2010-09-10 11:34
#7

Åhhhh… staffar! <3

Jag har själv Amstaff och Fralla och katter tillsammans. Det har aldrig varit några problem. Vi föder ju upp kattungar nu och då och de fungerar utmärkt tillsammans.

Lycka till i jakten på kattunge!

AlexH
2010-09-10 16:17
#8

jag har 3 rexar och två faraohundar… det går jättebra.. jag skaffade kattunge efter jag hade skaffat hund… det tog nog ett par månader innan min hund accepterade den lilla rexen… nu tolererar de varandra :).. min yngre hund älskar alla rexarna och det funkar jätebra..

det kan vara fräsande och så ett bra tag… men så länge både hund och katt vet att DU bestämmer hemma så brukar det lösa sig! Lycka till!

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Liiisen4
2010-09-11 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#7 ja visst är rdom undebrar!! mitt nästa hundinköp blir nog en fralla! älskar dom ! :D

va skönt och höra att det har funkat för så många! då känns det lite mer hoppfullt :) känns ju jobbigt om jag skulle behöva lämna bort katten igen :/

#8 okej tack så jättemkt.. slutade katten tillslut fräsa och så och accepterade hundarna? för det jag är lite orolig för är att katten ska bli livrädd för hundarna ist. vore mysigt om dom kunde sova ihop och så :)

Liiisen4
2010-09-11 10:51
#10

Hahaha oj ursäkta min stavning! hehe skriver lite för fort ibland :P

Bulle
2012-08-15 08:22
#11

Vi hade 2 vuxna Engelska bullterrier när Putte kom till oss. Han var då 1 år. det tog ca 2 veckor så var dom sams, de fick lära sig att Putte skulle vara högst i rang.

Jag var lite orolig att det inte skulle funka eftersom bullterrier inte är den mjuka sorten. Men nu är de bästa vänner.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

Upp till toppen
Annons: