Annons:
Etikettavelshane-finnes-sökes
Läst 4455 ggr
LykkeLii
12/1/10, 5:19 PM

S*Ilfirin's Minë Carnë Ráu

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

 ARCHIMEDES

S*Ilfirin's Minë Carnë Ráu

 Stamtavla finner du på; http://ilfirins.se/stamtavla.html snart även på pawpeds. 

Han är röd spotted (d 24) och född den 2010-07-09. Blodgrupperas till våren (Pappa A/B & Mamma A).

Archi bor i Härnösand, men kommer ta emot honorna i Husum och honorna ska vara som han, enbart innekatt, självklart friska, vaccinerade, FIV/FeLV-testad och HCM-scannade.

Han är ledig till ett fåtal honor och det är inte först till kvarn, utan vi behåller rätten att välja.

I januari kommer han göra sin utställningsdebut i Sundsvall.

Archi är en ståtlig hane, med höga, slanka ben med ett maskulint ansikte och har en proportionerlig helhet.

Hans personlighet är en riktig casanova som gillar att mysa och leka.

Han kommer att lämna över en del restriktioner, men de tar vi närmare vid intresse.

Vi kommer hålla honom fertil så länge han sköter sig.

Om han låter intressant får ni skicka ert intresse på

ilfirins@hotmail.com

(Det är min syster Mia, som äger han och hon kommer vara kontaktpersonen.)

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Annons:
LykkeLii
12/1/10, 5:23 PM
#1

Fler bilder kommer, på bilden är han kring 11-12veckor.

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

[Wiveka]
12/1/10, 5:42 PM
#2

Mycket snygg killeKyss synd att Tapini och han är så nära släktRynkar på näsan

kissan78
12/1/10, 7:31 PM
#3

Archi Kyss Har ju fått den stora äran att träffa honom några gånger även om det nu var ett tag sen sist. Underbar kille!!!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Spotless
12/1/10, 8:16 PM
#4

…ser fram emot att få se honom i Sundsvall i januari!

lockar
12/1/10, 8:48 PM
#5

fin kille

LykkeLii
1/27/11, 11:16 AM
#6

Om vi kommer med så kan ni få se honom på Björkstakatten i Umeå, lördagen den 9april.

Vi längtar! Glad

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Annons:
Eine
1/27/11, 12:17 PM
#7

Varför har du restriktioner?Och vilka?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Spotless
1/27/11, 2:07 PM
#8

Jag som, av olika orsaker, aldrig kom i väg till SuK längtar efter att få se "mitt" lilla barnbarn i Umeå i april. Kyss

LykkeLii
1/27/11, 10:03 PM
#9

#7 Vi har valt att ha det för att vi tror det kan främja rasen och är ett viktigt hälsotest. 

Restriktionerna är eller restriktionen är:
- avkommor i kullen (de han lämnar efter sig) som (endast de som)ska gå i avel ska hcm-scannas innan parning.

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

LykkeLii
1/27/11, 10:04 PM
#10

#8 Längtar verkligen, för det var ett tag sedan vi sågs sist.

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Eine
1/27/11, 10:29 PM
#11

#9 Ja åsikter går ju isär om den saken,så är det.Jag tycker ju inte att det främjar en ras genom att föda upp mestadels kastrater.Men den diskussionen kan vi ta en annan gång,ursäkta om jag hamnar utanför ämnet här.

Men ang HCMscanning så är det väl bra om alla gör det även om katten inte ska gå i avel.Känner mest att hjärtfel är lika trist att få på en älskad familjekatt.Men,bättre att några blir det än inga.Det är nog bra att skriva det som villkor.Ett bra initiativ av dig!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

LykkeLii
1/27/11, 11:54 PM
#12

Förlåt, jag skrev lite otydligt, men det jag ville mena var att de kattungar som uppfödare/ honkattens ägare väljer gå i avel gäller restriktionen. Om uppfödaren vill sälja alla till avel så får den göra det, det är okej för oss. För vi vill aldrig tvinga någon att kastrera någon avkomma eller avkommor i onödan, för alla ska göra sina egna val till aveln. För jag håller med dig om att det är svårt att avla på kastrater Flört

Jag håller med dig scanningen.

Denna diskussion kan vi ta mer i en annan tråd, jag tycker det är intressant att höra dina och ev. andras åsikter! Man lär sig mycket av det, jag iallafall! Glad

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

kissan78
1/27/11, 11:57 PM
#13

#8 Så kul att du kommer till Umeå, håller tummarna att alla får vara friska o krya när det blir dags för den utställningen

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Annons:
Eine
1/28/11, 1:50 AM
#14

#12 Jag lär mig också hela tiden,det är väl därför jag alltid tjatar och frågar och undrar hur andra gör och tänkerGlad.Tar gärna till mig bra idéer.Nu förstår jag bättre hur du menade!

#8-12-13.Lycka till på utställningen i Umeå!Länge sedan jag var där,längtar faktiskt dit ibland..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MagicPaws
2/20/11, 8:10 PM
#15

#9 Låter bra i teorin men betyder det att om jag skulle använda han så är jag skyldig att tvinga mina avelskattköpare att HCM testa före parning? och om de inte gör det?

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

LykkeLii
2/20/11, 9:02 PM
#16

#15 Nu hoppas jag att jag svarat bra på din fråga. Det är så svårt att skriva på ett sätt så alla förstår och inte missuppfattar. Men det vi tänkt är att lämna denna restiktion och i god tro hoppas på att uppfödaren skriver in denna restiktion i köpesavtalet. Vi kommer inte ta några böter eller liknande om de inte hålls, men för oss varar ärlighet längst. Vi värdesätter HCM-scanning så mycket och hoppas att kattungeköpare av avelskatter accepterar detta. Men vi sätter enbart restriktionen på Archis barn, inte barnbarn osv.

Vi vet att det finns hål i våra resonemang, men eftersom vi är nya känner vi att vi vill testa med denna grund/start.

Men det är bra att du frågar, för det är nyttigt för oss att tänka till och utveckla saker och ting.

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

MagicPaws
2/20/11, 9:43 PM
#17

Okej ja då förstår jag. Ja jag säger ju alltid till mina kattungeköpare att om de planerar avel ska de före parning blodtypa såvida inte blodgruppen redan är känd genom föräldrarna, FIV & FeLV, samt HCM scanna och så såklart navelbråck. Jag förklarar att allt detta är en viktig grund före avel och att båda föräldrarna ska testas för samtligt. :)

Hur gammal är han nu? har han börjat få pälsen ännu? på bilden såg han ju ut som en persika ;) en väldigt söt röd persika :P

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Tillerillan
2/20/11, 9:54 PM
#18

Nu är det nog på tiden att jag gör nått eget inlägg i denna tråd, har mest suttit och diskuterat med syrran om vad som som skrivs och liknande här.. Utgör andra halvan av Ilfirin's och Archie är min (stolt ägare) stora pojke Kyss Fattar fortfarande inte att jag inte skrivit tidigare.. Skyller på tvilligsyndromet då när Lykkelii skriver något så ser jag det som att jag oxå skrivit Tungan ute..

#17 Myspojken har fått päls och täta fina lockar.

Att nya foton inte har kommit är mest mitt fel Skäms, ljuset i lägenheten är så dåligt att det inte blir några bra kort.. Men det kommer.. LOVAR

Eine
2/21/11, 1:14 PM
#19

#18 Välkommen.Och med bilder vet jag precis hur det är. Det är svårt om man inte har en snabb kamera.!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Tillerillan
2/27/11, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här kommer en ny bild på sötnöten som vi lyckades ta idag

Annons:
Tillerillan
2/27/11, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Kyss Suddig men det är inte lätt att ta kort på lillemannen när han är busig

Tillerillan
2/27/11, 4:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Skrattande

kissan78
2/27/11, 6:08 PM
#23

Han blir bara finare o finare!!! Kyss

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

[Wiveka]
2/27/11, 7:41 PM
#24

Stilig kille!!

Spotless
2/27/11, 9:53 PM
#25

Mannen! ? Han är lik sin far.

Tillerillan
2/27/11, 10:26 PM
#26

# 25 Vi hoppas att han blir lika framgångsrik som sin far oxå Skrattande Dock är det Harry som fått mammas-pojke-genen från far sin Flört

Tillerillan
4/1/11, 6:45 PM
#27

Nu har grabben scannats för HCM och scannades UA. Nu väntar bara filv/felv och blodtyping efter utställningen i Umeå Cool Sedan, miina damer, är han klar för start Kyss

Annons:
Eine
4/1/11, 7:08 PM
#28

Felv/Fiv är säkert negativ.Sällan någon har det.Och han är säkert A eftersom han överlevde diandet? Eller handmatade du? Lycka till med grabben.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Tillerillan
4/1/11, 7:49 PM
#29

# Eftersom jag gärna vill att de honor som skulle vilja träffa honom vore filvfelv testade så gör jag det på honom oxå. Vi handmatade honom inte, vi är dock rätt säkra på att han har A. Men det känns skönt att dubbelkolla honom utifallatt. Helst för att jag är så ny i katt och i kattuppfödning världen så vill jag vara säker Tungan ute

nakenkatt
4/1/11, 8:50 PM
#30

Det gör du helt rätt i att du är noga med testerna det lönar sig verkligen i längden när du är ny.jättebra!!

Mona22
4/1/11, 10:26 PM
#31

Han är jättefin, undrar om man får barnbarn snart Flört

kissan78
4/2/11, 2:03 AM
#32

#31 Det hoppas jag innerligt att du får snart! Flört

Han har blivit en stor o vacker pojke kan jag intyga!!! Är sååå kär och tycker det är liiiiite dumt att den enda hona jag har just nu råkar vara nära släkt med honom ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Mona22
4/2/11, 3:53 AM
#33

Har kikat på hemsidan många gånger på hans bilder. han är verkligen vacker, hade jag en hona över så hade jag gärna lånat honomKyss

MonicaLagerquist
4/2/11, 9:44 AM
#34

Stämmer hans stantavla ?På Pawpeds är mor mönstrad men morfar och mormor är omönstarde.Det kan ju vara felskrivet men kolla upp det.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
LykkeLii
4/2/11, 11:11 AM
#35

#34 Hans morfar är mönstrad, jag vet inte varför det inte står det på pawpeds, för i stamtavlorna gör det.
Vi kommer göra ett dna-test, ska bara läsa på lite mer hur det går till. Nästa helg så blir det hans utställningsdebut så vi kommer även fråga där om de tycker han är mönstrad eller inte.

Den röda färgen är verkligen vara lurig! Så mer undersökning på denna grabb kommer det bli Glad

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

AmazingNature
4/2/11, 12:28 PM
#36

oh en röd liten älskling till Kyss det är nog nåt fel här … jag börjar falla för alla röda CRX pojkar Tungan ute

När det gäller stamtavlan är det nog mamman som har fått en "24" för mycket ?

kissan78
4/2/11, 12:38 PM
#37

#34 Morfar var min kisse och han är mönstrad även om det inte står på Pawpeds, vet inte varför det inte står med då han är reggad mönstrad med.

#35 Ska kika på han mer noga nästa helg, blev så slagen av hans skönhet när jag såg han sist så tänkte inte ens på färgen ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

AmazingNature
4/2/11, 12:46 PM
#38

Men Viles föräldrar är solida eller hur? nu har jag gått lite vilse i stamtavlan Tungan ute

Tillerillan
4/2/11, 2:24 PM
#39

I stamtavlan (pappersvarianten) så står det "CRX e 02 21 [e 02]" på Sixten som är Viles pappa.

Men som sagt, så ska vi ju DNA-testa och kolla på utställningen och se vad busungen bär på och är Cool

AmazingNature
4/2/11, 2:33 PM
#40

Tungan ute Oh dear… Jag är glad om jag slipper dessa färgbedömningar på utställningar ett tag till för när jag tittar på bilderna av alla dessa katter (Tilla, Vile och Viles föräldrar) ser jag bara non agouti  Tungan ute

Men men hur som helst busungen är såååå söt Kyss

MonicaLagerquist
4/2/11, 3:11 PM
#41

#35

Om ni är osäkra på färgen.Be att få en färgbedömning innan.Ställs han som mönstrad och är omönstrad så får du bara en bödomining och en katt som inte får tävla vidare .Eftersom att mönstrade går i en grupp och omönstrade går i en annan grupp.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
AnnaS
4/2/11, 3:16 PM
#42

#41 Inte i grupp 3, där går mönstrat och omönstrat i samma grupp.

Jag håller med Steph, men det vet ni sedan tidigare Flört Jag ser inte heller någon agouti med tanke på färger på morrhårskuddar och liknande.

Han är i alla fall jättefin!! Kyss

kissan78
4/2/11, 7:42 PM
#43

Morfar Vile ÄR mönstrad men har kikat närmare på godingen o tycker inte heller han ser ut att va mönstrad men spelar ju eg inte sådär jättestor roll i mitt tycke, han är precis lika vacker med el utan mönster!! Kyss

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Spotless
4/4/11, 12:42 PM
#44

Eine - mamma Tilla har ju blodgrupp A och pappa Ulv har A men bär på b, behövs ingen handmatning då. Glad

Jag har länge sagt att jag inte upplever Tilla som mönstrad och jag är säker på (med reservation för att jag inte sett grabbarna annat än på bild) att varken Harry eller Archimedes är mönstarde. Jag är också säker på att de är urtjusiga! Kyss Jag gillar Archimedes massor och är också lite besviken äver att mina tjejer är släkt med honom. Glad

Hoppas få se honom på lördag men just nu känns det osäkert.Rynkar på näsan Bambis ungar måste börja gå upp bättre i vikt för att jag ska åka.

Eine
4/4/11, 3:11 PM
#45

#44 jag frågade för säkerhets skull baraFlörttar aldrig ngt för givet.

Varför går inte vackra Bambis ungar upp tror du?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Tillerillan
4/4/11, 10:02 PM
#46

# 44 Hoppas småttingarna går upp i vikt och att alla mår bra Kyss Hoppas vi ses i helgen!!

LykkeLii
4/11/11, 11:15 AM
#47

Nu har utställningen varit och Archi kom hem med 2 x EX1 och slog till med en NOM på söndagen. Han fick även en färgbedömning på lördagen och …. som vi anade…. han är röd med spökmönster. Han var superduktig för att vara den första utställningen, men ville vara lite sprattlig vid nominering och panelen. Med två super bedömning och otroliga lovord för den lovande grabben så är vi otroligt nöjda med helgen med vår röda hunk!  Kyss

(förlåt för den lila färgen)

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Tillerillan
4/11/11, 11:23 AM
#48

Och, ja Mamma Tilla är en solklar solid creme/vit. Kyss (Dock åkte hon på en rolig färgbedömning och blev kanel/smoke/ospec vit, vilket hon inte kan vara men men, det är en annan diskussion och den tas i en annan tråd)

Annons:
Eine
4/11/11, 12:09 PM
#49

#47 grattis till lillens bravader på domarbordet!Skrattande

#48 Oj,vilken domare antydde det?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Tillerillan
4/11/11, 12:26 PM
#50

#49 Lone Lund

Eine
4/11/11, 1:20 PM
#51

#50 Något förvånande,hon har ju varit med länge..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

LykkeLii
4/22/11, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Påskhälsningar från Archi Glad

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Tillerillan
5/10/11, 9:04 AM
#53

Archi har blivit stor nu, börjat lukta rätt så fränt och fått fertilkinder. (Något som jag personligen tycker är fuuuult. )Men han är söt ändå Kyss

Tillerillan
7/1/11, 2:43 PM
#54

Archi har testat blodgrupp och är A/b Cool

Tillerillan
7/9/11, 2:31 PM
#55

På sin första födelsedag så förärades Archi med två barn! Bilder kommer senare på de små. Archi är stolt Kyss

Annons:
Mona22
7/9/11, 2:58 PM
#56

Grattis till barnbarnGlad

LykkeLii
7/10/11, 1:17 PM
#57

Bilder och info om de små kommer finnas under tråden Atta-kullen 2011-07-09 Glad

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Tillerillan
10/13/11, 7:17 PM
#58

Imorn så blir Archi en (förhoppningsvist) lycklig kastrat. Som fertil kan jag egentligen inte klaga, underbar, markerar inte. Dock märker jag att han nog är frustrerad för det inte finns några fertila honor tillgängliga i lägenheten Tungan ute Han har ju lämnat efter sig två helt underbara små busfrön som stannar kvar hos oss. Jag hoppas på att kunna behålla hans son som fertil. Loke måste ju ta över familjeföretaget Skrattande

Upp till toppen
Annons: