Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1000 ggr
AnneAlva
2011-01-13 17:46

Sköldpaddsflicka född 13/1-11 <3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är hon här, lilla Sälen som vi väntat så på. Kyss Hon föddes 14.18 och vägde 75g. Det verkar dock inte som om mamma Lethe har någon mjölk att bjuda på så vi får handmata nu och till det (förhoppningsvis) kommer igång. Hon har verkat ha mjölk under nästan hela dräktigheten så det är märkligt att det känns som om det är tomt nu.

Nåväl, både mor och dotter mår bra  och verkar relativt nöjda med tillvaron. Hoppas hon ska växa sig stor och stark! Kyss

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Annons:
Eine
2011-01-13 17:49
#1

Grattis till SälenKyss.Har du provat att klämma fram mjölk?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MonicaLagerquist
2011-01-13 17:57
#2

GRATTIS!

Stolt ägare till fem La permer

KatternasMatte
2011-01-13 18:14
#3

Grattis till en liten tjeja Kyss

lockar
2011-01-13 18:27
#4

Grattis.

Xenomorphs
2011-01-13 18:29
#5

Grattis till den fina bäbisen

-- Eternity is a very long time --

nakenkatt
2011-01-13 18:38
#6

grattis,vilken söt liten paddtjej.

Annons:
[Wiveka]
2011-01-13 19:02
#7

grattisKyss

AmazingNature
2011-01-13 19:03
#8

Grattis !

rexmamma
2011-01-13 19:56
#9

Grattis till lillflickan Kyss

[Silkwaves]
2011-01-13 20:13
#10

Supergrattis till lilla tjejen!! Ensamkattungar blir så speciella, men jag håller alla tummar och tår för att mjölken kommer igång.

AnneAlva
2011-01-13 21:05
#11

#1 Ja, jag har provat att klämma fram men det kommer inget. Det känns som om det eventuellt kunde finnas där under några av spenarna, men trots idog massage har det ännu inte hänt något. Lillan vill dessutom absolut inte under några omständigheter ha mjölkersättning.

Vad jag är lite orolig över är att hon inte verkar bli mätt och sova. Jag har kollat gommen och den är hel, jag har vägt henne och hon står oförändrat på 75g så hon kanske får i sig lite men det verkar inte vara nog för att tillfredsställa henne.

Någon som har någon erfarenhet av något liknande?

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

[Silkwaves]
2011-01-13 21:32
#12

Det är utmaningen när man bara får en. Dvs att hålla igång mjölkproduktionen. Tyvärr kan en del mammakatter tycka att en kattunge inte är en kull och vilja överge den och istället snabbt gå i löp för att skaffa "en bättre kull". Tittioo fick ju två kullar med bara en kattunge och det var inga problem alls. När Gobi fick Maony så var det inte alls lika enkelt. Gobi var ju ung och förstagångsföderska och jag vet inte om det spelade in, men hon var INTE intresserad av att ta hand om kattungen. Hon lyfte ur den ur bolådan och la den på golvet så fort jag gick ut ur rummet… Inte kul alls… I mitt fall löste jag det genom att släppa in Bellas två 12 veckors kattungar till Gobi. Då hade hon tre kattungar, visserligen en liten ynklig( som hon verkade tycka…) , men ändå. Hon var nöjd och mjölken och modersinstinkten kom igång.

Strawberrygirl
2011-01-13 22:09
#13

Grattis till den lilla söta!

Jag har ju en liten ensam kille just nu där mamma inte har någon mjölk. Hon hade hur mycket som helst ungefär en vecka innan födsel men lillkillen föddes 5 dagar efter beräknat datum och dessutom med twistade framben och därmed försvann mjölken. Han lyckades ju inte underhålla mjölkproduktionen eftersom han inte kunde mjölktrampa och massage hjälpte inte heller.

Det var en tuff första vecka tyckte jag innan det började hända något, ena dagen så stod det still och andra dagen gick han upp några gram för att gå ner dem igen dagen efter. Till slut vände det och nu när han är 3 veckor gammal så går han upp 8-12 gram per dygn men han har ju inte helt kommit ikapp ännu, dock så känns det ju klart mer positivt nu.

Läste i Royals uppfödarhandbok om att sugreflexen försvinner om de inte har tillräcklig kroppsvärme så kan det vara så att hon är lite för kall och det är därför hon inte vill äta?

Kämpa på! Hoppas att det går vägen för den lilla sötnosen! <3

Annons:
citrina
2011-01-13 22:12
#14

Håller tummarna för er lilla prinsessa!

feeorin
2011-01-14 15:46
#15

Ställ lådan vid ett varmt element eller höj värmen i rummet, prova ge ersättningen med 1 milliliters medicinspruta istället för nappflaska men FÖRSIKTIGT!!!!..bara droppvis från sidan av munnen tills dess dom lärt sig suga på den. Man får aldrig spruta ner vätska i halsen!!! Man kan dra på en bit cykelventilgummi på sprutan men jag har inte tyckt att det gör saken bättre när jag prövat.

Ge mamman Hills a/d på burk + modersmjölksersättning.

Vet inte hur det är med kattungar men valpar tycker att apotekets ersättning smakar rävgift, RCs smakar bättre men allra godast är hemgjord. Flört

AnneAlva
2011-01-14 23:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu börjar det hända saker. Efter idog massage har Lethes mjölkproduktion börjar komma så sakteliga, det är inte mycket men det är något. Lillan äter under protest KMR mjölkersättning, RC vägrade hon ens att lukta på.

#15 Nappandet har jag koll på sedan tidigare, men tack ändå för rådet, det blir inte sämre bara för att jag redan vet. Glad Jag är nyfiken på din hemgjorda mjölkeräsättning, vad har du i den? Eller menar du mammas mjölk? När man är trött efter att handmata varannan timme dygnet runt får man lov att vara lite korkad. Skrattande

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

feeorin
2011-01-15 01:02
#17

Den jag har är för valpar men eftersom RCs ersättningar för valpar resp kattungar är exakt likadana på varje punkt i innehållsförteckning och näringsinnehåll så funkar den säkert.  Det är gamla recept som uppfödare använt långt innan de kommersiella fanns på marknaden.

Jag har haft ett par olika recept , egentligen bara varianter på samma tema - men jag ska försöka hitta dom så återkommer jag. Nu är det dags att gå till sängs

RacerDonnans
2011-01-15 01:11
#18

Grattis till lilltösen. Så fin mor och dotter är ihop.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
[Silkwaves]
2011-01-15 09:46
#20

Vad skönt att det går åt rätt håll. KMRs mjölkersättning har fungerat alldeles utmärkt här hemma.

Annons:
LinusCRX
2011-01-15 10:48
#21

Sötistjejen… Hoppas det löser sig med mjölken. Inte lätt med en ensamunge… Håller tummarna här att det går vägen!

Spotless
2011-01-15 11:11
#22

Grattis igen! Hoppas att mjölken runnit till helt nu och att Lethe har raketbränsle i tuttarna till den lilla.

#17 Anderssons välling?

feeorin
2011-01-15 12:27
#23

# 22 Björcks blandning kallas den. Jag hade några kompendier som Ann-Marie Hammarlund skrivit o hon hade ett par recept-varianter på denna blandningGlad

Här kommer i alla fall receptet på Björcks blandning i standardversionFlört

8 dl mjölk (3%)

2 dl kaffegrädde (12%)

en äggula

6 gram benmjöl

4 gram citronsyra

1 msk vatten

Allt utom citronsyran + vatten vispas ihop. Citronsyran löses upp i vattnet och tillsätts droppvis under omröring. Blandningen ska bli aningen sur och lite flockig.   Kan förvaras några dagar i kylskåp. Endast det som ska användas värms upp till ättemperatur - uppvärmd mjölk som inte går åt kastas.

Citronsyran är viktig och får inte uteslutas. Den hjälper de små magarna att spjälka mjölken.

Eine
2011-01-15 14:45
#24

#16 Det brukar gå igång med produktionen om någon suger aldrig så lite,det löser sig ska du se.Kram!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

LykkeLii
2011-01-16 11:21
#25

Grattis till paddan!! Glad

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

EmyJ
2011-01-16 13:14
#26

Grattis!

www.kickemcattery.se

Fraggelfia
2011-01-17 18:41
#27

Grattis till lilla Paddan!
Hoppas mjölken kommit igång nu så du slipper mata lilltjejen. Lycka till!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: