Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 1202 ggr
Bookia
2011-01-22 16:05

Bajsar utanför lådan

Dags att vända mig till er för att be om mer råd.

Min (korkade) CRX har för vana att ibland bajsa utanför lådan. Lådan står i badrummet och han bajsar då på kakelgolvet ca 10cm från lådans ingång (övertäckt låda). När han bajsar utanför gör han det alltid på denna samma fläck.

Jag rensar lådan varje kväll och då gör jag det noga, jag försöker plocka bort alla småkorn av kiss och bajs som jag hittar så rensningsprocessen kan ibland ta uppemot 30min. Oftast finns det 2 kissklumpar och 1 bajshög när jag rensar. Sanden jag använder är Everclean multiple cat då jag upplever att den funkar bäst för min klantiga katt.

Han har nämligen aldrig lärt sig använda lådan ordentligt, han går in, gräver runt, gör det han ska och rusar ut ur lådan som skjuten ur en kanon. Ofta när han har bajsat utanför har jag hittat en kissklump i en "tom" grop i sanden. Då har han alltså gått in i lådan, grävt BORT sand från ett hörn och sen kissat i det hörnet. Därefter har han råkat trampa i kisset, fått panik, rusat ut, spritt kisssand över hela lägenheten och när han nästa gång behövde bajsa ville han väl inte gå på den "äckliga" lådan så han gjorde sina behov utanför lådan. Själva lådan är ju annars ren, förutom sandfria hörnet där han kissat. Han har för övrigt inte lärt sig sopa igen efter sig. På lådan lämnar han bara lasset och rusar ut, därav valet av Everclean där dammet lägger sig på lämningarna och dämpar stanken åtminstone litegrann.

Dock brukar han bajsa utanför även när han inte har besudlat sanden. Jag har försökt notera när och hur ofta men det verkar ske helt slumpvis. Nu har han bajsat utanför två dagar i rad. Igår hade han kissat i ett tomt hörn, idag är lådan i princip oanvänd. Jag kan int luska fram vad det skulle bero på. Numera är jag mestadels hemma, så när han inte sover blir det massa gos. Han får alltid mat och färskt vatten. Så vad kan detta bero på?

Annons:
Eine
2011-01-22 16:17
#1

Han kanske upplever huven som obehaglig.Prova med att ta bort den.Alternativt ställ en öppen låda där han förorenar.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Bookia
2011-01-22 16:20
#2

Det går tyvärr inte. Jag hade en låda utan huv och varje gång han gick på toan och började krafsa hamnade mer än hälften av sanden utanför och hela badrummet täcks med ett lager sand. Det är helt otroligt hur mkt han lyckas sprida runt. Han tömmer i princip lådan innan han känner sig nöjd nog för att göra sina behov.

Och ja, jag har testat olika mängder med sand. Det kvittar, mycket sand eller lite sand ger samma beteende.

Huven har aldrig varit problem tidigare. Detta att han bajsar utanför brukar han göra då och då bara och sällan längre perioder.

MonicaLagerquist
2011-01-22 16:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Han vill kanske ha två lådor?En för kiss och en för bajs.Är han kastrerad?Hur ser bajset ut?

Jag har stora lådor med höga kanter och massor av sand i.

Lägger in en länk till Kattstautussidan där det finns många bra tips.

http://www.kattstatus.se/sida19.html

Stolt ägare till fem La permer

Mona22
2011-01-22 17:35
#5

håller med  #3 kanske 2 lådor? våran Tyra ville absolut ha 2 st annars gjorde hon på fel ställe.

Bookia
2011-01-22 18:35
#6

Jag bor i en lägenhet på 29kvm med en minimal toa. Den kattlådan som katten har är redan en av de största jag hittat, som jag valde just för att den inte ska kännas så trång och instängd. Jag har helt enkelt inte plats för två lådor. Jag har knappts plats med den nuvarande.

Bajsandet utanför sker ju bara ibland, så 90% av tiden gör han ju båda sina behov inne i lådan och de övriga 10% är, som jag skrev först, sanden oftast ren. Det hela känns som ett mysterium.

ModKatlådan verkar vara underbar uppfinning, dock tvivlar jag på att det skulle passa min klantkatt. Han lyckas ju sällan kissa i lådan utan att trampa i kisset och få frispel. Om jag känner honom rätt så kommer han lyckas att landa i kisset/bajset nästa gång har hoppar in i ModKatlådan. Med en sådan skräckupplevelse kommer han aldrig våga hoppa in i den lådan igen. Huvlåda är ju lite annorlunda, han sticker in huvudet och känner försiktigt med tassarna vart det är ok att trampa.

Just det, bajset för övrigt ser normalt ut. Fina lagom fasta bajskorvar. Inga anmärkningar alls på det området. Han är kastrerad, det skedde när han var 6-7månader, idag är han drygt 10år. Han är rätt liten till växten, lagom med hull, lite hängbuk som är vanligt på kastrater. Han reglerar maten själv, äter bara så mkt han behöver.

Annons:
PetrasLova
2011-01-22 22:39
#7

MIn lilla foder Devon tjej bajsar också random play…jag har försökt förstå mig på men jag finner ingen logik alls. Ren låda? Smutsig? Nya Pellets? Inte så mycket Pellets? Jag gör rent med såpa i lådorna som inte ska dofta starkt.

Jag hade sand men bytte till Pellets för ngt år sedan för det var sand ÖVERALLT. Wiggo älskar att hänga i badkaret när jag har duschat eller badat för det r så varmt på emaljen. Sen var det dags att gå på toa med blöta tassar och han gick ut på platå skor av sand.

Jag har alltid fräscht i lådorna, plockar bort bajset och smular ner pellets som blivit spån flera gånger per dag, precis som dig.

Den lille busbajsar katten är van vid pellets sen kattunge.

Hon bajsar i lådan 90% och väljer golvet närhelst det behagar, och just som jag tycker att jag kommit på varför så skiftar hon mönster.

Jag undrar om det är en ålders pryl för din katt? Han är ju tio år, kanske börjar bli pensionär och liksom lite sur gubbe som vill göra som han vill Skrikandes

Jag har dessvärre inget råd att ge då du ändå har sand som det sägs att katten ska trivas bäst med då de kan krafsa och gräva som de av naturen är gjorda för.

Lycka till!

Eine
2011-01-22 23:31
#8

#6 Måste toalådorna stå i badrummet?Man kan ha dem i lägenheten också..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Wideudde]
2011-01-23 00:18
#9

Kanske ska kolla så det inte är något problem med själva kisseriet i sig, har katten ev ont när den kissar pga någon anledning är det klart det är jobbigt att kissa och då vill man ju fort därifrån. Gav mina kissar ett annat foder under några dagar och disney blev hård i magen av det, vilket resulterade att hon den gången bajsade utanför, förmodligen i ren panik eftersom det gick trögt. Så kanske borde vara en idé att kolla så det inte är något där som kruxar, det är ju trotts allts ett vanligt förekommande hos äldre kastrerade hanar, att det blir problem med kissandet, smärta och stenar.

Bookia
2011-01-23 00:52
#10

Han har haft struvitstenar och fick veterinärfoder som hindrade struviter men han spydde av det varje dag. Bytte till annat veterinärfoder men det var samma sak där.

Tredje gånger gillt fick jag nys om ett nytt foder som heter Brit Care Castrate som ska innehållsmässigt passa även katter med struvitproblematik. Det fodret blev fullpott, han har snart ätit det i ett år och numera spyr han bara 3-5ggr i månaden, han dricker ordentligt, kissar MASSOR (det är riktigt stora kissklumpar i lådan) och har jättefin bajs. Så fodret lär det inte vara.

[Wideudde]
2011-01-23 12:15
#11

okej, det var ju skönt att du hittat ett foder som fungerar :)

Upp till toppen
Annons: