Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1089 ggr
Ylva-Li
1/22/11, 1:57 PM

Matglad katt

Vi har ju en katthög på 3 underbara troll. Vår älsta cornish, Puck, har alltid haft lite lätt att lägga på sig lite extra vikt.. Något vi fått kämpa med.

Men nu börjar det bli lite jobbigt känner vi. Vi har två till som alltid varit väldigt smala och nästintill underviktiga, så för dem har ett bra torrfoder varit a och o. 
Sen ett par månader övergick vi till enbart torrfoder, då den yngsta i gruppen inte klarar av blötfoder alls. (Vi har testat det mesta och det är inte förrän vi bara har torrfoder som hon faktiskt är bra i magen.)
Problemet är ju att Puck gick upp i vikt och nu är rätt rund.
Jag försöker fördela maten åt dem. Ge lite flera gånger om dagen. Annars äter hon tills det är slut.

Iom att de andra två behöver så mycket som de får, så kan jag inte riktigt dra ner ransonerna ytterligare. Och Puck är hungrig.. Eller bara sugen. Jobbig blir hon iaf när maten är slut i skålarna och hon vill ha mer. Då ska man irritera matte så mycket det bara går. Bita på saker hon inte får. Titta upp på matte och se om hon reagerar, bita lite till.

Så hur gör man? Skaffa ett lightfoder som hon får äta av mellan ransonerna?

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
MonicaLagerquist
1/22/11, 2:01 PM
#1

Lightfoder är inte att rekomendera till en tjock katt.Ofta så blir katten ännu tjockare av det eftersom att det innehåller så mycket kolhydrater.Jag skulle ge tjockisen blötmat tre gånger om dagen i ett eget rum och sen ge de katter som inte tål blötmat ett vettigt torrfoder som de tål och ge så mycket de vill ha tre gånger per dag.Katterna lär sig snabbt att äta sig mätta och att få mat tre gånger per dag.

Stolt ägare till fem La permer

Eine
1/22/11, 2:27 PM
#2

#1 instämmer helt! jag är konsekvent emot alla lättprodukter,så även när det gäller kattmat.Kött  och ben och blötmat håller vikten.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Ylva-Li
1/22/11, 10:21 PM
#3

så sant när det gäller lightfoder.
Problemet är att Puck inte tycker nåt vidare om blötfoder.. Hon är lite petig den damen. Torrisar är det bästa som finns tydligen. Hon ratade alltid blötfodret och gick på torrisarna.

Kan förstås alltid försöka. Det skadar ju inte. :)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Upp till toppen
Annons: