Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 3523 ggr
Fraggelfia
2/8/11, 9:36 PM

Para tjock hona?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min foderhona Keiko (CH S*KaCee Cat Hattrick) hade jag planer på att para på kommande löp. Men efter ett besök hos fodervärden så fick jag se den tjockaste  fertila hona jag sett i Cornish-väg nånsin. Keiko.

Vill helst inte para en allt för tjock hona, så jag tog hem henne hit för nerbantning då fodervärden sa att det är omöjligt att banta ner henne. Hon har varit hos oss i snart en vecka och jag ser att hon slimmar till sig lite, men vill inte stressa det allt för mycket då nummer ett såklart är att Keiko ska må bra. Hennes startvikt låg på 3.9 kg, och hon är inte allt för stor hona så hennes egentliga matchvikt ligger nog på ca 2.7 kg.

Nu är det så att hon börjat visa tecken på att löpa redan. Hon löper i vanliga fall vääääldigt sällan. Det senaste året har hon löpt 4 ggr (varav tre ggr under Oktober månad) och den fjärde gången i april. Hon har aldrig haft kull innan och hon har hunnit bli nästan 3½ år gammal.

Hur hade ni andra uppfödare gjort i denna situationen?
Parat trots "hyddan" och hoppats på det bästa?
Vad är riskerna med att para en redan tjock hona?
Bantat ner först och hoppats att hon löper igen inom de närmaste månaderna? (med risk för att hon kanske inte gör det och hinner bli för gammal för kull) Ev ge spruta för att få igång löpet när hon kommit ner i vikt.
När är de för gamla för att ha sin första kull?

Annons:
Eine
2/8/11, 9:42 PM
#1

Jag är så säker på att naturen styr,så jag skulle para om hon löper.Ser det som en liten fördel att en hona har en viss rondör vid löp och parning.Mina har inte ätit under löp och parning vissa ggr,och har då haft att ta av. Så väldigt fet ser hon inte ut heller..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Fraggelfia
2/8/11, 9:51 PM
#2

Tack för svar Eine.

Skenet bedrar. Hon är fet som en komet! Men hon tog på sig sin svarta för att se smäckrare ut. ;-) :-P

Så du ser inga problem med att para en fet hona då? Får ha henne på parning i tre veckor så kanske hon gått ner lite inför dräktigheten sen.

De löper inte problem med förlossning eller så då?

Eine
2/8/11, 9:54 PM
#3

#2 jag har en German Rexhona som blivit rund.Hon födde utan ett ljud och utan åthävor sina två vackra döttrar.Jag ska para henne igen senare.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Fraggelfia
2/8/11, 10:01 PM
#4

#3 Så skönt!

Fler med tankar kring detta?

kissan78
2/9/11, 1:11 AM
#5

Vet inte om du såg min Enya nångång men hon var väldigt "kraftig" hon med. Det jag gjorde var att låta bli att ge henne kattungemat förens det bara var nån vecka kvar i dräktigheten. Det var först när det sparkade i hennes mage som jag var helt säker att det faktiskt gömde sig nåt där i. Ut kom 5 fina friska krabater (varav min Zorro var en) och Enya hade fått en bra form på kroppen. För henne krävdes det en dräktighet faktiskt för och få henne i form igen, tyvärr tappade hon den efter kastrationen…

Tycker Keiko ser ut att kunna va i klass med hur Enya var när hon blev parad o det gick bara bra. Tror som Eine att naturen har sin gång, tycker inte kroppen att den ska klara av det så blir det inga små heller.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Fraggelfia
2/9/11, 1:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu löper hon som aldrig förr!
Vi tutar och kör och hoppas på det allra bästa!
En tunnare mamma och en lätt dräktighet och förlossning med ett helt gäng med småkrull!

Skrattande

Annons:
Eine
2/9/11, 2:39 PM
#7

Lycka till!Skrattande

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Fraggelfia
2/11/11, 2:38 PM
#8

Tack Eine! :-)

Dolleminas
2/11/11, 6:07 PM
#9

En tanke bara… kan det vara övervikten som gjort att hon löpt så sparsamt? vet att när det gäller djur/människor generellt så kan det hämma produktiviteten…

Lycka till!!!

Eine
2/11/11, 6:38 PM
#10

#9 Allt är möjligt och inget kan uteslutas.Har en pinnsmal hona hemma som löper var 6-7:e vecka när det är säsong.En annan normaltjock/smal löpte varannan vecka tills jag satte henne på piller.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Fraggelfia
2/12/11, 9:32 AM
#11

#11 det skulle absolut kunna vara så! Men nu löper hon och går tillsammans med hanen så vi håller tummarna!

Upp till toppen
Annons: