Annons:
Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 3433 ggr
Zolah
2011-02-08 15:39

Välja passande katt träd

Hejsan, har varit i det här forumet en gång tidigare :)

För dom som inte minns så har jag två stycken katter, en cornish och en halv cornish. Just nu så sitter jag med världens energi knippe  till halv cornish som ska klättra och pilla på allt, vilket börjar ge mig gråa hår för det verkar inte funka att varken fya, fräsa eller ta till vatten spruta ( hon ser vatten som en lek tror jag, om jag introducerar henne rätt kanske hon börjar leka med det? så blir det mindre energi i henne? nåja… ) Nåt som jag gjorde som funkade fantastiskt bra i början var att leka med laserpekare, för då sov hon gott efteråt - Men nu så går det inte så bra då hon hellre lurar på den och vill at den ska vara 'tillräckligt nära'.

Så jag tänkte' Ska nog skaffa mig ett katt träd som är bra och relativ hög… då kanske hon busar med den istället med min spisfläkt ? ' ( Hon hoppar på min spisfläckt för att riva ner saker från skåpen som hon vill komma åt, vilket kan om hon har riktigt otur skada henne eller Edwin min andra katt ).  För då kanske hon busar av sig med edwin där samt att hon får må som en kung högt uppe i trädet?

jag har tänkt beställa från zooplus.com som jag tycker har riktigt bra priser samt bra leveranstid. Men jag har som svårt att välja vad som kan vara bra? nån som är mer erfaren i detta som kan hjälpa till? andra förslag till bra sidor med träd uppskattas!

om ni har ideer hur man kan aktivera fröken energi tablett skulle det vara trevligt med, tror att den andra kissen är för gubbig för att kunna hålla takten med henne. ( hon är ungefär precis året nu tror jag ?`)

För jag vet om hon får leka av sig är hon hur snäll och fin som helst, men leksaker får henne inte lika intresserad längre. ska jag kanske sterilisera henne? ( helt ärligt är jag rädd för eftervården att nåt ska gå fel men det kanske det inte blir ?)

Annons:
Eine
2011-02-08 16:51
#1

Hej, jag fnissade lite åt att du har en halv CornishFörvånad..Eller menar du halvcornishGlad? Huskatt med en CornishförälderFlört? Katter brukar leka av sig själva,men jag tycker att du ska kastrera henne så kanske hon blir mindre rastlös? Eftervården är inga problem.

Kattträd kan jag inte råda dig om,men det finns många här som kan.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Zolah
2011-02-08 16:58
#2

#1 - Äh petitess xD ni förstår ju vad jag menar :) Jo hennes mamma var en cornish. pappa var nån spännande blandning av maincoon, skogis och nåt mer?

Jag har som inte haft så här busig katt faktis, då har ja ju haft ett par iafl. hon gillar att stjäla saker ( oavsett storlek lol, skrattade glatt när hon kom springandes med en filt !)

Ok, jag har som inga kunskaper om kastrering. Så det är därför jag känner mig orolig över det, Edwin var ju fixad innan jag fick honom så jag behövde inte tänka på det ens.

OK men det är ju bara att vänta då :)

[Wiveka]
2011-02-08 19:09
#3

har ett mycket uppskattat träd. Kattens no 1, Dagmar.

inköpt på Bromma zoo, men finns även att köpa via nätet.

Zolah
2011-02-08 19:16
#4

#3 - rätt dyrt för att vara så litet, jag har kollat på sådana här

Ulricah
2011-02-08 20:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har två cornishtjejer som kastrerades för två veckor sen, det var inga som helst problem.

Och det kan säkert lugna ner lite grann, men sen är det ju en aktiv kattras.

Vi har ett sånt här träd hemma, inte lika bra kvalitet som Kattens No 1 jag vet, men det funkar och är uppskattat.

kayarina
2011-02-08 22:41
#6

Ett katträd tycker jag absolut att du ska köpa. Där kan dina katter ha mycket roligt. :) Mysigt också för den delen, om det finns sköna grejer att ligga i. Tack vare mitt klätterträd så har mina katter aldrig vässat klorna på "fel" ställen. Ja, förutom lillan då. Hon brukar markera sitt missnöje på en högtalare. Detta om vi inte ger henne tillräcklig uppmärksamhet när hon vill leka. :P Väldigt sällan dock. :) Kissar brukar också tycka om att sitta högt upp och spana.

Annons:
Xenomorphs
2011-02-09 00:03
#7

Oroa dig inte för eftervården. Det är klart att de bli lite groggy och det blir några stygn, men inget att vara rädd för. De hämtar sig fort. Cornishar är aktiva men hon kommer nog att lugna sig några hekto iallfall.

Vi har inget klösträd men tre klöspelare. De har ändå en viss förkärlek till makens sänggavel, men det har vi löst på det sättet att vi har köpt en trasmatta på IKEA som vi hänger där. När den är för trasig så köper vi en ny. De kostar väl en typ 39:- eller nått. Nu klipper jag klorna på våra älsklingar ett par gånger i månaden- Så fort jag hör klorna mot parketten så greppar jag klotången.

Lycka till!

-- Eternity is a very long time --

noir
2011-02-09 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har köpt från zooplus, det kom hem till oss på 1v ungefär, mest postens fel då dom envisades med att sända ut en lapp att de kommit istället för mess. enligt posten var det frame på 5:e dagen hos dom :P

Jag köpte katträdet Atlas från zooplus. Zaffie är lite försiktig med att leka apa i trädet, myser mer än gärna i hängpungen och sitter högt upp och spanar. När vi leker kan man få henne att i extas klättra i trädet men jag tror hon skäms lite, som om hon tror att hon inte får klättra på saker. Så jag tror det kommer, när hon börjar förstå att man får klättra, ett steg i taget. Klo på det stora trädet har blivit en favvo iaf!

Min bifogade bild är inte på hela trädet + att det inte var helt färdigbyggt på bilden :P

för info och en hel bild på trädet

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

AnnaKarin
2011-02-09 16:31
#9

Ni som köpt från zooplus vad har ni fått betala i frakt?

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

AlexH
2011-02-09 16:37
#10

#9 det är fraktfritt om du handlar för mer än 59 EUR (eller om det var 69 EUR)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

noir
2011-02-09 18:15
#11

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

AnnaKarin
2011-02-09 18:46
#12

Tack för svar!!

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Maidens
2011-02-09 18:54
#13

Ett sådant här har jag och angående frakten från zooplus är den gratis när man kommer över en viss summa. Kommer inte ihåg hur mycket dock.

Snyggt och bra klösträd!

Banana tree

Annons:
noir
2011-02-09 21:32
#14

#13 jag ville ha ett som du har… men det var dyrare än mitt + att jag ville ha en som gick till taket… Men blir det fler klösträd så ska jag försöka få ett banana tree

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

AlexH
2011-02-10 13:00
#15

jag har köpt mitt banana tree från Zooplus! jag är mycket nöjd! visst det var dyrt.. men fortfarande billigare än att köpa det från en svensk leverantör..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Zolah
2011-02-10 13:05
#16

oj tack för alla svar!

ska ta och kolla igenom alla träd ni föreslagit :) och ja, jag kommer nog sterilisera henne. ska bara kolla vetrinärer i närheten, ska finnas en som är jättebra som jag inte vet hur man tar sig till ._.

vet nån något om wildpassions bengaler - deras katträd?

Eine
2011-02-10 15:03
#17

#16 Bättre att du kastrerar henne.Vid sterelisering skärs bara äggledarna av och löpbeteendet är kvar.Så låt göra en riktig kastration,det är mitt råd.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Zolah
2011-02-10 15:07
#18

#17 är bara jag som kastar om orden ^^; förlåt. trodde det bara gick att sterilisera hannar, och kastrera honor. ( jag brukar förväxla dem )

Ulricah
2011-02-10 15:29
#19

Man säger kastrering om båda även om det är lite olika procedurer på hanar och honor.

Förr steriliserade man honorna men det är som Eine säger ett mindre ingrepp som inte tar bort löpbeteendet.

Eine
2011-02-10 22:33
#20

#18 Det är ok,bara det blir rätt i slutändenFlörtDvs det bästa för kissen!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
Upp till toppen
Annons: