Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1605 ggr
JosefinN
2/14/11, 3:13 PM

Småsår

Jag har sett att min crx har lite småsår runt halsen där han även har väldigt lite päls så jag gissar att han har kliat upp såren. På ena frambenet ser det även ut som att han slickat bort päls på en fläck som är ca 2x1cm.
Han har även "legat bort" pälsen på bakhasorna, hans favoritställe att ligga på är hårt men det verkar inte bli bättre trots att jag lagt dit en mjuk filt.

Finns det nånting att göra åt detta? Han nyligen besiktad u.a.

Annons:
AmazingNature
2/14/11, 3:23 PM
#1

Hej!

När det gäller bakhasorna är det slitage typ och det är inget att göra då det beror på underlagen.

När det gäller kliande och de små såren är det viktigt att försöka ta reda på vad som kan orsaka detta. Det finns flera möjligheter: torrhud, allergi/överkänslighet mot ett ämne i maten eller annat (tvättmedel, sköjlmedel osv), stressbeteende, manibeteende, kvalster och annat små kryp osv.

JosefinN
2/14/11, 3:31 PM
#2

Tack!

Eftersom han gått igenom besiktning hos vet u.a så tycker jag att det inte borde bero på ohyra eller liknande. Hur tar man reda på om det beror på foderallergi?

Han har som sagt dåligt med päls runt halsen, är vissa crx bara såna eller kan man göra nånting åt det, ge tillskott av något i maten exempelvis?

Eine
2/14/11, 3:45 PM
#3

Hör med uppfödaren.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

JosefinN
2/14/11, 3:52 PM
#4

#3 Jag köpte honom inte direkt från uppfödaren.

Och tänkte att det borde finnas mer kunskap och erfarenhet av alla er som är samlade här.

AmazingNature
2/14/11, 4:05 PM
#5

En veterinärbesiktning är verkligen en ytlig undersökning. Kvalster t.ex. kan inte upptäckas bara med ögat.

Ja vissa CRX är tunnpälsad på nacken tex. Men såriga kala fläckar tyder att något inte stämmer helt.

AmazingNature
2/14/11, 4:07 PM
#6

Hur gammal är din CRX och när flyttade han till dig? Hur länge har du märkt dessa småsår?

Annons:
JosefinN
2/14/11, 4:22 PM
#7

Han är 4 år och har bott hos mig i 6 veckor och han hade småsåren redan när vi hämtade honom och fråga inte varför jag inte frågade dom där och då, för jag vet inte. Mycket dumt. Tänkte väl mest att eftersom besiktningen var okej så var det ingen fara.
Har mest tänkt att det bara råkar bli småsår när han kliar sig där eftersom han inte har någon "skyddande" päls just där såren är. Och det är inte många sår heller. 1-3 småsår på hela området runt halsen.

AmazingNature
2/14/11, 4:33 PM
#8

Nej jag skulle inte ha frågat varför du inte hade frågat  när du hämtade honom ;-). man tänker inte alltid så när man hämtar en katt… man tänker bara hur glad man är att få sin nya kompis hem… och man lär sig med tiden :-)

ja när det inte finns någon päls och de kliar sig direkt på huden kan det lätt bli rivmärken och dyligt. men de ska inte klia sig så mycket att det blir sår på sår på sår om du förstår vad jag menar.  En katt kan klia sig också när pälsen växer men eftersom din inte har bara det på halsen utan också på tassen tvivlar jag att det handla om detta här.

Kan du inte råga fd ägare om de har byt foder osv

[Lec72]
2/14/11, 5:10 PM
#9

Han har inte haft halsband då? Så att det kan vara någon form utav nickelallergi?

JosefinN
2/14/11, 5:11 PM
#10

Hehe ja visst är det så.

Jo, jag ska ta kontakt med dom så får vi se vad dom säger. I infon jag fick lät det dock som han gått på samma foder länge.

noir
2/14/11, 5:27 PM
#11

Gjorde precis som du, jag var lycklig över min kisse och drog hem med den. när vi kom hem spydde hon och det fanns en förklaring hela tiden, åh stackren är åksjuk… åh hon är stressad och rädd över nytt boende o,s.v men efter ett par dagar insåg jag att orsakerna tog slut. veterinären var puckad och lyssnade inte, han sa köp kattgräs.
studera hennes kattmat, hills kyckling. blev fundersam och mot alla råd så böt jag stegvis foder så efter drygt en vecka så hade hon gått över helt till sitt nya foder och hon sluta spy helt!
så hon hade nån form av foderallergi och det tror jag beror på att hon åt ett och samma foder hela tiden. En allergi finns ju inte bara, utan den kommer ju fram efter en tid. T.ex man kan aldrig vara allergisk mot en allergen du aldrig blivit utsatt för.

Så det kan vara allergi, många får ju exem och kliar kliar kliar :)

Min zaffie är kal på svansroten från och till, men det är pga att hon gnuggar runt på mattan/soffan, värst var det när hon löpte.
så som tidigare skriv om "Hälarna" på katten så är även hennes kala av slitage :)

Men din katt har väll en stamtavala? på så vis kan du ju ta reda på din uppfödare genom den. Det gjorde jag ^^

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: