Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 2201 ggr
[Lec72]
2011-02-15 02:31

Bra Rex Schampo?

Tänkte ge mig på att bada min lilla rexa, någon som har några tips på bra schampon?

Annons:
Leffe
2011-02-15 12:02
AlexH
2011-02-15 12:03
#2

Jag använder K9 schampo och balsam, det är super.. dock inte jättedrygt.. men jag tycker det är värt pengarna, till det kan man köpa en mist som man kan spraya på lite då och då och borsta in mellan tvättningarna (jag har alltid med mig misten till utställning, får fram vågorna bra, är som ett spraybalsam/mist ungefär)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

[Lec72]
2011-02-15 19:01
#3

K9 shampot hade vi till hundarna ett tag..tänkte att vi har speciella shampon till våra hundar (strävhårs) så borde det ju finnas specifika shampon till rexpälsar :-)

Jag får testa yorkshire terrier shampot vi har hemma och se om lockarna lägger sig som dom ska ;-)

AmazingNature
2011-02-15 22:06
#4

Det finns två olika serier av K9 fick jag veta i Örebro. Har precis köp en av serierna och ska prova nästa vecka

Xenomorphs
2011-02-15 22:29
#5

Om du funderar på att ställa ut så bada din rex och kolla hur lång tid det tar innan pälsen ser som bäst ut. En del individer kan man bada i princip samma dag som utställningen och en del behöver 14 dagar på sig för att se "normala" ut igen.

-- Eternity is a very long time --

[Lec72]
2011-02-15 22:30
#6

5# Ja det var lite tanken det, testa lite olika och se vad som funkar bäst på henne :-)

Annons:
kayarina
2011-02-16 19:49
#7

Jag är lite nyfiken på dem som har vita katter. Hur håller de sina kissar vita? :P Vinga är svar och vit. Men vit under hakan är hon inte så ofta, om man säger som så. ;P

[Wideudde]
2011-02-16 20:54
#8

# jag har en vit katt och hon sköter det väldigt fint, hon är nästan alltid vit, lite grus runt ögonen bara och lite grus runt munnen om hon käkar blötmat

Rosenwyns
2011-02-17 11:05
#9

Jag använder Barnängens milda barnschampoo till mina kissar… efter inrådan av en vän som e veterinär… de djurschampoon som säljs i affärer till hutlösa priser e ju rena bluffen enligt henne…Tyst

Ang vita djur så har jag hört de som använder Yes diskmedel för att få sina djur riktigt rena inför utställning…. om det e bra el inte kan jag inte orda om, men jag tycker ju kanske att det e lite "starkt"…. jag skulle inte använda det på mina bebisar…..Skäms

Xenomorphs
2011-02-17 11:21
#10

Min Vätte är vitfläck med mycket vitt. Kroppen fixar hon själv, men precis under hakan kan hon bli lite svart ibland. Innan utställning så brukar jag torka henne med mild eye make-up remover. Det löser upp det mesta och sedan torkar jag av med vatten så att det inte är några rester på henne.

Eye make-up remover är ju såpass milt att vi kan ha det på/runt våra känsliga ögon så det borde vara ofarligt att använda på katterna under hakan.

-- Eternity is a very long time --

AnneAlva
2011-02-17 12:47
#11

Det finns särskilda schampon för vita katter, bland annat har House of Anjou ett schampo för vita katter som jag använder och tycker fungerar fantastiskt bra. Det är dock svårt att få tag på, inte ofta föräljare på utställningar har det.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
2011-02-17 16:34
#12

#11 Håller med dig,jag tycker de är makalöst bra.Man kan maila tilll B.May som säljer orginalen.Hon föder upp Maine Coon.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

kayarina
2011-02-17 17:44
#13

8# Okej. Det är bara under hakan som hon blir lite grådassig, ibland nästan svart. Det är i perioder som hon är renare och skitigare. Tror att hon blivit renare där nu sedan hon fick en kattkompis som hjälper till att hålla i ordning. :) Får prova med det vanliga kattschampot kanske.

Annons:
[Lec72]
2011-02-17 19:55
#14

Badade vår Dalmatiners med Yes innan utställning, för att det vita skulle bli mer vitt, funkade hur bra som helst!

Dock så ska man veta att det torkar ut huden något fruktansvärt..så inget som rekomenderas utom i nödfall.

Upp till toppen
Annons: