Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 2210 ggr
stisses
2/22/11, 9:10 PM

Egna katter, andras ****

Behöver lite råd, särskilt inför varmare årstider. Vi har 2 herrkastrater (CRX) som brukar vara ute i koppel på tomten med oss under vår och sommar. Nu har grannen skaffat 2 katthonor som är utekatter. Vi bor i radhus och har tomter bredvid varandra. Våra katter blir jättestressade när de ser inkräktarna på "sin" tomt och jag kan inte föreställa mig hur det ska bli i vår. Det går inte att hålla dem inne, när de ser familjen ute vill de vara med oss. De är ju vana med det också. Häromdagen såg de inkräktaren på tomten nedanför balkongen när de var ute och vädrade tassarna. Katten vägrade springa iväg, trots diverse åtgärder från min sida. När jag hällde vatten sprang den tills sist iväg. Vad gjorde då våra? Jo, sprang in (ville följa efter katten som sprang) och började slåss med varandra! Det har aldrig hänt förr och som tur var slutade de när de hörde nämnda vatten skvalpa ovanför deras huvuden. Så problemet är stort, även när våra är inomhus, de ser ju inkräktarna genom fönstrena. Tänk om de börjar slåss igen, när ingen är hemma… Vad ska jag göra när mina vill ut och lufta sig i vår? Hjälp! (Kan tillägga att jag uttryckt mina åsikter till grannen om deras utekatter. Vi har en utekanin också)Skrikandes

Annons:
MonicaLagerquist
2/22/11, 10:01 PM
#1

Börja med att gå över till grannen och berätta för dem hur läget är.

Stolt ägare till fem La permer

stisses
2/22/11, 10:15 PM
#2

Ja, jag har ju gjort det. "Oj, vad ska vi göra? Varför sa du inget?" Vad ska man säga, utekatter är ju inte förbjudet. Som jag ser det finns ingen bra lösning, men tips tas gärna emot! Våra katter blir jättestressade av att bara se de andra genom fönstret…

MonicaLagerquist
2/22/11, 11:07 PM
#3

Du kan ju alltid försöka sälja in ide´n att grannen skaffar kattinhängnad till sina katter.

Stolt ägare till fem La permer

Idalk
2/23/11, 1:39 AM
#4

vilken tråkig sits du har hamnat i! jag skulle råda dig att bygga ett stängsel runt din egen trädgård för att grannkatterna inte ska kunna ta sig in på ert "revir". det kan dock vara svårt att bygga ett tillräckligt bra stängsel till bra pris (beroende på storleken på området) som hindrar grannkatterna.

jag tror inte på att hindra grannen från att släppa ut sina katter för, som du säger, är det inte förbjudet och det enda som sker är att du överför ert problem till dem, som då måste handskas med missnöjda katter som inte får gå ut.

ett annat alternativ är att låta katterna sköta det där själva. om du nu släpper ut dem utan koppel (?) kan de säkert försvara sitt revir på egen hand. oavsett om det lyckas eller inte lär de sig vem som bestämmer vad. jag hade en crx-hona som fritt gående utekatt på en stor innergård tidigare (dock var jag alltid med och hon kom som en hund när jag klappade på höften) och jag lät henne sköta sitt. hon var dock inte revirskyddande på samma sätt utan fick istället lära sig att det inte alltid var en god idé att springa fram till andra katter. hon älskade att vara ute på innergården där vi vistades och betedde sig helt utan rädsla samtidigt som hon visste vilka katter som man inte skulle närma sig.

vet inte alls om det här är något du kan göra med dina katter, men det är ett par förslag iaf. önskar dig lycka till!

EmyJ
2/23/11, 11:35 AM
#5

Du kanske ska skrämma iväg grannens katter på annat sätt än med vatten i dessa minusgrader?? Tänker mig att det kan ju inte va så skönt att gå runt som en isboll Cool Hoppas det löser sig!

www.kickemcattery.se

Eine
2/23/11, 11:41 AM
#6

Jag tycker det är grannarnas bekymmer också,inte bara ditt.Vill de ha god kontakt med dig så kan de bygga rastgård eller hålla katterna inne.Det går ingen nöd på innekatterGladDina katter kan bli osams för livet om de upprepade ggr utsätts för grannarnas katter.Det hände mig,att två goda kompisar slogs så blodet rann….

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
AlexH
2/23/11, 12:34 PM
#7

Det står faktiskt i lagen om djurhållning att man endast får släppa ut katt under uppsikt… I tätbebyggt område har maninte alls rätten att släppa ut sina katter så de får traska omkring på alla grannars tomter.. Det är inte att ha katterna under uppsikt om de låter sina katter springa fritt ute.. kan inte tänka mig att grannen följer eftersina katter när de är ute unde buskar, upp i träd osv, för att kunna ha dem under uppsikt Tungan ute, vill de inte ändra sitt sätt att hantera sina katter så hänvisa till nedan lag..

4.1 Lagen (1943:459) om tillsyn över hundar och katter

1 §

Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett

sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter

behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter

….

I lagrådsremissen ingick att det

skulle införas bestämmelser om märkning och registrering av hundar och

katter samt att kattägare skulle åläggas ett strikt skadeståndsansvar.

detta är några uttdrag.. det finns hundratals bestämmelser.. Det finns en som uttryckligen säger att man får EJ släppa lös katt utan full uppsikt i tätbebyggt område.. hittade inte upp den paragrafen just nu dock..

detta kan verka lite formelt.. men om grannen inte gör några som hellst åtaganden att stoppa att hennes katter går in på din tomt.. så är det tyvärr lagen man får luta sig mot…

Lycka till

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
2/23/11, 2:24 PM
#8

#7 Bra AlexKyss! Man måste *klämmas och nypas* om man inte får gehör annars för sina rättmätiga krav.Visste att det finns lagrum,men orkar ju aldrig leta..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Idalk
2/23/11, 3:20 PM
#9

jag kan tillägga att den lagen inte finns längre utan har ersatts av lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. den första paragrafen ser fortfarande likadan ut men jag tvivlar starkt på att störande av andra katter räknas som orsakande av "skada" eller "avsevärd olägenhet". grannarna kommer inte att bli skadeståndsskyldiga för att de orsakar osämja mellan dina katter.

det är alltså bäst att sköta det här grannar emellan och jag som tycker att man ska begränsa andra så lite som möjligt tycker inte att grannarna ska hindras släppa ut sina katter. att förslå grannarna att bygga en inhägnad låter som en god idé men nappar de inte skulle jag misstänka att problemet hamnar på dig.

#7 vore intressant att veta vart i lagen det står att man inte får släppa katter lösa utan full uppsikt. vore även intressant att veta vad det blir för efterföljder om man skulle bryta mot en sådan lag. jag har nämligen aldrig hört talas om att någon straffats för att ha utekatt, men jag kan dock ha fel.

Eine
2/23/11, 3:49 PM
#10

avsevärd olägenhet kan det absolut vara om ens innevarande  raskatter skadar varandra,eller hur? Antar att grannarna har huskatter som de inte betalt ett öre för,än mindre försäkrat och chippat dem..stackars katter om de dessutom har oförstående ägare..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AlexH
2/23/11, 4:14 PM
#11

avsevärd olägenhet innefattar också att andras katter går på ens tomt och kissar och bajsar där… det är ju vanligt att utekatter revirmarkerar både med bajs och kiss där de känner att andra katter varit för att stärka sitt revir.. och jag vill inte ha andras katters bajs i mina rabatter… Jag kommer inhägna hela min baksida (bor åxå i radhus) för att mina katter ska kunna gå ut och att hålla ute andras katter.. även i åtanke att jag har ingen aning om vilka smittor de utegående katterna har i sin avföring om/när de bajsar på min tomt.. så detta borde gå under Avsevärd Olägenhet..

SKa försöka hitta den om uppsikt… kan ju hända att den tagits bort åxå.. men mina föräldrar och några av deras grannar nyttjade den för flera år sedan när en granne släppte ut sina katter vind för våg.. det resulterade i att den grannen tillslut fick ett brev från kommun.. sen kommer jag inte ihåg vad det resulterade i för mina föräldrar bor inte kvar i det området..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
2/23/11, 4:47 PM
#12

#11 Heja Alex!Jag håller helt med dig!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Idalk
2/23/11, 6:41 PM
#13

jag får nog förklara vad jag menar (då saker lätt missuppfattas på nätet) och det är att jag inte tror att lagen tolkar störande av andra katter som en "avsevärd olägenhet". sedan om det är en olägenhet eller inte kan man tycka vad man vill om men här handlade det ju om huruvida tisses skulle kunna kunna använda sig av lagen som stöd för sin sak, vilket jag inte tror är möjligt i det här fallet (om det är tänkt att tisses ska vara ärlig och enbart ta upp att hennes katter blir störda av grannkatterna). det är iaf skönt att veta att man kan få hjälp av myndigheter med andra problem, även om jag har svårt att se vad myndigheternas beslut får för konsekvenser för ägarna.

#10/12 i den här diskussionen är det irrelevant om det handlar om ras- eller huskatter. hur mkt man har betalat för en katt har ingenting med saken att göra så jag förstår inte ens varför det tas upp. att sedan heja på andra i en diskussion känns märkligt, som att det är någon slags tävling om vem som har rätt. jag har enbart försökt råda tisses i en svår situation och tycker det är synd att saker och ting missuppfattas.

Annons:
citrina
2/23/11, 11:39 PM
#14

Jag håller med # 13 i både stycke ett och två.

Eine
2/24/11, 11:17 AM
#15

Man kan visst använda sig av lagrummet.Katter som stör är en olägenhet.Det står inte vilka som får eller inte får bli störda,eller hur det yttrar sig.Att man har innekatter som störs och mår dåligt och slåss.Det är en olägenhet för ägarna.Det kan kosta avsevärda summor och lidande om de skadas mycket.

#13Huskatter kostar sällan något och släpps vind för våg då det är så enkelt och billigt att skaffa nya.Raskatter släpps väldigt sällan ut på samma vis.Så är det bara.

Det är som sagt lätt att missuppfatta.Jag är för lat för att söka lagrum så jag hejar på Alex för att hon orkar göra det.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AmazingNature
2/24/11, 3:49 PM
#16

Du har absolut rätt att kräva att andras husdjur inte finns på ditt tomt… Dessutom har ni en kanin som man ska ta hänsyn till. Andras katter som stressa upp dina egna djur när de befinner sig på din tomt är för mig en "avsevärd olägenhet"… kanin kan dö av stress dessutom.

Eine
2/24/11, 5:59 PM
#17

#16 ja men visst är det så!Och jag glömde Lilla kanin.Så hemskt om den skulle gå bort bara för att grannarnas katter oroar!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

stisses
2/24/11, 9:00 PM
#18

Tack alla för fantastiska inlägg! Svarar lite allmänt hållet. Vi har pratat om att hängna in runt om eller del av trädgården. Är ju inte vansinnigt stort med radhustomter, men kommer i alla fall att bli ett ansenligt jobb och en ansenlig summa. Dessutom undrar jag om våra gossar inte kommer att bli lika stressade att se de andra katterna genom nätet och kanske flyga på varann. Lilla kanin har vi tagit in på verandan som har glas på ena väggen och nätat in från golv till tak över vintern. Det blir dock för varmt för henne på sommaren där. Våra katter verkar hon inte bry sig om, känner väl igen dem..?

Grannarna kommer inte att hängna in sina katter, det vet jag. Om det är av intresse kan jag säga att de är inköpta på katthem, de är chippade och vaccinerade bondkatter. Problemet med dem är att de är lite "tröga". Andra lösspringande katter flyr så fort man tar i dörrhandtaget, medan de här står kvar och glor trots flygande tingestar runt öronen. Vatten var det enda effektiva, tror dock ej att det träffade katten, utan ljudet av vatteb som skrämde den. Om vattnet träffade katten anser jag att det är ägarnas ansvar att hålla rätt  på sina djur och skydda dem från sådana som mig, jag skyddar ju de mina…

Jättebra med lagtexterna. Tyvärr är det nog ohållbart för grannsämjan att driva process mot dem. Det har varit väldigt spänt och tyst efter att jag uttryckte mitt starka ogillande mot att de gjorde utekatter av sina katter, när de sedan 2 år vet våra rutiner med katterna. De verkar inte ha greppat grejen med katter att de inte är som hundar som gillar att hälsa på nya, utan är ganska revirorienterande…

Problemet med inhängnad är att den måste bli väldigt hög för vi har flera stora fruktträd, där katterna förstås kommer att klättra… Vi kommer inte att släppa ut våra för att "göra upp". De är så känsliga kring öron och huvud, då de är tunnhåriga och dessutom kommer de att fortsätta att vilja springa fritt. Grannen på andra sidan har hyperallergiska barn och uppskattar vår djurhållning och att våra katter får vara ute, men under uppsikt och utan risk för deras hälsa. I området körs också mopeder, cyklar, lösa hundar och annat på promenadvägen som gränsar till tomten.

Känns hur som helst skönt med stöd och medhåll här på sidan!

Kram till er!

Eine
2/24/11, 9:14 PM
#19

Skaffa en liten(eller ännu hellre stor) vakthund…det kan ju vara ett fint alternativ att ha på tomten..Kram till dig också.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnnaS
2/25/11, 12:26 AM
#20

För några år sedan, tror det var i Örebro, så var det en domstol som tog fasta på det där "med hänsyn till deras natur" och dömde till fördel för en kattägare som hade katter som sprang runt och grävde i rabatter och kissade i utemöbler. Det var också ett prejudicerande fall då det inte tidigare prövats i domstol. Enligt domstolen så var det alltså kattens natur att springa fritt och gräva i rabatter och liknande. Vet att det var ett rejält liv i tidningarna om detta. Diskuterades också en massa på SKS forum.

Annons:
EmyJ
2/25/11, 12:31 PM
#21

Om du inte visar dina grannar respekt genom att visa deras djur respekt så är det ju inte så svårt att förstå att dom inte kommer respektera dina önskemål om att dom ska hålla sina katter borta från din tomt. Jag skulle bli ganska arg om någon hade kastat vatten på min katt mitt i vintern och sen kom och ville ha min sympati för sina egna djur. Nåväl - hoppas det löser sig till det bästa för alla!

www.kickemcattery.se

Upp till toppen
Annons: