Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: omplacering
Läst 1314 ggr
kakannan
0

Nytt hem till CRX-hona

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi söker ett nytt hem till vår CRX hona Elsa, en chokladfärgad vacker dam som har härliga lockar.

Elsa har tidigare varit aktuell för omplacering i våras och vi fick den äran att ta emot denna mysiga katt!  Tyvärr har det visat sig att hon inte riktigt trivs hos oss, och det är en väldigt ledsam insikt…. Elsa har haft besvär av en envis urinvägsinfektion som hon har medicinerats för. Symptomen har varit att hon har kissat bland kläder och i sängar. Nu är hon frisk, men beteendet är kvar. Har pratat med veterinär om detta och fått det förklarat att katter kan få besvär med urinvägar när de är stressade.

Så vad jag önskar Elsa nu är att hon ska få komma ifrån vår livliga vardag och få komma till ro hos en lite lugnare familj. Jag tror att vårt hem är lite för fartfyllt med barn och aktiviteter. Jag vill så gärna att hon ska få blomma upp hos någon annan eftersom hon så tydligt inte mår bra hos oss. Hemma hos oss har hon varit en ganska cool katt, och inte alls så lekfull som hon beskrevs av de förra ägarna. Hon har i tidigare familj inte på något sätt haft tendenser att kissa på ställen hon inte ska, så fenomenet är tydligt kopplat till hennes situation idag.

Stamtavla finns och hon är vaccinerad, chippad, kastrerad och försäkrad. När hon fick sin första vaccination fick hon en reaktion på den som gjorde att hon var lite sjuk och fick äta antibiotika ett tag. Detta har gjort att där har blivit en liten pigmentförändring på hennes nos. Det är inget hon lider av, men det gör att hon inte är lämplig för avel eller utställning, utan endast som sällskapskatt.

Hon fungerar bra ihop med vår yngre CRX.

Kontakta mig via ett PM eller maila: anna@andrens.nu

chikan
0

Å nej! Stackars lilla Elsa… ska hon aldrig få ett hem där hon trivs. Så ledsen att höra att det inte gick bra kakannan, särskilt eftersom jag själv blev kär i Elsa. Gråter

La_Joz
0

Puttinuttan då! Stackars liten flicka… Hoppas verkligen ni hittar ett bra hem till henne där hon trivs och mår bättre. Förstår att det känns ledsamt att inte kunna ha henne kvar. Lycka till!

Linda357
0

Nej ni kan inte göra så här mot mig, jag som är så svag för omplaceringskatter, och Elsa har jag haft ögonen på tidigare.

måste hålla med #1

men jag hoppas det löser sig till det bästa och att Elsa hittar just sitt hem..

smurfan-13
0

Åh Elsa som jag suktade efter under tiden hon låg ute på nordiska rexringens sida!

Här finns visserligen inga barn, men ett gäng stojiga hundar…

Hoppas innerligt att Elsa hittar sitt hem snart!

(har ni kontakt m förra ägaren?)

kakannan
0

Tack för ert stöd och att det finns fler som håller tummarna för att Elsa så få det bra så småningom. Ingen är mer ledsen än vi för att det blev så här, att tvättmaskinen går för högtryck är en baggis med tanke på hur Elsa egentligen mår. Och jag finner igen anledning att försöka se om det blir bättre hemma hos oss, hon markerar så tydligt att det inte är bra, så då är det bara synd om henne om vi lurar oss själva, med skygglappar på. Annonserar omplacering igen gör vi i samråd med de förra ägarna, vi har haft tät kontakt de sista veckorna av förklarliga skäl….

Linda357
0

Hur går det för lilla Elsa?

kakannan
0

Inget napp än så länge.

RexPect
0

Tänker på er och Lilla Elsa, snart kommer vi och katt-nappar henne! Men det är nog förlivligt i vår Rex-grupp redan

Vad tror du Elsa behöver för att det ska bli rätt? En eller Fler katter i familjen, inga små barn och möjlighet att gå ut emellanåt?

kakannan
0

Det går faktiskt åt rätt håll för Elsa nu. Hon har inte gjort en pöl på flera dagar, och det står öppet till sovrummen ganska ofta nu. Det är fortfarande min lilla sons säng som är "kritisk", men nu testar jag med att ställa en matskål där, så får vi se om det funkar! De sista veckorna har vi låtit henne gå fritt ute på kvällarna, hon tar inga långa svängar utan kommer ganska snart tillbaka, men hon uppskattar tydligen frihetskänslan. Vi låter henne vara ifred så mycket som det bara går.

Elsa verkar ha förlikat sig med tanken att bo hos oss, och det är väl bra så! Hon är dock ingen sprudlande kisse utan är ganska avvaktande och skygg. Hon söker i alla fall kontakt med oss ibland, mer än tidigare i alla fall, så därför tror jag att vi är på rätt väg.

Eftersom intresset inte har varit så stort kan ni låsa tråden.

Vår ambition nu är att stabilisera läget och få Elsa trygg här så att hon slutar protestkissa helt och hållet. Hon är ju så mysig när hon själv vill, så håll tummarna för oss nu att det går vägen. Tack för alla hoppfulla tillrop vi har fått hittills! /Anna

chikan
0

Skönt att ni har fattat ett beslut, även om det inte har varit det lättaste gissar jag. Jag önskar er lycka till och att Elsa med tiden blir en mer harmonisk kisse.

Buffy-co
0

Jag håller alla tummar,tår och tassar som finns här hemma hos mig för att ni ska få det bra hemma tillsammans!
Hoppas,hoppas att Elsa kan bo kvar hos er-och jag tror faktiskt hon kommer bli mer och mer kelig och tillgiven med tiden…
Eftersom hon varit omplacerad en gång innan tar det väl lite tid att"förtjäna" hennes tillit..även om ni ju inte gjort henne något ont -tvärtom!!
Det har ju trots allt gått framåt nu också!

Önskar er allt gott-ihop med lilla fina Elsa!!

Elica
0

Det här låter fint!…. Jag är helt ny som kattägare (inte ett år ännu), men jag har märkt att dom är rätt så mystiska i sitt beteende! När jag fick min första, han var en riktig gosepojke, men jag tyckte att det fattades något i hans liv. Sedan skaffade jag en unge till hans sällskap. Ascanio tackade och blev totalnöjd med Elica - och tog avstånd från mig. Jag får knappt röra vid honom. Det är som om han nu får allt gos som han vill från Elica……………….. Dock sover han i samma säng med mig och lillhunden, kommer alltid med hundarna och hälsa på mig, kommer i famn och kan sova där (men med attityd: Håll bort händerna, om jag inte visar att jag vill bi kliad!). klätrara över mig osv. Tydligen får jag "tämja" honom sakta om jag vill få honom till ett gosdjur igen. Huvudsaken är, att han trivs med tillvaron. ………. Jag ville bara säga, att jag tror nog att Elsa kommer att skola er till sitt familj, men det kan ta tid. ;-)

RexPect
0

Hur går det för lilla Elsa, börjar hon komma till ro?//A

kakannan
0

Jag vet inte riktigt vad vi ska ta oss till med Elsa. Nu har det gått några veckor till, och ja, det går upp och ner. Vi har varit på besök hos min mamma några dagar, och då skötte hon sig exemplariskt. Inte en kissfläck på hela veckan, verkar som om hon trivdes ypperligt bra där! Tyvärr kan inte min mamma ta emot Elsa. efter det har vi varit borta några dagar med kattvakter boendes i vårt hus, och då gick det väl si och så. Det var antagligen lite för stressande för Elsa. När vi kom hem igår kväll gick hon direkt och satte sig och kissade på en dunkudde i soffan…. Så att vi kom inflängandes genom dörren efter en vecka passade inte fröken heller.

Kan jag få hjälp med att hitta ett lämpligt hem till Elsa? Hon behöver ett ganska lugnt och stillsamt hem, inga småbarn, häftiga rörelser eller hög ljudnivå. Kanske sällskap av annan katt, men tror faktiskt att hon skulle trivas ypperligt som ensamkatt. Hon trivs med att går ut själv på kvällarna korta svängar. Jag har full förståelse att det är svårt att hitta någon som har viljan att ta emot ett sånt "osäkert kort". Men det håller inte längre att ha henne kissandes överallt här hemma, det är en stressfaktor även hos oss i familjen och jag inser att det inte kommer att gå att ha det så här i längden. Jag hoppas verkligen att ni har förståelse för det, jag känner mig som en dålig "kattmor" när jag nu väljer bort henne. Jag skulle vilja få tag på någon som åtminstone kunde ta emot henne på prov, för att se om det överhuvudtaget kan bli bättre hos någon annan.

RexPect
0

Har du kontaktat Susun som har två rexar och längtar efter en till? Vet inte hur malänkar till tråd, men den har flyttats fram senast igår.

kakannan
0

Elsa har i dag flyttat till en annan familj. Det känns rätt i magen men det gör ont i hjärtat! Usch så vemodigt det är ändå, fastän jag vet att det kommer att bli bra för Elsa i hennes nya hem.

Buffy-co
0

Jag håller tummarna för att hon får det bra nu i nya hemmet!!

Hittade du ett hem där hon är ensamkatt eller?
Jag undrade lite över detta- då jag ju har en kastrat på 8 år samt en hund -dessutom ska jag ha en kattunge snart..
Men tyckte så synd om Elsa som fått flytta fler gånger.

-Det jag var förvånad över var att det i förra annonsen(rexringens) väl stod att hon behövde mer stimulans än vad de förra ägarna kunde ge..Det lät ju nu som det var tvärtom hos er?

Ja,ja jag håller hoppas verkligen nu att det blir bra för Elsa,och att du kan få ro i själen om du vet att hon har det bra!!

kakannan
0

#16 Tack! Första rapporten från nya hemmet är optimistisk och jag håller tummarna för att jag har gjort ett bra val åt Elsa.

kakannan
0

#17 skulle det förstås stå i föregående inlägg, inte #16, brukar inte klappa mig själv på axeln sådär….

Buffy-co
0

#18 Vad skönt-hoppas och håller tummarna för att det håller i sig då-det borde det ju göra !!Glad

RexPect
0

Håller tummarna för Elsa! Bjud gärna in hennes nya ägare hit så vi får höra hur det går för henne!

Gittan
0

Hoppas det går bra nu.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Inlägget är låst för nya kommentarer