Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 354 ggr
Linda357
0

lite kattfrågor...

Hej alla kunniga kattvänner, här kommer lite kattfrågor.

vilken kattklubb/förening är du med i och finns det nån speciell anledning till att du valde den?    vet själv inte vilken jag ska välja.

Jag är intresserad av att prova på kattutställning, hur vet jag vart och när alla kattutställningar är?  och är det svårt?

Sedan vi började portionera ut maten så är  elvira ständigt hungrig, och letar mat överallt, även i slasken.   och det stora problet är nog att ju hungrigare hon är desto taskigare är hon med Uma, biter och klöser till henne så hon nu har två stora sår i nacken,   törs inte låta  henne äta fritt eftersom hon redan är överviktig.  Men när hon är mätt och nöjd så är hon snäll. vad gör man?

Lullan1
0

Oj, det var många frågor på en gång! Flört 

Min kattklubb heter Art Deco och jag är med i den för att jag tycker att det är en bra klubb som har inriktat sig på rexkatter.
Du kan läsa mer om Art Deco här

Alla planerade kattutställningar hittar du i den här länken och även på http://kattutstallningar.just.nu/

Det där med maten överlåter jag någon annan att svara på, jag vet faktiskt inte hur du ska göra. Men det låter ju jättejobbigt att hon går omkring och är sur för att hon är hungrig. Hoppas att det löser sig!

mumsikoff
0

Tänker för närvarande inte kommentera något om vår klubb då jag inte vill svartmåla någon. Återkommer senare ang. detta.

Däremot vad gäller utställningar så har du på SVERAK´s hemsida massa länkar till deras utställningar:

www.sverak.se

men självklart är länken i #1 den mest praktiska skulla jag nog gissa ;)

Vad ger ni henne för mat? Kanske ni kan ge henne ltie extra majs och gurka (vet inte om era ketter tycker om det, men mina gör). Detta påverkar ju inte övervikten men gör att hon känner sig mätt. Kanske prova ge henne blötmat som t.ex Mjau? innehåller mycket vatten, så man kan ge mer, men fortfarande samma energiportion så att säga. Bara några råd :)

Leffe
0

IDP:s utställningar hittar du här
http://idpnordic.se/

Länken till kattutställningar #1 har skrivit är den bästa för där finns FIFes utställningar i Sverige och Norge och IDPs utställningar i Sverige och Norge

Det där med vilken kattklubb är ett kapitel för sig Ska du vara med i en SVERAK-ansluten klubb eller i en IDP-klubb. De stora skillnaderna är att det är fler utställningar i SVERAK, men allt är billigare i IDP

Eine
0

Jag är med i Uppsala Kattklub därför att jag bor här, vill jobba aktivt med utställning och aktiviteter, och inte minst: Det är högt i tak när vi diskuterar, ingen blir mobbad, utskälld eller ignorerad, varken av styrelsen eller förtroendevalda,( eller andra ).Just nu är jag vice orförande här och stortrivs med de uppgifter jag har och älskar kontakten med medlemmar och andra som vill fråga om katter/klubben. Jag är sammankallande i  Tekniska gruppen(där vi behandlar motioner, ser över stadgar mm)Vi har många Cornish rexuppfödare anslutna och vi kan jobba mycket för rasen om vi vill…..Dessutom har vi flera av de ovanligaste raserna i Sverige/Norden. Singapura,Japansk Bobtail, German Rex , LaPerm,mfl.Många trevliga aktiviteter har vi också när så önskas.En bra klubbtidning som vi verkligen försöker göra läsvärd har vi också.Vi har ganska låg medlemskostnad . Som medlem får du även Sveraks informationstidning, där bl a inbjudan till utställningar inom Sverak finns.

Ang maten så är ett bra blött foder att rekommendera enligt många som provat. Eller KÖTT! Prova lite.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

chikan
0

#4 Jag kanske skulle så slag i saken och gå med bums med det samma! Det har liksom inte blivit av. Men du är ju världsbäst på att göra reklam för klubben. Är du säker på att du inte är med i nån rekryteringsgrupp som får provition också? Flört Skämt å sido, det låter som att ni har det trevligt i klubben. Och jag är lite dålig på att organisera min fritid, jag kanske skulle må bra av att gå en kokardknypplarkurs! Pilliga grejer är roligt.

Buffy-co
0

#4 Ja-ni verkar ha det så trevligt där i Uppsala Kattklubb…synd man inte bor därOskyldig

FiiaL
0

Är medlem i Sveriges Nya Raskattförening - SNRF - sedan 1984. Att jag hamnade här beror på, att jag köpte två SNRF-registrerade kattungar och på den vägen är det. Sedan flera år tillbaka är jag sekreterare i föreningen, och sköter godkännandet av stamnamn för medlemmarna i IDP-föreningarna.

SNRF är Nordens äldsta fristående, oberoende, Independent kattförening, bildad 1965, vet väl de flesta vid det här laget. Att vara IDP:are är en utmaning. Ingen av oss har särskilt stora resurser, eftersom alla våra avgifter är tämligen små. Våra utställningar är också betydligt mindre än SVERAK:s och färre till antalet - på gott och ont.

SNRF har egen stambokförare, som också är utbildad domare på många raser. Vi har en egen hemsida och en medlemstidning, MästerKatten, som ges ut fyra gånger om året.

Vi har jättebra kontakt med UK, speciellt Eine, som är vår favoritkokardtillverkare.

mumsikoff
0

#5 Jag tycker du ska göra slag i saken så kan vi vara rookies där tillsammans. Ska själv byta klubb ganska så omgående så fort allt kaos här hemma har lagt sig och Eine gör verkligen ett underbart reklamjobb för klubben Flört

Leffe
0

Jag är medlem i Föreningen Storstockholmskatten

[Wiveka]
0

Medlem i Mälarkatten sedan i år. En väldigt liten klubb med säte i Arboga. Blev värvad av en kompis som bor i Solna så det fungerar även om man inte bor på orten.

Eine
0

#5  #8 Ni är välkomna tjejer!Ooops nej ingen provision men jag gillar klubben och hur vi arbetar….Fiia, jag gillar SNRF också och särskilt du är världens bästa fixare och kompis!Är det något jag funderar över så kan du svara på nästan allt.Glad

#10 Visst kan man vara med i klubb som inte ligger nära där man bor, det var jag tidigare, men tyckte det var lite trist att aldrig kunna vara med på klubbmöten etc. Så då bytte jag.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Linda357
0

har hållt på kolla lite klubbar idag, och tycker att  Art Deco verkar intressant, speciellt om dom inriktar sig lite på rex.

är det så att om man går med som huvudmedlem i en klubb så får man sveraks katt tidning?

och kan det spela nån roll om man väljer en klubb som inte ligger nära där man bor? måste ju välja en klubb för att kunna ställa ut och ev avla.

ska prova tipset med blötfoder, för som det är nu så måste jag ge henne en liten extra portion för att hon ska lugna sig och inte trakasera å bita uma, å det känns nästan som att belöna det dåliga beteendet,   men så emellan åt så tvättar dom varran å sover tillsammans.

tack för alla råd, intressant att höra vilken klubb andra är med i.

MonicaLagerquist
0

ArtDeCo är en mycket trevlig klubb Den kan jag varmt rekomendera.

Stolt ägare till tre La permer

smirik
0

Innan vi flyttad till Köpenhamn var vi medlem i Art Deco och har inget negativ att säga om denna klubb.

Vad angår mat, då vill jag anbefalla dig att ge katten blöttmat eftersom det mättar mer och eftersom det inte innehåller like mycket kolhydrat som torrfoder kan du ge katten det den behöver för att bli mätt. Annars kan du prova med Orijen torrfoder som jag vet många har använt som bantnings foder med stor success och utan hungriga katter,

LinusCRX
0

Jag är också med i Art Deco Skrattande

A-M.H
0

..en till Art Deco medlem här Skrattande

Linda det beror väl lite på vad du vill ha ut av din kattklubb. Vill du engagera dig i en massa i en mkt aktiv kattklubb, träffa andra kattmänniskor, en del är med enbart för anmälandet till utställningar.

Kolla utbudet där du bor, det är ju roligare om man har hyfsat nära så man kan delta i aktiviter om man nu så önskar.

Fundera över vad du vill ha ut av din kattklubb så tror jag det blir enklare att välja. Lycka till, berätta gärna vilken du gick med i sen när du bestämt dig.Hemlis

AlexH
0

Jag är med i SNRF och håller med #7 i allt :) IDP var det bästa för mig jag ångrar inte en sekund att jag gick över.. ok det är färre utställningar, men de som är håller hög kvalitet och ju fler vi blir och ju fler kattklubbar som går med oss, desto fler utställningar och aktiviteter kommer vi kunna skapa i framtiden Skrattande

Välkommen att prova på IDP om det låter intressant!

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

RacerDonnans
0

Jag är med i Storsjökatten av den anledningen att det är den enda klubben i min närhet och jag vill stödja den för att få ha kvar den enda utställning vi har på hemmaplan/år. Det är en mycket bra utställning och vi har fått mycket beröm för organisering och stämning på våran utställning. Du lär ju inte heller ha så stort utbud på hemmaplan tyvärr Linda och när det gäller IDP så är det på väg norrut men har inte riktigt nått mig ännu så du har rätt långt till deras utställningar ännu.

Om du skall välja en klubb på "distans" vilket inte är fel alls om du tex vill ha Art Decos rexinriktning så får du ju ställa på alla SVERAK utställningar även på hemmaplan så länge klubben är ansluten till SVERAK.

ANgående maten har du fått en hel del tips nu så det hoppar jag över idag.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

RexPect
0

Är oxå med i ArtDeco, och har fått ett jättebra bemötande och hjälp med mina nybörjarfrågor!

Annika

Sewena
0

Funderar på att byta klubb, är det någon som kan ge ett förslag till klubb o varför jag ska välja den!