Dia och p-piller
Nu misstänker ja starkt att min hona som diar sina snart 5 veckors ungar börjat löpa. Hämtade ut p-piller igår o hon fick sin första tablett igår. Men idag e hon lika jamig. När tar de sig? Inte föränn nästa vecka när hon får piller nr 2? Eller ska man ge henne en till nu? Om de är av betydelse är hon liten 2,3 kg, så hon kanske högst ska ta en..? Ja har ingen aning om hur detta funkar. Hoppas på att mjölken inte blir sämre..
För att minimera risken för biverkningar är det viktigt att man sätter in p-piller rätt tid i löpcykeln vilket är ca 5 dagar före beräknat löp. Vill du försöka bryta löpet behöver du ge henne ett piller flera dagar i rad, men det är inget jag rekommenderar då det ökar risken för livmoderinflammation. Det rekommenderas inte heller till kattmammor som ger di. Tar hon hand om ungarna ser jag ingen direkt anledning att ge henne p-piller. Mina löpande honor har fixat sina ungar alldeles utmärkt.
Varför anser du att du måste ge henne p-piller?
Ammande honor ger jag aldrig p-piller.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
min hona har också löpt när ungarna var ca sex veckor.men det var inget speciellt med det,hon skötte barnen utmärkt.har frågat vet om det där med p piller till digivande honor förr,och han sa absolut nej till det.Så det kommer jag inte att tordas göra.
Det står ju dessutom klart och tydligt i bipackssedeln att lakterande honor inte ska behandlas med medroxiprogesteron. Man bör då ha mycket goda skäl för att frångå det. Typ en hona som totalt nonchalerar sina avkommor som fortfarande är beroende av henne.
Jasså! Jag har både läst i uppfödningsbok och hört av uppfödare att man ska ge p piller om dom börjar löpa, för att mjölken kan minska markant annars. Ska ringa till olika vet o fråga imorn! Nu blev jag förvirrad!
Det är totalt felaktigt att mjölken skulle sina bara för att honan går i löp. Kan det förekomma? Kanske. Är det vanligt? Har under mina 10 år som uppfödare aldrig träffat en uppfödare som haft sådana problem. Slutar honan äta när hon löper kanske hon kan sina pga. det men då är ju grejen att få i henne mat, inte hormoner.
Det gäller att fråga sig till saker här på forumet! Har läst mycket som inte tycks stämma när man frågar erfarna uppfödare. Inga fler piller för min lilla dam. Hoppas inte ett piller skada på ngt sätt? Ungarna lär ha fått i sig hormoner genom mjölken? Och när jag ringde vet så förklara jag situationen o bad henne skriva ut p piller, hon sa inget om de. Ska ringa runt lite idag..
Jag har gett p-piller när honan visar tecken på löp då jag har en fertil hanne hemma. Inga som helst problem har uppstått!!
Jag har gett p-piller till diande hona utan problem och vet många andra som gjort det. Veterinärer rekommenderar det….men kanske inte alla. P-pillren är inte framtagna för ändamålet och har inte utprovats för det men som i många andra fall så vet man att läkemedel kan fungera för andra ändamål än de avsedda. Alternativet att låta honan löpa leder också till att hormoner förs över till ungarna som i det fallet kan få svår diarre vilket i sin tur kan få katastrofala följder. Inget av alternativen att ge/inte ge p-piller är optimalt - vad man än gör riskerar man biverkningar.
PS Om man ska ge p-piller så måste man ge ett piller per dag i några dagar tills dess att löpbeteendet upphör.
Ungarna är ju nu 5 veckor och då kan man öka på maten så att dom diar mindre och får då inte i sig lika mycket hormoner oavsett om det är via pillren eller mammans egna hormoner.
Ja! Jag avbröt pillerbehandlingen då jag blev osäker och som du säger e ungarna snart 5 veckor och idag gått upp till 3 mål mjukmat/dag. Så p piller behövs inte längre. Jag ringde till 3 vet nyss. Ultuna i uppsala tipsade om att inte ge p piller. Men både bålstas och väsbys vet sa att det inte är ngn fara att ge p piller vid löp när ungar diar.
#7 det går många myter bland kattuppfödare. Dels pga sådant man hört från olika källor,dels*för att det alltid gått bra*
och en lten språkpolissak..knäpp som jag är.Honor ger di eller ammar. det är ungarna som diar.Ursäkta pekpinnen det är inte alls illa menat😊🤪
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Progesteroner (inkl. medroxiprogesteron) kan hämma mjölkbildningen och kan ha androgena egenskaper dvs. de kan ha en testosteron verkan på ungarna när de får i sig den via mjölken (man vet att detta kan ske när de ligger inne i mamma katt).
Jag tycker man ska se till varje enskild honkatt här. De flesta honor kommer kunna löpa och ta hand om sina kattungar utan att något dåligt händer. Har man en hona som struntar i ungarna är det väl mer värt risken att ge henne p-piller då eller om hon verkar skicka över så mycket hormoner till ungarna att de får diarré men jag tycker då rakt inte att man ska ha som default att honor ska äta p-piller om de börjar löpa.
#11 Så rätt du har Eine!….i språkfrågan alltså😃 Men om p-pillergivningen är en myt så kan man ju undra varför så många veterinärer rekommenderar det. Att dom inte vet något om foder är vi ju överens om sedan gammalt…men NÅGOT måste dom ju ha rätt i😉…väl?!
Tveksamt att de kan veta särskilt mycket om medroxiprogesterons verkan på kattungar när det finns så extremt lite forskning på området. Ingen av mina veterinärer tycker att det är en bra idé med p-piller till digivande honkatter så någon konsensus om säkerhet råder inte.
Tack alla vilken trevlig diskussion! Alla har så olika uppfattning så de ger mig mkt underlag att bilda min egen uppfattning. :)