Honans vikt i avel
När tycker ni en hona är för liten att avla på? Vad är ideal för en avelshona? :)
2,5-3 kilo är hyfsad vikt på en hona. Man får se på honans mamma också. Är hon bra i kroppen,får hon många ungar i kullen,har hon lätta förlossningar?
Skulle själv inte använda en hona under 2 kilo, och där jag inte känner till bakgrunden på mödernet.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag håller med Eine!
Risken för komplikationer hos en liten hona borde rimligen öka eftersom normalvikt hos en nyfödd Cornish kattunge ligger omkring 90-100 g även om det varierar.
Håller med ovan skrivet. Att se hur mamman var, hur hennes förlossningar gick och om hon tog hand om sina ungar på ett bra sätt tror jag är viktigare än vikten egentligen. Mina jänters mamma Dairine var liten, smal över bäckenet men ack så bra det gick med allting. Hon har bra avelsdjur bakom sig på mödernet och jag tror mycket på det.
Sen att jag föredrar lite större katter är en annan sak - har lite svårt för de pyttesmå som man kan se idag… Det ska vara bra benstomme och styrka i katten som ska gå i avel.
Lycka till "geisha" …
Kvasikarin
Min hona vägde 2,3 kg vid 1 års ålder. hennes förlossning gick jätte bra förutom att en unge kom ut död 4 dagar senare, så de blev bara 2 levande. (Trodde de va färdigt efter de 2 första, är helt ny med uppfödning) men att den 3dje dog o inte kom ut hade kanske inget med honans vikt att göra? Hon har tagit hand om ungarna bra! Jag upplever henne som lite väl hård i sin uppfostring med ungarna men de kanske bara e för att jag e nybörjare som ja tycker de ;)