Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: avel-genetik-och-uppfödning
Läst 809 ggr
SE*Geishas
0

Antal som går vidare i avel?

Hej! Är det ok att 2 honor från samma kull går vidare i avel? Vad har ni för regler inför er själva? Hörde om en uppfödare som endast lät 1 unge/kull gå vidare i avel. Men har även hört att folk kan låta 2 från samma kull gå vidare.. Hur gör ni o hur bör man tänka kring detta?

Arcadia
4

Det finns inget självklart svar. Det beror på kvaliteten hos de enskilda katterna, hur många av övriga släktingar som går i/har gått i avel. Om båda katterna ska gå i avel i Sverige eller om någon säljs utomlands. 

Det beror också på hur frekvensen av ärftliga sjukdomar ser ut i tidigare led eller om den överhuvudtaget är känd. Vet man inget om tidigare generationers hälsostatus talar det till exempel för att man bör vara försiktigare med att låta flera avkommor gå vidare i avel - tycker jag.

Sunt förnuft och "less is more"…

kvasikatten
1

Titta i avelsbasen som finns och fundera över hur viktigt det är att vi har en bred avelsbas - dvs många olika hanar att välja på …. basen har krympt med åren beroende på de sk "restriktionerna" som nu är så populära …. Har man bra typ på katterna, friska och sunda anförvanter och trevligt temperament tycker inte jag att det är nån risk att sälja till avel - OM det är en seriös, klok & etablerad uppfödare som vill köpa ….

Lycka till vännen ❤️önskar Kvasikarin m fl

Eine
3

Jag försöker spara 2 från varje egen kull. Men det är bra om någon utöver det,kanske vill ta 1 kull på ett syskon. Inte ens syskon har samma gener.Jag har inga restriktioner för det tycker jag numer är trams och låsning. Och som Karin är inne på,vi kan bara titta på antal Avelshannar på NRr. Den listan krymper katastrofalt,och alla kan inte ha ett lager hannar hemma😕Fodervärd till hannar är heller ingen höjdare,för oftast går det åt skogen när de blir besvärliga ,pissiga och fertila.  Fy så negativ jag låter i dag då🤐

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Wiveka]
0

Ur en av mina kullar blev 2 hanar och en hona avelkatter. Honan iofs i USA men killarna flyttade till Arboga och Mölndal.

Annars har nog resultatet varierat….Några kullar ingen, några kullar en katt och ett par kullar två katter…

SE*Geishas
0

Okej tack för alla svar! Då har jag fått en uppfattning om de hela :)

AnnaS
3

Kan också vara bra att sälja ett par till avel från samma kull så man inte lägger alla ägg i en korg, förutsatt att de man säljer till har olika linjer 😃 Det kan ju vara så att det visar sig att den katten jag sparar till avel i slutändan inte är den bästa avelskatten. Då har kanske någon annan fört vidare de mer lämpligare generna och man kanske kan köpa något tillbaka om man vill 🙂