Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: omplacering
Läst 377 ggr
Natali
0

GIC katt omplaceras/fodervärd Fertil/kastrerad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då det inte blir något bättre här hemma så tvingas jag fatta beslutet, som jag inte velat göra. Skirner är nu allt för ofta ute på krigstigen mot sin mor. Och det hela har eskalerat i att även de andra katterna börjar bråka.

Skirner är i övrigt väldigt snäll. Han tillåter ju till och med sina halvsyskon dia. Nu har han tyvärr kissat på fel ställe, men detta beror troligtvis på fel kattsand. Jag ska nu byta till den gamla. Skirner är utställd med mycket fina vitsord och har nu titeln Grand Internationell Champion. Han har även sitt första CACE mot Europa Champion. Jag har en liten förhoppning att han skulle bli EC.

I dags läget så kan jag dock tänka mej att kastrera honom och omplacera. Dock ett måte att han HCM scannas upp till 7 års ålder. Ännu hellre vill jag lämna ut honom på foder till dess att han hunnit bli EC, och ev fått nån parning till. Skulle han börja kissa/markera så kastreras han dock direkt.

Hans far kan omplaceras/ lämnas ut på foder med honom. Då dessa två kommer bra överens så vill jag helst att de kommer till samma hem. För att öka chanserna att Skriner trivs.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Natali
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ville bara förtydliga om att han kissat på fel ställe. I detta fal är det inte revir markering. Utan troligtvis beror det på delvis att jag har provat en ny kattsand, som inte har funkat. Delvis på att det är för många katter här hemma. Det syns på honom att han inte trivs med så många katter. Nu är dock tre stycken kattungar som skall säljas, men det kommer ju alltid vara mer kattungekulalr här hemma, så därför tar jag beslutet att omplacera.

La_Joz
0

Så tråkigt att det inte funkar. Hoppas ni hittar ett nytt, bra hem till Skirner! Han är ju så fin!!

Lullan1
0

Åh! Jag gillar honom skarpt, älskar svart-vita katter! Lycka till!

chikan
0

Nej men stackars dig Natta! Inte Skirner också. Blir ledsen för din skull. Hugin är glad här hemma med sin lilla bäbis Fuffens i alla fall, som en liten tröst. Även om det inte är lika snuttigt som mellan Skirner och hans halvsyskon. Hoppas du hittar ett fint hem till honom och hans far.

Buffy-co
0

Lycka till!

EvaG
0

Hoppas det går bra.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

smirik
0

Lycka till, hoppas du hittar ett bra hem åt skirner och pappa

EvaG
0

Du talar väl om hur det går!

jwen
0

Åhh, vad tråkigt. Det som verkade gå så bra med att ha honom hemma Ledsen. Han är ju så lugn och fin, och otroligt vacker. Hoppas verkligen att du hittar ett bra hem till honom där han trivs!

Josephine
0

Varför inte kastrera? Inte så konstigt beteende från en fertil hane…

Natali
0

#10 Det var ju kastrera jag vill slippa, då han har skött sig i två år. Först nu börjat betee sig så här. Jag tror att det är för att han tycker att det är för många katter här. Men som det är nu mår han inte bra, så är ju kastrering det enda alternativet. Så jag får se vad som händer.

cherish
0

Så trist för dig men jag förstår .. Det blir kanske lite för mycket för honom ….

Kan intyga att Skirner är en helt otroligt snäll katt, precis som Hugin. Hans pappa Figge är precis lika mysig och som alla Fylgias katter - otroligt social!! Jag har ingen möjlighet sjävl att hjälpa dig men annars skulle jag göra det, det vet du ….

Kram!

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Natali
0

#12 klart jag vet. Men tror han behöver komma till ett lite lugnare hem, och kanske utan andra katter mer än Figge. Han har skött sej på lådan sen jag bytte från den dära förskräckliga kattsanden, du vet vilken.

Skirner var ju inte menat att han egentligen skulle bo här. Så det är därför jag nu söker ett hem åt honom i stället för hans mamma. Jag har en förhoppning att få ställa honom til EC, därför vill jag helst behålla honom som hane.

Nu börjar han åter igen leka med sina halsyskon, så kanske var mycket sanden?

Hans mamma hade styrkan över honom när kattungarna var små, så sprang han o gömde sig. Men nu är det han som går på henne.

Josephine
0

Fast jag tror iof att om man ska se det ur hans perspektiv så mår han nog bättre av att få bli kastrat och bo hemma än att bli tvungen att flytta som fertil och bli EC.. Skrattande

Två år som fertil utan problem är ju fantastiskt bara det, var glad för att dte varade så länge istället vettja!

MonicaLagerquist
0

Kastrera och ställ honom till EP.

Stolt ägare till tre La permer

Natali
0

#14  Nog vet jag att det är mycket för en katt att byta hem. Men som sagt, jag hade egentligen inte plats för honom redan innan han kom tillbaka. Och i det fodervärds hem han provade vara i gick det inte alls, så när han kom hem, så kände jag det var bättre att han fick stanna, tills det inte gick längre. Så även om jag kastrerar honom så ska han byta hem. Jag vill egentligen inte omplacera katter, men i detta fall så var det ju inte tänkt att han skulle bo här alls.

Hugin, som tidigare nämts, var såld, men han trivdes inte, så därför tog jag hem honom, och hittade ett annat hem åt honom. Där han trivs jättebra, eller hur Chickan?

SÅ jag har inte för vana att omplacera katter, ville bara klargöra det….

kissan78
0

Förstår att det gör ont att behöva skiljas från en sån underbar kisse men du skriver ju faktiskt att han ändå inte skulle ha bott kvar. Det var ju aldrig tanken, förstår inte varför folk ska haka upp sig på att du vill omplacera?! Kastrat el inte så ska han ju ha ett nytt hem och då förstår jag om du gärna skulle vilja ha honom fertil i det nya hemmet om det skulle gå!
Hoppas verkligen att vackre Skirner får sig ett 'eget' hem snart!
Kramar o nospussar till snyggingen!!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

chikan
0

#16 Hugin trivs jättebra hemma hos oss! Han gillar att "ta hand om" Fuffens, även om Fuffens inte alltid är övertygad om att det är fantastiskt att ha fått en "mamma" igen… Går jag bara upp på morgonen och sätter på vattenkranen i badkaret så är han nöjd. Sen så har han verkligen fått smak på att vara ute också! Så senaste tiden har det varit en väldigt tjatande om att vi ska gå ut. Lite svårt att förklara att han nog inte skulle uppskatta att gå ut när det regnar. Och jag är så himla glad att ha fått chansen att få Hugin hemma! Snällare och tolerantare katt får man nog leta länge efter. Hugin börjar i princip kurra om man tittar på honom. Alternativet var att köpa en kattunge till, och det var inte ett tilltalande alternativ av flera orsaker.

Tycker inte heller att det är något att haka upp sig på att du vill omplacera honom då du inte från början tänkt behålla honom annat än på foder, som sagt. Och eftersom kissandet inte beror på "hanighet" utan just situationen hemma så tycker jag att det är logiskt att omplacera honom.

Josephine
0

Jag "hakar upp mig" för att hon skirver att han uppvisare ett stressbeteende. När en katt väl börjar uppvisa stress så har det gått ganska lång (om de inte är rena nervvraket redan från början, vilket jag inte tror denna katt är).
Att vara förtil hane är en stressfaktor, att flytta är en stressfaktor och att kastreras är en stressfaktor (men under en begränsad period). Att vara på utställning som förtil hane (som redan uppvisat stressbeteende) är också mycket stressigare än att vara kastrat. Därför tycker jag att det vore "schysstare" oavsett om man bestämt i förväg eller inte, att katten åtminstone skulle kunna få bli kastrat. Det är ju knappast så att katten stressar mindre av att flytta/bo kvar bara för att taken aldrig var att han skulle få bo kvar, det vet ju inte han. Han vet ju bara att han har det jobbigt just nu för han har "reptilhjärna" och det är massa katter omkring honom och han måste försvara ett revir och ja..allt det där som kommer med att vara förtil hankatt… Han har ju skött sig utmärkt i 2 år och nu verkar han ju säga ifrån. Då kan inte jag låta bli att tycka att man kan "bjuda" honom på att få lite lugnare hormon-nivåer. Därför "hakar jag upp mig".

smirik
0

fast någon stans är det väll uppfödarens sak vad som skall hända med katten, hon sätter upp en annons där hon leter efter nytt hem till katten som kastrat eller fertil. Värför eller hur är väll inte "andras" sak så länge det inte är djurplågeri vi pratar om och det tycker jag knappast vi kan säga det är.

Natali
0

# 19. Den stress som jag tror han kände berodde troligtvis mycket på att jag testade en annan kattsand, som han inte tyckte om. Så stressad är han inte, då han för ca 1 vecka sedan var i samma utställnigsbur som sina halvsyskon, som är fyra månader.

På bara två dagar med ny kattsand så märker jag en stor skillnad. Som sagt, han har slutat fräsa mot katutngarna nu. Men jag tror inte att hans mamma kommer acceptera honom, även som kastrat. Så vad tycker du att jag ska göra? Någon av katterna måste omplaceras, och han är trots allt yngst här hemma. Jag ska försöka hitta ett bra hem åt honom, men för att öka chanserna för honom, och för att minska stressen så kommer jag att skicka med hans pappa också, om det behövs, till ett hem utan andra katter. Jag ser inte att det blir sådan stor stress. De är vana att följa med på utställningar, vana att åka med på semester, och bo upp till 14 dagar på nya ställen. Inte på någon av dessa resor har någon av mina katter uppvisat stressbeteenden. De är väldigt sociala, och har inget emot främmande människor. De är väldigt vana att bli hanterade av olika människor, för det anser jag vara en del av uppväxten.

Självklart vore det bästa om han fick bo kvar här. Men jag vet att jag alltid kommer ha kattungar i perioder. Jag vill trots allt föda upp katter. Hans mamma kommer ju också kanske leva i 10 år tll. DÅ vet jag att detta kommer bli en stress för honom. Är det då inte bättre att hitta ett nytt hem åt honom, där han kan få bo resten av sitt liv, utan stressen av kattungar, det blir trots allt, förhoppningsvis, 10 år till. Över väger inte 10 år utan stress,  en månad för att komma till ett nytt hem? Men visst förstår jag ditt inlägg, men det är väl svårt att se hela historien bara på ett inlägg?

Natali
0

Ville bara tillägga att ingen katt kommer omplaceras till första bästa hem! Utan det är ju en noga övervägning innan. Så även om det tar ett par månader!

EvaG
0

#21 Bra att du skrev detta förtydligandet. För på tidigare inlägg får man delvis intrycket att det viktigaste att han tar sin EC-titel och därför inte får kastreras.

AnnaS
0

#23 Håller med…

Natali
0

Ok… Ärligt talat har jag redan bokat kastreringstid åt honom, men om det fortsätter funka fram till dess, så ska jag nog avboka den. Självklar kommer han kastreras om han börjar bli en stressad hane! Men i dags läget upplever jag inte det. Han har aldrig sprayat, han försöker inte ens para den lilla honkattungen jag har! Inte heller någon av de vuxna honorna. Hans pappa var ju väldigt jobbig på det sättet. Så just för att han funkar endå så bra som hane, så skulle jag först vilja placera honom i ett nytt hem okastrerad. Men funkar det inte heller, så komme rhan kastreras så klart. Jag är otroligt nöjd med hans utställnigs karriär! Hade inte ens kunna drömma om att min första kat ti uppföningen skulle bli GIC! Så ställs han inte mera så gör det inget alls.

Jag tycker att det är väldigt bra att blir ifråga satt! Vet att det finns uppfödare som mer eller mindre har "kattfabrik", även om jag nog inte känner någon själv. Det är ju bra att jag får förklara vad jag menar, och att jag inte får någon sådan stämpel som "Kattfabrik".

Jag gör det som står i min makt för att mina katter ska må bra. Har kört 45 mil, enkel väg, för att ta tillbaka en kattunge som inte kunde vara kvar i det hem han såldes till.

Aje-T
0

Ja Fylgias, du är verkligen mån om dina katter, en stor eloge för det!!! Det måste vara bland det absolut jobbigaste när ens katter inte mår bra, så jag tycker du gör helt rätt!

jwen
0

Jag har som sagt 2 katter från Fylgias (Gefjun och Brisingamen) och har varit uppe och hälsat på hemma hos Fylgias.

Och den harmoni och kärlek som råder mellan hennes katter har jag faktiskt inte varit med om förut. Två honor med kullar (sammanlagt 9 st), en kastrat (Figge) och en fertil hane (Skriner) och alla bara mös med varandra. Och Skriner är otroligt snäll. Han bara ligger där och vill bli ompysslad. Även Hugin var där när jag hämtade Gefjun, då han åkte med oss ner till Uppsala och lämnades över till Chikan (även han supermysig och lugn).

Och mina två små bustroll här hemma är så trygga. De lägger upp magarna, tittar knappt upp när någon kommer in när de sover och verkar inte tro att det finns någonting i hela världen som kan skada dem. Det bevisar iallafall för mig att de vuxit upp i ett tryggt och kärleksfullt hem. Och Fylgias är väldigt noga med hur hennes katter får det i sina nya hem.

Så jag förstår hur jobbigt det är för dig nu när du kanske måste ta ett beslut att omplacera Skriner. Särskilt eftersom han är din stolthet och gosekatt. Om det blir så, så hoppas jag att du hittar ett likabra hem till honom som du gjorde till Hugin! Glad

chikan
0

#27 Tack jwen!Glad

Natali
0

Tack så mycket allihopa, men kanske är det så att det från början är jag som har uttryckt mej oklart? Hoppas jag har fått fram det jag ville nu i alla fall.

jwen, cherish o chickan….hmm kanske ska sluta nu medans alla har så mycket beröm om mej…Blir ju rörd ju. Mina katter är min skatt, och jag är otroligt lyckligt lottad som har hittat så många otroliga kattungeköpare. Jag vill ge er en stor eloge!

Natali
0

Jag tog med mej de tre kattkillarna som är kvar när jag åkte bort i ett par dagar. Och då var Pepsi o Skirner lugnare. Så jag hoppas att det ska kunna gå bra när/om kattungarna får flytta.

Han har inte heller kissat någon annan stans än i lådan, sedan första inlägget! Så jag har börjat hoppats på att det kanske kommer kunna gå bra endå!

Natali
0

Jaha, knappt hade jag skrivit att han hållt sig, så prayar han, för första gången i stiit liv. Och lite var det inte heller! Han sprayade allt han hade. Lyckligtvis på en kartong som skull slängas. Hoppas nu bara han håller sig tills kastrering, för det är inte mödan värt att ha honom fertil när det inte går bra. Vi bor ju också för långt bort för att någon hona skall vara intresserad av honom (eller vad det nu är).

Så Skirner kommer bli lycklig kastrat. Vi får se om det då går bättre med hans mamma. Annrs får han hitta ett nytt hem, dock helst i närheten här, ev, tillsammans med sin pappa så  ökar chanserna att de trivs.

A-M.H
0

Eyes Poppin Natta…lider med dig…och jag vet hur mycket det finns att "spraya" man tror inte det är sant…litervis…ähum..måste produceras endogent inte bara det som intagits via föda o dryck..

I fria naturen sprayar de ju fritt, det väl bara så att vi människor har tur ibland att ens fertile hane inte sprayar, men de flesta gör nog det så småningom och när de börjat tror inte jag att det tar slut.

Sen tänker jag i alla fall att om man inte avlar, el har avlat färdigt på sin katt o den börjar spraya o betée sig stressat så är det snip-snip som gäller. Men det är min tanke det…Fundersam

Natali
0

Jo. Jag förstår honom ju. Med tre för länge sedan flyttfärdiga hankattungar så blir det mycket för en fertil hankatt.

Så aldrig mera fertil hankatt, men kattungekullar eller ännu bättre inte ens med fertila honor. Även om Skirner har varit en ängel med kattungarna! Han har varti den snällaste hanen jag har träffat på. Bara att han låter de dia på honom!

A-M.H
0

…visst är det trist..jag äälskar hanar stora maffiga hanar, enkla( i alla fall kastrerade )..med det inte sagt att jag inte ser charmen hos små bitchiga, förnäma damer…så en blandning är nog det ultimata…puss storpinkare Skirner du kommer att bli en härlig kastratkille, om än lite hungrig..

Chompy

AlexH
0

Detta måste vara jättejobbit - speciellt som han är en riktig snygging och du ville gärna hinna med en till kull av honom…

Jag måste ha en otrolig tur. Sture är 3,5 år och har aldrig sprayat eller market någonsin, jag var lite nervös att han skulle börja nu när han hade varit och parat, men han visar inga som helst tendenser till detta.. kan det vara för att han är ensmakatt? han delar ju hem med hundar och barn.. men inga andra katter…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se