Jästsvamp (Malassezia)
Jag hör egentligen till sphynx-sidan, men jag provar här också :)
Min lilla tjej har fått jästsvamp. Är det någon annan här som har någon erfarenhet utav det? Jag behandlar med Malaseb shampo. Inne på andra veckan av behandlingen nu. Hur lång tid kan det ta innan det börjar försvinna? Jag har aldrig sett ett djur med jästsvamp förut. Hur har det sett ut på de djur ni har sett? Min tjej ser verkligen hemsk ut. Mörkbruna, nästan svarta fläckar på hela undersidan.
har två sphynxar,men det här har jag tyvärr aldrig hört talas om förut.

Jästsvamp på katt har jag hört talas om förr, även om det kanske inte rört sig om så stora områden som hela magen. Hos en del är det återkommande och som jag har förstått det beror det på att Ph-balansen hos katten är lite sned och gör att jästsvamparna trivs. Men kortison och specialschampo brukar räcka, annars kosttillskott. Prata med veterinären om det.
Svarthaka ska ju också vara en form av svampinfektion, men jag vet inte om den orsakas av samma typ av svamp dvs. jästsvamp. Är det någon annan som vet?
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Svart haka är fett och smuts som samlas i porerna…. vissa foder ger mer svart … Jag tvättar med galltvål eller Alep tvål - försiktigt ;-) Inte riva ….
Kvasikarin
#2 Det är det som är så svårt. Det finns ingen info om vad som är "normalt". Dock så verkar det som att det kan ta upp till åtta veckor med malaseb innan det blir bra.
Jag postar med två bilder på hur det ser ut. Första dagen var hon röd. Dagen efter såg hon ut som på första bilden. Och dagen efter det som på andra bilden, men mycket mörkare. Det gick verkligen fort när det väl bröt ut. Som tur är så kliar det inte! Men jag känner mig hemsk iaf, även om det bara påverkar hennes utseénde.
Hur ser hon ut mellan trampdynorna?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#6 Väldigt lite svart "gryn". Om man jämför med resten så ser det inte så farligt ut mellan tramdynorna. Men åh andra sidan så vet jag inte vad som räknas som mycket eller lite där heller.

Jeg har brukt denne shampoen http://www.drbaddaky.no/products/hunden-no/dermacetic_shampoo, sikkert av samme type som du bruker. Den har fungert ganske så fort.
Kan katten være allergisk? Ofte kan det visstnok ligge allergi (svekket immunforsvar) som årsak til soppen.
Max&Terri -og prinsesse Amy http://cornish.blogg.no/
För att få Malassezia under kontroll kan man vara tvungen att behandla oralt med Itrafungol först. Sedan kan man underhålla med Malaseb eller liknande svampschampo. Sphynx och devon rex är predisponerade för att utveckla överväxt av Malassezia, men så förhåller det sig inte med cornish rex. Därför kan man behöva utreda om det ligger en allergi bakom eftersom det ofta finns ett samband mellan allergi och överväxt av Malassezia.
Veterinär Susanne Åhman har forskat om just Malassezia på katt, ta gärna kontakt med henne eller be din veterinär att ta kontakt med henne för att få bra hjälp.
Jag har fött upp en devon som hade rätt omfattande överväxt av Malassezia och det försvann av en längre tids behandling med Itrafungol. Han botades inte (det är inget man räknar med hos devons) men svampen gick att hålla under kontroll efter att han hade behandlats oralt. Dessutom började pälsen växa ut ordentligt vilket verkar ha haft en skyddande effekt (han fick bara överväxt på naken hud, om överväxten orsakade nakenheten eller om nakenheten gav svampen fäste vet vi dock inte).
#9 Tack för tipset. Ska leta upp henne direkt. Vore riktigt skönt att prata med någon som forskat om det, då det inte finns speciellt mycket information på internet.
#8 Det är ju möjligt att det kan vara en allergi. Jag har börjat tagit bort allt jag kan komma på som är allergiframkallande. Har till och med slutat använda parfymerad tvål på mig själv eftersom att hon brukar sova med mig.
Men hur har det sett ut på era katter? Har det sett ut ungefär som på min katt?
Ja, det har sett ut ungefär sådär. Brun beläggning på huden som färgar av sig på tex. ljusa textilier. Brunt/svart mojs mellan tårna. Luktar lite… potatisaktigt. Sedan kan ju mängden variera.